گزارش خبری

کارخانه پرورش قارچ شهرستان صحنه با بی تدبیری دست و پنجه نرم می کند

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 297896|21:20 - 1395/11/25
نسخه چاپی
کارخانه پرورش قارچ شهرستان صحنه با بی تدبیری دست و پنجه نرم می کند
پایگاه خبری امروله : پروش قارچ مروارید شهرستان صحنه به عنوان طرح بزرگ اقتصادی متاسفانه با مشکلات جدی مواجه شده است و با کمترین توان خود در حال فعالیت است.

به گزارشامروله، اقتصاد مقاومتی به عنوان نسخه شفا بخش شرایط فعلی اقتصاد ایران همواره مورد تاکید بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه اقتصادی قرار گرفته و  از آن به عنوان یک اصل مهم و نیاز حیاتی یاد شده است.

 

با این وجود بی توجهی به این مهم می تواند تبعات جبران ناپذیری را برای اقتصاد به وجود بیاورد که مشکلات آن به عرصه مختلف نیز کشیده خواهد شد.

 

هر چند که در دولت های پیشین هم اصل اقتصاد مقاومتی به خوبی اجرا نشد، اما متاسفانه دولت یازدهم به عنوان دولتی که در دهه 90 روی کار آمده و میراث دار تجرییات گذشته است، در بسیاری از موارد بیش از گذشتگان این مهم را نادیده می گیرد به طوری که تبعات آن به تولیدی های خرد و کلان آسیب رسانده است.

 

 

تبعات بی توجهی به اقتصاد مقاومتی در استان کرمانشاه بویژه شهرستان صحنه امروز گریبان بسیاری از واحد های تولیدی را گرفته به صورتی که بسیاری از آنان را به تعطیلی کشانده است.

 

طرح پرورش قارچ مروارید سفید شهرستان صحنه با چندین سابقه فعالیت جزء 10 مجموعه برتر کشور در این زمینه میباشد که موردبازدید استاندار کرمانشاه و سایر مسولین استانی بود است.

 

 

این طرح به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه سالیانه 227 تن قارچ دکمه ای تولید کرده است.

 

این طرح بزرگ متاسفانه با مشکلات جدی مواجه شده است و با کمترین توان خود در حال فعالیت است.

 

 

طرح پرورش قارچ مروارید سفید شهرستان صحنه با نصف ظرفیت در حال فعالیت است

 

 

 

دکتر فرشید نوروزی مدیر این طرح در گفتگو با امروله عنوان کرد : بنده از سال 86 تا به امروز ه مدت 9 سال است که در شهرستان صحنه ساکن هستم و به مردم این شهرستان خدمت می کنم و همسرم نیز به عنوان دکتر دارو ساز در این مدت در کنار من حضور داشته .

 

وی ادامه داد : همیشه سعی بر این داشته ام که حق مردم شهرستان صحنه را که به صورت دینی بر گردن خود می دانستم ادا کنم ، از همین با همسرم تصمیم گرفتیم که یک سرمایه گذاری در صحنه انجام دهیم که به این وسیله بتوانیم اشتغال زایی کنیم برای جوانان ، قصد ندارم عنوان کنم که بنده کار بسیار بزرگی انجام داده ام اما عقیده ی من این است که هرفردی باید در حد توان خود برای حل مشکلات جامعه گام بردارد و بدون شک اگر این اتفاق صورت گیرد بسیاری از معضلات جامعه برطرف می شود.

 

نوروزی خاطر نشان کرد : در اوایل سال 91 بایکی از دوستان به نام داریوش قزوینه و مهندس تقی پور تصمیم گرفتیم پروژه ی تولید قارچ را استارت بزنیم .

 

وی خاطر نشان کرد: تحقیقات بسیار زیادی در این زمینه انجام دادیم و به همین دلیل می توان به جرات گفت ما واحدی احداث کردیم که از لحاظ پتانسیل کاری در استان کرمانشاه نمونه است . اما متاسفانه به دلیل برخی مشکلات امروز با نصف ظرفیت فعالیت خود را ادامه دهیم.

 

فرشید نوروزی گفت : با وجود اینکه اقامت من در کشور کانادا درست شده بود ایران ماندم و تصمیم گرفتم سرمایه خود را برای کشورم هزینه کنم ولی با صلیقه ای عمل کردن مسئولین و بانک در سال های اول باخاطر اینکه کارخانه سرپا باشد امتیاز داروخانه هسمرم را فروختم و هم اکنون امتیاز داروخانه و خانه خودم را فروختم که حقوق کارگران به موقع پرداخت شود و چرخ تولید کارخانه بچرخد.

 

در هر متر مربع سطح زیر کشت ما 21 تا 22 کیلو تولید قارچ داریم که از این لحاظ در ایران رکورد دار هستیم

 

 

 

تقی پور مدیرعامل این در ادامه به امروله گفت : مدت چهار ماه خاک برداری این مجموعه طول کشید و یک هکتار از کوه تخت شده به این دلیل که شهرستان صحنه زلزله خیز است ما تصمیم گرفتیم این واحد را روی ریشه کوه احداث کنیم . این مجموعه 2500 متر مربع مساحت دارد و ارتفاع 5/5 متراست . این مجموعه دارای 12 سالن است که در هر سالن 450 متر زیر سطح کشت است .

 

وی ادامه داد : هر سالن 25تا37 تن ظرفیت کمپوست بر اساس فصل دارد . در هر متر مربع سطح زیر کشت ما 21 تا 22 کیلو تولید قارچ داریم که از این لحاظ در ایران رکورد دار هستیم و می توانیم با معتبر ترین تولید کنندگان قارچ ایران رقابت کنیم .

 

تقی پور خاطر نشان کرد : در این مجموعه سعی بر تولید ارگانیک بوده و هیچ سم یا افزودنی اضافه نمی شود و این باعث بالا رفتن کیفیت قارچ تولیدی ما می شود . اما متاسفانه یکی از مشکلاتی که برای این مجموعه پیش آمد وبسیار آزار دهنده بود مشکل با بانک کشاورزی بود . ما حدود 400 میلیون تومان صرف خرید دستگاه ها کردیم که بانک کشاورزی قبول نکرد و گفت که باید ابتدا ساختمان کارخانه باید احداث شود ، ما پی ساختمان را حاضر کردیم باز بانک قبول نکرد و گفت باید اسکلت ساختمان ساخته شود .

 

مدیر عامل پرورش قارچ مروارید صحنه گفت : کارشناسی که از طرف بانک کشاورزی صحنه  برای نظارت بر پروژه انتخاب  شده بود با عنوان این که پروژه ناقص است بدون هیچ دلیل و مدرکی در صورتی که پروژه دقیق و اصولی پیش رفته ود باعث شد اتمام کار پروژه به تاخیر بیافتد و 300 میلیون تومن سود دوران مشارکت  برای ما آمد .

 

ما توانایی تولید 500 تن قارچ در سال را داریم

 

 

 

وی گفت : بنده اسنادی دارم که دایره حقوقی بانک کشاورزی کرمانشاه باعث شده در یک ماه 30 میلیون تومان سود دوران مشارکت به پروژه ما تخصیص داده شود. نامه ای کمه برای دایره حقوقی کرمانشاه آمده بود و قرار بود ه دست بانک کشاورزی شهرستان صحنه برسد به عمد یک ماه دیرتر ارسال شد وتازه آن هم با پیگیری های ما و به این صورت 30میلیون تومان سود دوران مشارکت برای ما تخصیص دادند.

 

 

تقی پور ادامه داد : طبق قانون مال التجاره را ما می توانیم وثیقه کنیم برای سرمایه در گردش بانک کشاورزی کرمانشاه این قانون را قبول نکرد و طبق معمول سنگ اندازی کرد. امور اراضی استان و شهرستان صحنه هردو به جای همکاری و مشارکت تا آنجا که می توانستند در کار ما مشکل به وجود آوردند و با به زیر پا گذاشتن قوانین به صورت آشکار باعث شدند پروژه ی ما یک سال در دست انداز بیافتد. سرانجام بعد از گذشت 1 سال ما سند کارخانه را گرفتیم و بعد از آن سه ماه طول کشید تا ما به بانک کشاورزی این قانون را ثابت کنیم که سند اعیان کارخانه به عنوان وثیقه قابل پذیرش است .  واینگونه شد که این کارخانه یک سال است که بدون سرمایه در گردش درحال کار کردن است . کارخانه ای که با هزینه ای بالغ بر4 میلیارد تومان احداث شده و جزء مدرن ترین و بزرگ ترین کارخانه ها در غرب کشور است . ما در کارخانه 25 کارگر داشتیم اما متاسفانه بدلیل مشکلات مالی 6 نفر از کارخانه جدا شدند . ما توانایی تولید 500 تن قارچ در سال را داریم .

 

تو غلط کردی که به استانداری آمدی!!!!!!!!!!

 

 

 

وی بیان کرد: این مجموعه هیچ واستگی به خارج ندارد . یکی از مزایای این طرح این است که قارچ یکی از کمترین مناع آبی را در بین سایر محصولات کشاورزی طلب می کند . این مجموعه روزانه 10هزار لیتر آب مصرف می کند.از لحاظ مبارزه با کم آبی قارچ یکی از برگ های برنده در اقتصاد کشور می تواند باید.

 

تقی پور گفت : این مجموعه باید ورشکسته اعلام میشد اما با غیرت عوامل مجموعه امروز سرپا ایستاده ، کمکی میتوانند بکنند 300 میلیونی که سود مشارکت به ما تعلق گرفته و انصافا حق ما هم نبوده را حذف کنند چرا که این بخاطر کم کاری ما نبوده بلکه بخاطر بی اطلاعی و بی دانشی کارشناس های بانک بوده . من به همین خاطر استانداری رفتم ولی آنها به من گفتند: (( تو غلط کردی که به استانداری آمدی)) و من را از استانداری بیرون انداختند .

 

تقی پور یادآور شد : باید یک سرمایه در گردش برای ادامه حیات کارخانه باید به مجموعه تزریق شود . روزی که ماکارخانه را احداث کردیم قرار بر این بود که وام را کامل به ما بدهند ، که  به صورت خورد خورد و با وقفه به ما دادند ، به همین منوال بار ها به ما وعده وعید هایی داده اند که یا انجام نشده و یا اگر انجام شده نوش داروی بعد از مرگ سهراب بوده و نتوانسته ایم از آن استفاده بهینه کینم .

 

این مدیرعامل در پایان گفت : روزی که جناب معاون  وزیر برای بازدید به مجموعه ما آمدند به رئیس جهاد استان کرمانشاه گفتند که یک ماشین یخچال دار به مجموعه ما بدهند و گفتند که تا دوهفته دیگر یک ماشین یخچال دار در اختیار ما قرار می دهند جلوی خود معاون وزیر اما زمانی که ما برای دریافت ماشین اقدام کردیم گفتند که به هیچ وجه این امر امکان ندارد و چنین چیزی در اداره جهاد نیستو ما ماشینی به شما نمی دهیم و شما برای این کار به بانک معرفی می شوید تا به شما وام دهند تا ماشین یخچال دار بخرید. طی پیگیری هایی که انجام دادم متوجه شدم هر استانی یک سهمیه ی ماشین دارد که به جهاد کشاورزی میدهد تا به کشاورزی های نمونه و یا طرح های خوب با کمترین سود و اقساط بلند مدت تحویل می دهد. 

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد