وقتی« تاناکورا» گوی از تولید داخلی ربود؛

جولان لباس‌های دست دوم در کرمانشاه/ تهدید سلامت با پوششی گرم

سرویس: اخبار استانکد خبر: 292134|11:57 - 1394/12/09
نسخه چاپی
	جولان لباس‌های دست دوم در کرمانشاه/ تهدید سلامت با پوششی گرم
«تاناکورا» نام لباس های دست دومی است که این روزها به دلایل مختلف گوی از تولید داخلی ما ربوده و هم چنین تهدیدی برای سلامت شهروندان محسوب می شود.

به گزارشامروله، با نزدیک شدن به ایام عید نوروز بازار خرید مردم کمی داغ‌تر از سایر روزهای سال است، اما متأسفانه این بازار داغ خیلی کمکی به اقتصاد داخلی نمی‌کند و بعضاً شاهدیم که مردم لباس شب عیدشان را از نمونه‌های دسته دوم خارجی یا همان «تاناکورا» تهیه می‌کند.

 

«تاناکورا» نامی برگرفته از فامیلی «اوشین تاناکورا» نقش اول سریال «سال‌های دور از خانه» است، سریالی که همزمان با دوران دفاع مقدس از تلویزیون ما پخش می‌شد وزندگی «اوشین تاناکورا» را از کودکی تا کهن‌سالی به تصویر می‌کشید. سریالی که در آن اوشین صاحب فروشگاه‌های زنجیره‌ای «تانکورا» بود و فروشندگان لباس‌های دست دوم نام «تانکورا» را از این سریال گرفته و بر فروشگاه‌های خود نهادند.

 

لباس‌های تاناکورا یا همان «فرده ای» و دست دوم لباس‌هایی است که با استفاده از نامی آشنا از سریالی ژاپنی حدود ۳۰ سال است که در کشور ما رواج پیداکرده و نه‌تنها مشکلات عدیده‌ای چون خطرات بهداشتی را برای مصرف‌کنندگان به بار آورده است بلکه در برخی موارد گوی از تولید داخلی ربوده و اقتصاد ما در بخش تولید پوشاک را با مشکلاتی روبرو کرده است.

 

علل گرایش مردم به تاناکورا

 

ازجمله دلایلی که می‌توان با توجه به نظرات شهروندان در خصوص استفاده از این لباس‌ها عنوان کرد، خرید لباس‌های مارک‌دار و خارجی باقیمت پایین، تنوع و کیفیت لباس‌های فوق است که شاید همین نکات خود نقطه‌ضعفی برای تولیدات داخلی محسوب می‌شود که مردم به سمت استفاده از این لباس‌ها گرایش دارند.

 

اما خوشبختانه عده‌ای نیز هستند که سلامت خود را به بهای پوشیدن لباسی مارک‌دار معامله نمی‌کنند و معتقدند که پوشیدن این لباس‌ها تهدیدی برای سلامت آن‌هاست، عقیده‌ای که در مصاحبه با یکی از مسئولین مرکز بهداشت استان تائید می‌شود.

 

برخی از تولیدکنندگان و فعالان عرصه پوشاک کشور معتقدند که این لباس‌ها بعضاً به‌صورت قاچاق وارد کشور شده و چون دیگر کالاهای قاچاق فلج شدن اقتصاد داخلی را رقم می‌زند لذا نیازمند جدیت بیشتری از سوی مسئولین امر برای جلوگیری از ورود آن است.

رکود بازار وطنی و بیکاری جوانان درنتیجه خرید لباس‌های تاناکورا

 

یکی از فروشندگان لباس در کرمانشاه به نام در خصوص اینکه فروش این لباس‌ها چه تأثیری بر فروش آن‌ها گذاشته است، گفت: متأسفانه مردم بدون آگاهی از صدماتی که درنتیجه فروش این لباس‌ها به آن‌ها وارد می‌شود اقدام به خرید این لباس‌ها می‌کنند و از سوی دیگر نیز این گرایش آن‌ها به سمت خرید لباس‌های فوق باعث کاهش خرید آن‌ها از فروشگاه‌های نو فروشی و رکود بازار تولیدات وطنی می‌شود.

 

وی تصریح کرد: مردم ما مدام از بیکاری و اینکه جوانان آن‌ها بیکارند و دچار مشکل اظهار ناراحتی می‌کنند اما متأسفانه به این نکته توجه ندارند که با خرید اجناس خارجی - که لباس‌های دسته دوم نیز در این دسته قرار می‌گیرند- به بیکاری جوانانشان بیش‌ازپیش دامن می‌زنند و عرصه اشتغال و کار را روزبه‌روز تنگ‌تر خواهند کرد.

