تلاشهای عربستان بی‌نتیجه ماند؛

جزئیات سفر وزیر نفت مصر به تهران/محور گفتگوهای نفتی ایران-مصر

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 296365|15:46 - 1395/08/17
نسخه چاپی
جزئیات سفر وزیر نفت مصر به تهران/محور گفتگوهای نفتی ایران-مصر
سفر وزیر نفت مصر به ایران که اخبار ضد و نقیضی در مورد آن در رسانه‌های خارجی منتشر شده، در گفت‌وگوی یک منبع آگاه با خبرنگار مهر تایید شد؛ طارق الملا امروز با زنگنه در تهران دیدار می‌کند.

به گزارشامروله، «رویترز» به نقل از یک مقام مصری از سفر طارق الملا ، وزیر نفت و ثروت های معدنی مصر  به ایران خبر داد.

به گفته منابع آگاه، هدف از این سفر نادر، عقد قرارداد با ایران به عنوان جایگزینی برای قرارداد نفتی ریاض-قاهره است که از ماه میلادی گذشته (اکتبر) به حال تعلیق درآمد. گفتنی است که پس از امتناع عربستان از ارسال محموله نفتی، مصر از قطعنامه پیشنهادی روسیه در باره سوریه حمایت کرد- اقدامی که نارضایتی شدید ریاض را به دنبال داشت.

روزنامه «الوطن» مصر نیز دیروز یکشنبه به نقل از «حمدی عبدالعزیز» سخنگوی رسمی وزارت نفت این کشور در گزارشی عنوان کرد:  شرکت نفت آرامکوی عربستان سعودی از ماه اکتبر گذشته تاکنون برای دومین ماه متوالی محموله نفتی به مصر ارسال نکرده است. به گفته وی، شرکت نفت آرامکو تاکنون دلیل توقف ارسال محموله نفتی ۷۰۰ هزار تنی که نیازهای بازار داخلی انرژی کشور مصر را تامین می‌کند، اعلام نکرده است.

گفتنی است که در جریان سفر سلمان بن عبد العزیز، پادشاه عربستان سعودی در ماه آوریل سال جاری به مصر، میان دو کشور قرارداد ۲۳ میلیاردی به امضا رسید که بر اساس آن شرکت نفت آرامکوی عربستان سعودی، به مدت پنج سال هر ماهه ۷۰۰ هزار تن محصولات نفتی مورد نیاز مصر را تامین کند.

به نوشته رویترز، سفر طارق الملا به ایران که رقیب اصلی عربستان در منطقه محسوب می شود، می تواند نشانه‌ای از افزایش تنش‌های موجود میان ریاض-قاهره باشد.

مصر و ایران از دهه ۱۹۷۰ میلادی به این سو، روابط چندانی با یکدیگر نداشته‌اند و سفر وزیر نفت مصر به تهران در نوع خود اقدام نادری تلقی می شود.

محور گفت‌وگوهای نفتی ایران-مصر

در همین ارتباط، یک مقام مسئول امروز در گفت‌وگو با مهر با تائید سفر تاریخی وزیر نفت مصر به تهران گفت: طارق ملا،  وزیر نفت و ثروت های معدنی مصر امروز با بیژن زنگنه وزیر نفت ایران دیدار و گفتگو خواهد کرد.

وی از توسعه همکاری‌های دو کشور در صنایع نفت و انرژی به عنوان محور اصلی مذاکرات دو کشور یاد کرد و افزود: توسعه تجارت نفت خام و فرآورده‌های نفتی از دیگر محورهای گفتگوهای دوجانبه وزرای نفت و انرژی ایران و مصر در تهران خواهد بود.

در همین حال امیرحسین زمانی‌نیا معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت هفته گذشتهدر گفتگو با مهربا بیان اینکه هیچ‌گونه محدودیتی برای توسعه همکاری‌ها بین جمهوری اسلامی ایران و مصر در صنایع نفت، گاز، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی وجود ندارد، گفت: ایران از هر گونه همکاری دوجانبه و مشترک با مصر حمایت و پشتیبانی می‌کند.

به گزارش مهر، سال گذشته و همزمان با آغاز لغو تحریم‌های بین‌المللی ایران، دولت مصر به منظور انتقال نفت خام ایران از خط لوله سومد، مجوزهای لازم را صادر کرد به طوری که پس از صدور این مجوز، امکان انتقال نفت خام ایران از مسیر خط لوله سومد به حوزه مدیترانه فراهم شد.

به عبارت دیگر با صدور این مجوز توسط کنسرسیوم خط لوله سومد که بخش عمده‌ای از سهام آن در اختیار شرکت ملی نفت بوده، امکان انتقال محموله‌های ۲ تا ۲.۵ میلیون بشکه‌ای نفت خام ایران به حوزه دریایی مدیترانه و جنوب اروپا فراهم شد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد