یافته های جدید تحقیقاتی نشان می دهد؛

مصرف بالای اسیدهای چرب اشباع و افزایش ریسک بیماری های قلبی

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 296844|12:52 - 1395/09/20
نسخه چاپی
مصرف بالای اسیدهای چرب اشباع و افزایش ریسک بیماری های قلبی
یک تحقیق جدید نشان می دهد مصرف مداوم اسیدهای چرب اشباع شده موجود در پنیر چرب، شیر پرچرب، کره، گوشت گوساله و شکلات می تواند ریسک بیماری قلبی عروقی را افزایش دهد.

به گزارشامروله، محققان دانشگاه هاروارد توصیه می کنند باید مصرف چربی های غیراشباع، کربوهیدرات های غلات کامل یا پروتئین های گیاهی جایگزین چربی های اشباع شوند.

یافته ها نشان می دهد جایگزینی ۱ درصد از مصرف انرژی روزانه از تلفیق گروه این اسیدهای چرب اشباع شده اصلی با میزان انرژی یکسان از چربی های پلی اشباع نشده، چربی های مونواشباع نشده، کربوهیدرات های غلات کامل یا پروتئین های گیاهی موجب کاهش ریسک بیماری قلبی تا ۸-۶ درصد می شود.

گنگ ژانگ، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «شیوه موثر پیشگیری از بیماری قلبی-عروقی، جایگزینی چربی های اشباع شده با چربی های اشباع نشده یا کربوهیدرات غلات کامل است.»

در این مطالعه، محققان داده های دو مطالعه طولی که شامل ۷۳,۱۴۷ زن بین سال های ۱۹۸۴ تا ۲۰۱۲ و ۴۲,۶۳۵ مرد بین سال های ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۰ بود را بررسی کردند.

نتایج آشکار ساخت متداول ترین اسیدهای چرب اشباع شده مصرفی شامل اسید لوریک، اسید میریستیک، اسید پالمیتیک و اسید ستریک بود و ۱۰-۹ درصد کل انرژی شرکت کنندگان را دربرمی گرفت.

هر یک از این اسیدهای چرب با افزایش ریسک بیماری عروق کرونر قلب مرتبط هستند.