 

لباس‌های تاناکورا کاملاً غیربهداشتی است

 

کارشناس مسئول مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه نیز در خصوص اینکه آیا این البسه از آیتم‌های بهداشتی لازم برخوردارند یا نه؟ گفت: ما به‌هیچ‌وجه این البسه را تائید نمی‌کنیم و کاملاً غیربهداشتی هستند.

 

بهمن خدادادیان افزود: چون این البسه به‌صورت قاچاق واردشده و از مبادی رسمی وارد نمی‌شود بحث گمرکات را ندارد و غیربهداشتی است.

 

وی تصریح کرد: با توجه به موارد فوق بحث سالم‌سازی این لباس‌ها صورت نگرفته و این لباس‌ها حامل بیماری‌های پوستی، انگلی و عفونی مخصوصاً سل هستند.

 

تاناکورا عامل بیماری‌های عفونی و سل

 

کارشناس مسئول مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه گفت: عامل سل و بسیاری از بیماری‌های ازاین‌دست میکروب‌هایی هستند که وقتی شرایط زندگی آن‌ها فراهم می‌شود بروز می‌کند و شروع به فعالیت و تکثیر خواهند کرد و لباس‌های دسته دوم شرایط موجود را فراهم کرده  و بسیار خطرناک‌اند.

 

وی با یادآوری اینکه ما به‌هیچ‌وجه این لباس‌ها را تائید نمی‌کنیم، گفت: برای مقابله با ورود این لباس‌ها نیاز است دستگاه‌هایی چون نیروی انتظامی، مرزبانی‌ها و...  ورود بیشتری داشته و با قاچاق این البسه به داخل کشور مقابله کنند.

 

خدادادیان افزود: از سوی دیگر برای مقابله باعرضه این البسه در داخل شهر نیاز است شهرداری‌ها، اصناف و نهادهای بازرسی ورود کرده و اعمال قانون کنند.

 

چند پاساژ در کرمانشاه به‌صورت رسمی لباس «تاناکورا» عرضه می‌کنند

 

وی افزود: برای مقابله با این موضوع ما با چند دستگاه متولی مکاتبات لازم را انجام داده‌ایم تا برخورد لازم صورت گیرد، چراکه هم‌اکنون چند پاساژ در داخل شهر کرمانشاه به‌صورت رسمی در حال عرضه لباس تاناکورا هستند و هیچ دستگاهی نیز در این زمینه برخورد لازم را نداشته است.

 

کارشناس مسئول مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه بار دیگر استفاده از این لباس‌ها را تهدیدی برای سلامت شهروندان دانست.

 

وی از اطلاع‌رسانی مرکز بهداشت کرمانشاه به مردم در این زمینه خبر داد و گفت: ما به صور مختلف این موضوع را اطلاع‌رسانی کرده‌ایم اما نیاز است رسانه‌ها، خصوصاً رسانه‌های جمعی چون صداوسیما ورود بیشتری به این قضیه داشته و اطلاع‌رسانی کامل‌تری را به مردم داشته باشند.

بازار فروش «تاناکورا» در ایام خرید عید رونق بیشتری می‌گیرد

 

خدادادیان تصریح کرد: با توجه به نزدیک شدن به ایام عید، متأسفانه بازار فروش این کالاها نیز رونق بیشتری می‌گیرد، لذا توصیه اکید ما به مردم این است که به‌هیچ‌وجه از این کالاها استفاده نکنند.

 

وی خاطرنشان کرد: استفاده از این کالاها ممکن است در کوتاه‌مدت برای آن‌ها صرفه اقتصادی داشته باشد اما به صدمات آن خصوصاً در حوزه سلامت که در درازمدت ظاهر می‌شود و ناشی از استفاده این البسه است نمی‌ارزد.

 

کارشناس مسئول مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه بر استفاده از تولیدات داخلی و پوشاک داخلی تأکید کرد و گفت: البسه داخلی از هر نظر مورد تائید است و حداقل آیتمی که برای این البسه وجود دارد و بسیار نیز مهم بوده این است که سلامت افراد را تضمین می‌کند و نگرانی‌ای از به خطر افتادن سلامتی‌شان وجود ندارد.

 

با خرید تاناکورا سلامت خود را به خطر نیندازید

 

وی تصریح کرد: لباس‌های داخلی هم سالم‌ترند هم در بسیاری موارد از قیمت‌های مناسبی برخوردارند، پس چرا باید از لباس‌های تاناکور صرف داشتن برند خارجی استفاده کرده و سلامت خود را به خطر بیندازیم.

