منطقه

حزب «دموکراتیک خلق» پارلمان ترکیه را تحریم کرد

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 296332|14:59 - 1395/08/16
نسخه چاپی
حزب «دموکراتیک خلق» پارلمان ترکیه را تحریم کرد
دومین حزب اپوزیسیون پارلمان ترکیه که نمایندگی اکراد این کشور را بر عهده دارد، در واکنش به بازداشت رهبران حزب از سوی دولت آنکارا، فعالیت های پارلمانی خود را به حال تعلیق درآورد.

به گزارشامروله، به نقل از رویترز، حزب کردی دموکراتیک خلق ترکیه (HDP) امروز یکشنبه در واکنش به بازداشت برخی از اعضا و رهبران خود، از تحریم پارلمان و توقف فعالیت های خود در قوه مقننه خبر داد.

البته حزب دموکراتیک خلق که دومین حزب اپوزیسیون ترکیه است اعلام کرده که قصد ترک پارلمان را ندارد اما نمایندگانش از حضور در جلسات قانونگذاری و همچنین نشست های کمیسیون های پارلمانی خودداری می ورزند.

در بیانیه ای که از سوی «آیهان بیلگن» سخنگوی حزب در مقابل دفتر وی در شهر عمدتا کردنشین «دیاربکر» قرائت و در شبکه های مجازی پخش شد، علت تصمیم اخیر حزب دموکراتیک خلق، برخورد اخیر دولت آنکارا با رهبران حزب عنوان می شود.

 به گفته وی، قرار است که مسئولان حزب بعد از مشورت با طرفداران خود که اغلب ساکن نواحی جنوب شرق ترکیه هستند، تصمیم نهایی در خصوص ترک کامل پارلمان را اتخاذ کنند.

گفتنی است که پلیس ترکیه اوایل روز جمعه با هجوم به منزل «فیگن یوکسکدا» یکی از رهبران حزب طرفدار کُردها در دریاربکر، وی را دستگیر کرد و «صلاح الدین دمیرتاش» از دیگر رهبران کرد نیز در منزل خود در آنکارا دستگیر شد.

رفتار دولت آنکارا با رهبران حزب دموکراتیک خلق انتقادهایی را در سطح بین المللی به دنبال داشته تا جایی که کشورهای آلمان و دانمارک خواهان پاسخگویی ترکیه در این زمینه شده اند.

به گفته «مارتین شولتز» رئیس پارلمان اروپا، اقدام اخیر دولت آنکارا اساس رابطه اتحادیه اروپا و ترکیه را زیر سوال می برد.

آنکارا حزب کردی دموکراتیک خلق را به حمایت از پ ک ک متهم کرده و به این بهانه بازداشت رهبران حزب را توجیه می کند. 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد