با حضور چشم گیر ادارات و ارگانها

مراسم بزرگداشت مرحوم آیت‌الله هاشمی درصحنه برگزار شد / امام جمعه صحنه: ملاک خوبی و بدی افراد به میزان هماهنگی آنها در طول انقلاب و بارهبری است

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 297338|15:33 - 1395/10/22
نسخه چاپی
مراسم بزرگداشت مرحوم  آیت‌الله هاشمی درصحنه برگزار شد / امام جمعه صحنه: ملاک خوبی و بدی افراد به میزان هماهنگی آنها در طول انقلاب و بارهبری است
پایگاه خبری امروله : مراسم ترحیم مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مسجد امام خمینی(ره)شهر صحنه با حضور چشم گیر ادارات و ارگانها برگزار شد.

به گزارشامروله،  مراسم ترحیم مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مسجد امام خمینی(ره)شهر صحنه با حضور چشم گیر ادارات و ارگانها برگزار شد.

 

امام جمعه در در این مراسم گفت:  خداوند متعال در قرآن بارها به انسان ها گوش زد می کند که مرگ در پیش روی شماست . انسان اگر به درستی و دقت به گذر عمر خود بنگرد .هر روز یک قدم به مرگ و ملاقات پروردگار نزدیک تر می شود.

 

وی در ادامه ضمن تسلیت این مصیبت به پیشگاه رهبرمعظم انقلاب و آرزوی طول عمر برای تمام یاران انقلاب ادامه داد : خداوند متعال در قرآن و در سوره ی بقره آیه 213 در رابطه با فلسفه اختلاف نظر مابین افراد  می فرماید : ((همه ی مردم امت واحده بوده اند.)) از زمان حضرت آدم تا زمان حضرت نوح اولین پیامبر اولوالعزم اختلاف نظر جدی در بین بشر به  تعبیر قرآن کریم دیده نمی شود. اما از زمانی که اجتماع و تمدن بشری شکل گرفت و از بعد از زمان حضرت نوح شاهد هستیم که هم سرعت ارسال انبیاء بیشتر می شود و هم اختلاف ما بین افراد و قیله ها بروز و ظهور بیشتری دارد.

 

 

 

حجت الا سلام زارعی تصریح کرد : برخی می پرسند چرا خداوند اکثر پیامبران را فقط در منطقه خاورمیانه ظهور کردند و چرا پیامبر خاتم در شبه جزیره عرستان مبعوث شد ؟ یکی از پاسخ ها به این پرسش این است که دین با جامعه سرو کار دارد و دستورات دینی بیشتر نظار بر رفتارهای اجتماعی افراد است و قصد دارد روابط اجتماعی آن هارا تنظیم کند . به گواه تاریخ تمدن های شری عمدتا در همین منطقه خاورمیانه شکل گرفته اند تمدن های چون ایران ، بین النهرین ، مصر و تمدن های متفاوتی که در طول تاریخ از آن ها در کتب تاریخی ذکر شده در این منطقه ظهور کرده اند . در بین وضعیت شبه جزیره ی عربستان هم به گونه ای بود که در مسیر تمام این تمدن قرار داشت .

 

وی تشریح کرد : خداوند در آیات قرآن اشاره می کند که اختلاف بین  افراد و افکار طبیعی است اما مرجع حل اختلافات با کتاب خداوند متعال (قرآن کریم ) باشد. رسول اکرم (ص) در روایاتی می فرماید : ((این تشدد ها ، تفرق ها ، گروه گرایی هایی که  برای بنی اسرائیل پیش آمد برای قوم من هم پیش می آید.)) و بنده عرض می کنم که این انقلاب جمهوری اسلامی که به برکت خون هزاران شهید به ثمر نشست نسخه ای از انقلاب رسول خدا است .اگر جریان ها رصد کنید و مقایسه کنید می بینید که آنچه در انقلاب ما اتفاق افتاد نظیر اتفاقات زمان پیامبر اکرم (ص) بود . افرادی زحمت و مرارت های فراوان می کشند تا یک انقلاب ، یک ایدئولوژی در منطقه ای حاکم شود. بعد از حاکمیت وقتی نوبت به تفسیر این ایدئولوژی می رسد و تفاسیر متفاوت می شود اختلاف نظر ها به وجود می آید .

 

 

 

دکتر زارعی خاطر نشان کرد : امروز در سوگ مردی نشسته ایم که 59 سال مجاهدت وتلاش کرد برای راهی که به آن عقیده داشت ، در مقام ارزیای اعمال روز قیامت که فرابرسد خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید : (( برای هر قوم و قبیله ای میزانی جدا برپا می شود )) و (( اعمال شما در هر برهه ای از زمان میزانی خواهد داشت .)) سنجش به زیاد بودن و یا کم بودن اعمال نیست ، اعمال شما بایک میزان تطبیق داده می شود و در قرآن می فرماید : (( اعمال هر امتی با پیامبر آن امت تطبیق داده می شود.)) اگر من و شما امروز نماز را اقامه می کنیم این نماز مارا مقایسه می کنند با نماز رسول خدا(ص) .

 

وی در ادامه اشاره به روایتی از امام صادق در رابطه صراط مستقیم و سعادتمندی انسان در دنیا و آخرت گفت : ما دو راه مستقیم داریم ، راه اول توجه به فرامین خداوند متعال است  و پیمودن راه فضیلت های اخلاقی است . کسب کردن فضیلت های اخلاقی بسیار کار دشواری است . گاهی اوقات یک کلمه می تواند انسان را از عدالت خارج کند ، اما راه دوم که خداوند متعال طبق روایت امام صادق (ع) برای ما قرار داده وجود امام است . هرشخصیتی  با هر مسئولیت باید دائما خود را بااین میزان بسنجد بزرگان ما این شیوه را پیش گرفتند و به  بزرگی رسیدند .

 

 

 

امام جمعه شهرستان صحنه با بیان اینکه محصول جمهوری اسلامی چکیده ی خون شهدا است گفت : خلاصه وصیتنامه ی محروم امام (ره) که مانیفست جمهوری اسلامی است ، وصیتنامه امام (ره) از اعتبار ساقط نمی شود . چیکده ی انقلاب خلاصه می شود در یک کلمه که آن هم نظریه ی ولایت فقیه است. که تبلور این نظریه در شخصیت مقام معظم رهبری خلاصه می شود. بنابراین جرح و تعدیل ما هم باید مطابق با جرح و تعدیل مقام معظم رهبری باشد.

 

وی بیان کرد : در پیامی که مقام معظم رهبری برای تسلیت حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی ارسال کردند جمله به جمله این پیام تفسیر دارد . مقام معظم رهبری از این ضایعه به عنوان غم جان کاهش یاد کرده اند ، تعبیری که در پیام های تسلیت این بزرگوار سابقه نداشت . اما وظیفه ای که امروز بر دوش بازماندگان حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی و بازماندگان از نسل اول انقلاب قرار گرفته این است که طبق آیات قرآن خود را با ولی فقیه تطبیق دهند. کسی می تواند بگوید من مسئول خوبی هستم که بیشترین هماهنگی را با مقام معظم رهبری داشته باشد.

 

 

 

حجت الاسلام زارعی تاکید کرد : مرگ برای همه پیش خواهد آمد . نسل اول انقلاب آرام آرام یک  به یک دارند از میان ما می روند ، این هشداری است برای ما و خصوصا افرادی که به برکت انقلاب به جایگاهی رسیده اند که اولا به تعبیر مقام معظم رهبری هرلحظه ممکن است در محضر خداوند مورد قضاوت قرار بگیریم.  مرگ برای همه پیش خواهد آمد اما خداوند متعال کسانی که در این دنیا مسئولیت داشتند ، وظیفه داشتند برای رسیدگی به امور مردم در نظام جمهوری اسلامی به این راحتی از آن نمی گذرد. در زمان جنگ وقتی حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی خطبه های نماز جمعه را می خواند خیلی از دشمنان روی آن  معادلات سیاسی انجام می دادند.

 

وی در پایان تصریح کرد : فرماندهی جنگ و مسئولیت های متفاوت در دوران مختلف و انصافا در تمام این مسئولیت ها خوب درخشید التبه این را هم باید گفت که هیچ انسانی نه می تواند خوب مطلق اشد و نه بد مطلق تنها افراد خوب مطلق دنیا تنها 14 معصوم بوده اند . امام راحل وقتی از دنیا رفت با آن همه عظمت در وصیتنامه ی خود از مردم ایران بخاطر قصور و تقصیرات خود عذرخواهی کرد ، هرکسی هم ممکن است نکات ضعفی در زندگی سیاسی ، زندگی کاری و زندگی شخصی خود داشته باشد که آن را باید واگذار کرد به خداوند متعال که وعده ارحم الرحمین بودن داده است . ان شاء الله خداوند متعال به مسئولین امر به مردم ، به نیرو های انقلابی ، به بسیجی ها توفیق دهد قدردان انقلابی باشند که امروز یکی از یاران خود را از دست داد.