 

عبدالرضا یاری در این خصوص و اینکه برای جلوگیری از این معضل  چه باید کرد؟  گفت: موضوع لباس‌های دسته دوم یا همان تانکورا باید از دو جنبه «قاچاق یا غیر قاچاق بودن» و «بهداشتی و غیربهداشتی بودن» موردبررسی قرار گیرد.

 

وی افزود: این موضوع از هر جنبه‌ای موردبررسی قرار گیرد یک سری از دستگاه‌ها که متولی آن هستند باید پاسخگو باشند.

 

صرفه‌ی اقتصادی تاناکورا باعث شده که کرمانشاه به‌تنهایی نتواند مقابله کند

 

عضو هیئت‌مدیره انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان با تأکید بر اینکه معضل لباس‌های دسته دوم تنها منحصر به کرمانشاه نیست و تنها نباید در کرمانشاه موردبررسی قرار گیرد، گفت: واردات لباس‌های دسته دوم خارجی صرفه اقتصادی دارد و از مرزهایی چون مرزهای مهاباد و مرز شرقی زاهدان وارد می‌شود و چون صرفه اقتصادی دارد کرمانشاه به‌تنهایی قادر به مقابله با این پدیده نیست.

 

وی در خصوص بحث بهداشتی این لباس‌ها و چگونگی مقابله با آن از این نظر نیز گفت: ظاهراً مراکز بهداشتی اعلام کرده‌اند که این لباس‌ها غیربهداشتی است اما آیا رویکردی که برای مقابله با موارد غیربهداشتی پیش‌گرفته‌اند در این مورد نیز اعمال‌شده است؟!

 

یاری تصریح کرد: مراکز بهداشت همان‌گونه که با یک نانوایی یا فروشنده کالای غیربهداشتی به‌شدت برخورد کرده و حتی اقدام به پلمپ واحد غیربهداشتی کرده و آن را به دادگاه و تعزیرات معرفی می‌کنند باید در این مورد نیز همین برخورد را اعمال کنند.

 

مسئولین بهداشتی باید چون سایر موارد غیربهداشتی باعرضه لباس تاناکورا برخورد کنند

 

وی تأکید کرد: اگر واقعاً مسئولین بهداشتی ما باور بر غیربهداشتی بودن این کالاها دارند باید موارد فوق را مدنظر داشته و حتماً برخورد قانونی در این زمینه داشته باشند و صرف داشتن یک مصاحبه بر تائید غیربهداشتی بودن این لباس‌ها کفایت نکرده و رفع تکلیفی در این زمینه صورت نگرفته و باید ورود عملی در این زمینه صورت گیرد.

 

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در استان کرمانشاه افزود: بنابراین چنانچه این البسه ازنظر کارشناسان مرکز بهداشت غیربهداشتی است باید برابر قوانین موجود در این زمینه جمع‌آوری و امحا شده و فروشگاه موردنظر نیز پلمپ شود.

 

ضرورت برخورد از مبادی ورودی لباس‌های تاناکورا

 

وی به جنبه قاچاق این البسه نیز پرداخت و تصریح کرد: جنبه قاچاق این البسه نیز جنبه مهمی است چراکه اگر بپذیریم این پدیده قاچاق است- که هست و مجوزی برای آن صادر نشده است- باید از مبادی ورودی نه‌تنها سطح شهر برخورد لازم صورت گیرد تا این کالاها وارد شهر نشود.

 

یاری تصریح کرد: زمانی که این کالا وارد شهر می‌شود در سطح شهر پراکنده خواهد شد و با توجه به محدودیت‌های نیروهای بازرس در دستگاه‌های متولی نمی‌توان به همه شهر اشراف داشت و با همه فروشندگان و عرضه‌کنندگان این البسه برخورد کرد و چنانچه این اقدام نیز صورت گیرد یک کار پرهزینه و کم اثر است.

 

وی گفت: بارها مسئولین امر اعلام کرده‌اند که این لباس‌ها از مبادی غربی و شرقی در حال ورود به کشور است، لذا باید مانند سایر کالاها جدی گرفته‌شده و از مبادی ورودی جلوی واردات آن به کشور گرفته شود.

 

عضو هیئت‌مدیره انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خاطرنشان کرد: یک کالایی با عنوان البسه قاچاق از زاهدان تا کرمانشاه دارد می‌آید، مگر می‌شود گفت که این کالا از بازرسی‌ها نگذشته است، مگر این کالا کالایی است که بتوان آن را پنهان کرد؟!

 

وی تأکید کرد: با توجه به موارد فوق باید یک عزم جدی بین همه دستگاه‌ها نه به‌صورت بخشی بلکه به‌صورت هماهنگ با یکدیگر صورت گیرد تا بتوان مانع از این معضل شد. دستگاه‌هایی در ماده ۳۶ قانون قاچاق تعریف‌شده‌اند که باید با یکدیگر همفکری و همکاری کنند تا برخورد لازم صورت گیرد.

 

یاری تصریح کرد: تنها در صورت همبستگی و هماهنگی دستگاه‌های متولی می‌توان مانع از این اتفاق شد و الا با بخش نگری و اینکه هر دستگاهی به‌تنهایی وظیفه خود را انجام دهد نمی‌توان با این پدیده مقابله کرد.

 

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در کرمانشاه در خصوص اینکه این انجمن چه اقدامی در این زمینه انجام داده و یا حداقل آگاهی بخشی به مردم را داشته است یا نه؟ گفت: انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده جزو هیچ‌یک از دستگاه‌های قانونی برای برخورد با این معضل محسوب نمی‌شود و چون جزو دستگاه‌هایی که در ماده ۳۶ قانون قاچاق تعریف‌شده‌اند نیستیم نمی‌توانیم ورود عملی در این قضیه داشته باشیم.

حتی خانواده برخی مسئولین هم تاناکورا می‌خرند

وی افزود: در سطح آگاهی‌رسانی به مردم هم خوشبختانه هم‌اکنون خیلی از مردم خود به این مسئله آگاه هستند اما متأسفانه علی‌رغم این آگاهی بعضاً شاهدیم خانواده برخی از مسئولین نیز خود از این البسه استفاده می‌کنند.

 

یاری تأکید کرد: متأسفانه علی‌رغم اینکه این آگاهی وجود دارد و بعضاً خود مردم نسبت به این موضوع در رسانه‌های ارتباط‌جمعی چون رادیو و تلویزیون اطلاع‌رسانی می‌کنند که این کالا غیربهداشتی است، اما در عمل شاهدیم که بسیاری از مواقع اقدام به خرید این کالاها می‌کنند.

 

عضو هیئت‌مدیره انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان کشور، تفاوت بالای قیمت پوشاک تولید داخلی با تانکورا- که البته سود آن در جیب تولیدکننده داخلی هم نرفته و بعضاً دلالان و واسطه‌ها از آن منتفع شده و بالای ۱۰۰ درصد سود از این طریق عاید آن‌ها می‌شود، تنوع لباس‌های تاناکورا نسبت به تولیدات داخلی، برند و... را ازجمله مواردی دانست که باعث گرایش شهروندان به خرید این البسه نسبت به تولیدات داخلی می‌شود.

 

وی  این دیدگاه در بین مردم که اجناس تاناکورا عمر بیشتری نسبت به تولیدات داخلی دارند را یکی از دیگر از دلایل گرایش مردم به این زمینه دانست.

 

مردم ناظر بر بازار باشند

 

یاری تأکید کرد: مردم خود می‌توانند بهترین ناظر بر بازار باشند و جاهایی که دستگاه‌های متولی در این زمینه ورد نکرده‌اند خود مردم ورود کرده و با این پدیده مقابله کنند چراکه نخریدن خود بهترین برخورد و مجازات برای افراد متقلب و گران‌فروش است.

 

وی خطاب به دستگاه‌های متولی در این زمینه نیز گفت: خواهش ما این است که دستگاه‌ها بخشی نگری را که یکی از بزرگ‌ترین دردهای در موارد مربوط به حقوق مصرف‌کنندگان است کنار گذاشته و دستگاه‌ها تنها برای رفع تکلیف کار نکنند بلکه منافع عموم و مردم را بر هر چیزی ارجح بدانند.

 

عضو هیئت‌مدیره انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان کرمانشاه در پایان نیروی انتظامی، سازمان صنعت، معدن، تجارت، تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف را ازجمله دستگاه‌های متولی در این زمینه برشمرد که باید برنامه‌هایی به‌صورت هماهنگ تنظیم کرده و با این پدیده و معضل اجتماعی برخورد کنند.

 

یاری همکاری رسانه‌ها خصوصاً رسانه‌های جمعی چون صداوسیما را در این زمینه یک ضرورت دانست تا از طریق آن آگاهی‌های لازم به مردم اطلاع‌رسانی شود و مردم به‌عنوان یکی از حلقه‌های اصلی این زنجیره اقدام به خرید این کالاها نکنند و بساط آن از شهر برچیده شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد