اورامانات جهانی می شود

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 283859|14:13 - 1394/02/15
نسخه چاپی
اورامانات جهانی می شود
معاون سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: ثبت جهانی منطقه اورامانات با همکاری استان های کرمانشاه، کردستان و اقلیم کردستان عراق مطرح است.

به گزارشامروله، روابط عمومی میراث فرهنگی کرمانشاه روز سه شنبه به نقل از دکتر محمدحسن طالبیان در دیدار با استاندار کرمانشاه افزود: این مساله به عنوان یک پرونده مشترک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

وی گفت: ثبت جهانی این منطقه به شکل ثبت منظر جهانی در دستور کار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور قرار گرفته و نیازمند همکاری تنگاتنگ استان های کرمانشاه، کردستان و کشور عراق است.

وی گفت: ثبت جهانی این مجموعه به عنوان یکی از گسترده ترین پرونده های ایران شامل باغات، پوشاک، معماری، طبیعت، آداب و رسوم مردم این منطقه خواهد بود.

استاندار کرمانشاه نیز با تاکید بر اعلام آمادگی استان کرمانشاه برای به نتیجه رسیدن این پرونده اظهار داشت: گردشگری یکی از محورهای اصلی توسعه استان در نظر گرفته شده و ما از هر اقدامی که به رونق این بخش کمک کند حمایت می کنیم.

ابراهیم رضایی بابادی افزود: منطقه اورامانات به لحاظ طبیعت بسیار زیبا و بافت متفاوت این قابلیت را دارد که به قطب گردشگری کشور تبدیل شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه نیز با اعلام اینکه بخش عمده ای از منطقه اورامانات در استان کرمانشاه واقع شده است اظهار داشت: ما از ثبت مشترک این منطقه استقبال می کنیم.

علی فعله گری اورامانات را یکی از محورهای اصلی گردشگری استان کرمانشاه دانست و گفت: با توجه به طبیعت زیبا و بکر این منطقه و وجود بازارچه های مرزی سالانه هزاران نفر گردشگر از این منطقه دیدن می کنند.

وی خاطرنشان کرد: به منظور توسعه گردشگری در این منطقه سرمایه گذاری های متعددی در راستای راه اندازی هتل، دهکده های آرامش، گردشگری روستایی و توسعه مناطق نمونه گردشگری و ... در دست اقدام است.



** عملیات گمانه زنی برای عبور قطار شهری کرمانشاه از زیر شکارگاه خسرو پرویز



معاون میراث فرهنگی در دیدار با استاندار کرمانشاه همچنین به بررسی وضعیت عبور قطار سبک شهری از شکارگاه خسرو پرویز و برنامه اتمام موزه منطقه ای کرمانشاه پرداخت.

ابراهیم رضایی بابادی اظهار داشت: توجه به میراث فرهنگی و توسعه گردشگری در استان کرمانشاه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و مدیریت ارشد استان با حساسیت این مساله را دنبال می کند.

وی افزود: اهمیت حفظ میراث فرهنگی بر کسی پوشیده نیست و سازمان میراث فرهنگی کشور باید به گونه ای عمل کند که علاوه بر رعایت ضوابط مورد نظر این دستگاه کارهای زیربنایی نیز به گونه ای انجام شود.

وی با اشاره به پروژه احداث قطار شهری کرمانشاه گفت: در بخش تاق بستان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با همفکری معاونت عمرانی استانداری کرمانشاه و مدیریت محلی خود راهکاری را برای برون رفت از شرایط موجود این پروژه پیدا کنند.

معاون میراث فرهنگی کشور نیز در خصوص عبور قطار شهری از شکارگاه اظهار داشت: تاق بستان مهمترین محور گردشگری استان کرمانشاه است و این مجموعه تاریخی متعلق به همه مردم است که می توانند با یک تصمیم درست آن را به میراث جهانی تبدیل کنند و ارزش آن را چندین برابر افزایش دهند.

طالبیان با بیان اینکه تاق بستان و شکارگاه خسرو پرویز یک مجموعه متصل به هم است گفت: در احداث قطار شهری در این منطقه باید نهایت دقت نظر صورت گیرد که خدای نکرده ثبت جهانی این اثر ارزشمند دچار مخاطره نشود.

وی ضمن اعلام موافقت با اجرای عملیات گمانه زنی در دو نقطه برای امکان عبور قطار شهری کرمانشاه از زیر شکارگاه، تاکید کرد: در صورت پیدا شدن اثر ادامه عملیات متوقف شود.

معاون امور عمرانی استانداری کرمانشاه با اعلام اینکه میدان معلم آخرین ایستگاه قطار شهری کرمانشاه خواهد بود تصریح کرد: برنامه ما این است که در عمق 12 متری از زیر شکارگاه، قطار شهری عبور کند.

مجتبی نیک کردار با تاکید بر اهمیت ثبت جهانی تاق بستان اظهار داشت: در این پروژه باید به گونه ای رفتار شود که به ثبت جهانی تاق بستان آسیبی نرسد و نیز مشکلات ترافیکی و حمل مسافر در شهر کرمانشاه نیز به گونه ای رفع شود.

وی با اشاره به وجود جمعیت انبوهی در این قسمت از شهر سرعت جابجایی این مسافران در آینده را جزو ضروریات طرح ترافیکی شهر کرمانشاه توصیف کرد.



** برنامه ای برای تکمیل موزه منطقه ای کرمانشاه



بررسی آخرین وضعیت موزه منطقه ای کرمانشاه از دیگر مواردی بود که در این نشست مطرح شد.

طالبیان با بیان اینکه برنامه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اولویت بخشی به تکمیل موزه های با پیشرفت فیزیکی بالا است گفت: موزه کرمانشاه با بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی جزو پروژه های اولویت دار سازمان است.

وی تصریح کرد: اگر اعتبارات استانی اختصاص یابد در سال مالی 94 این پروژه تکمیل خواهد شد.

علی فعله گری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه نیز با بیان اینکه در صورت تخصیص اعتبار لازم می توان به سرعت این پروژه که نزدیک به چهار دهه قدمت دارد را بالاخره به سرانجام رساند، گفت: پیمانکارها و مشاورین قبلی همه خلع ید شده اند و در صورت تخصیص اعتبار آماده شروع به کار هستیم.

در این نشست مقرر شد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و استانداری کرمانشاه هر یک مبلغ 30 میلیارد ریال برای تکمیل این پروژه تا پایان سال مالی 94 اختصاص دهند.

8066

 

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد