مرصاد بررسی می کند؛

آفتاب تابان دولت تدبیر و امید خاموش شد/ اعتراف به نقض برجام

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 296240|15:19 - 1395/08/10
نسخه چاپی
	آفتاب تابان دولت تدبیر و امید خاموش شد/ اعتراف به نقض برجام
پس از گذشت ماه ها از توافق هسته ای مقامات آمریکایی اعتراف کرده اند که تحریم هایی به تحریم های قبلی علیه ایران اضافه شده است.

به گزارش سرویس بین المللشبکه اطلاع رسانی مرصاد،لغو تحریم ها یکی از شروطی بود که برای اجرای برجام در نظر گرفته شد و رهبر معظم انقلاب نیز همواره بر آن تاکید کرده بودند.

 

ایشان در نامه ای که با موضوع تایید مشروط برجام نوشتند، تاکید کرده بودند: در سراسر دوره‌ی هشت‌ساله، وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای (از جمله بهانه‌های تکراری و خودساخته‌ی تروریسم و حقوق بشر) توسّط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظّف است طبق بند ۳ مصوّبه‌ی مجلس، اقدامهای لازم را انجام دهد و فعّالیّتهای برجام را متوقّف کند.(1)

 

با این وجود پس از اجرای برجام توسط ایران، طرف آمریکایی نه تنها اقدام به اجرای آن نکرده است بلکه در مواردی نیز تحریم هایی نیز علیه ایران افزوده است.

 

بر اساس آنچه که جان کری گفته بعد از برجام تحریم هایی علیه ایران اضافه شده است.

 

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت: «تحریم تسلیحاتی پابرجا ماند و آن را کنار نگذاشتیم. در واقع، ما بر سر اینکه این تحریم چه مدت ادامه پیدا کند، مبارزه کردیم. به این دلیل که بر اساس ترتیبات قبلی، این (تحریم) از بین می‌رفت. ما با مذاکره توانستیم آن را برای هشت سال دیگر پابرجا نگه داریم. ما در عین حال تحریم‌های ایالات متحده علیه حمایت ایران از تروریسم را هم نگه داشتیم.»

 

 

وی افزود: «بنابراین، ما هیچ‌یک از چیزهایی را که در این ارتباط در اختیار داشتیم، کنار نگذاشتیم. در واقع، از زمان توافق، به این دلیل که آن‌ها موشک شلیک کردند، ما تحریم‌هایی هم اضافه کردیم. بنابراین، ما حتی ذره‌ای به سمت کاهش اهمیتی که برای امنیت منطقه قائل هستیم، حرکت نکرده‌ایم.»(2)

 

روحانی چه گفته بود؟

 

حسن روحانی رئیس دولت یازدهم فروردین ماه سال گذشته با وعده لغو تحریم ها گفته بود: همه تحریم‌ها چه مالی، اقتصادی و بانکی در همان روز اجرای توافق لغو خواهد شد.(3)

 

این سخنان روحانی در حال مطرح شده است که با وجود گذشت بیش از یک سال از این سخنان این بار مقامات آمریکایی اعتراف کرده اند که نه تنها تحریم ها لغو نشده بلکه تحریم هایی نیز علیه ایران اضافه شده است.

 

 

روحانی بارها سعی در بزک کردن برجام از طریق واژه سازی مختلف برای آن کرده بود. او گفته بود: برجام یک مثل آفتاب تابان است و اگر چشم ها را باز کنید می بینید آفتاب هست.(4)

 

اما سیف رئیس کل بانک مرکزی نیز فروردین ماه امسالبه تلویزیون بلومبرگ گفت که «تقریباً هیچ چیز» از این توافق که در روز 16 ژانویه اجرایی شد عاید ایران نشده است. (5)

 

-----

 

مراجع:

 

1-نامه رهبر انقلاب به رئیس‌جمهور درباره الزامات اجرای برجام

 

2-کری: عد از برجام هم ایران را تحریم کردیم

 

3- قول روحانی: همه قطعنامه‌ها و تحریم‌ها در همان روز اجرای توافق لغو خواهد شد

 

4-روحانی: برجام یک مثل آفتاب تابان است

 

5-سیف: «تقریباً هیچ‌ چیز» از برجام عاید ایران نشده است

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد