گزارش

عروس شهرستان های استان کرمانشاه را بشناسید + تصویر

سرویس: شهرستانکد خبر: 298451|09:03 - 1395/12/30
نسخه چاپی
عروس شهرستان های استان کرمانشاه را بشناسید + تصویر
پایگاه خبری امروله : صحنه؛ عروس شهرستان‌هاي استان كرمانشاه با مردمي با سابقه فرهنگي چندين ساله عيد امسال نيز همچون سال‌هاي ديگر آغوش خود را بر روي ميهمانان نوروزي گشوده است.

به گزارشامروله، شهر صحنه مركز شهرستان صحنه در ‌54 كيلومتري شمال شرقي شهر كرمانشاه و در مسير جاده همدان ـ كرمانشاه در طول جغرافيايي ‌47 درجه و ‌47 دقيقه شرقي و ‌34 درجه و ‌38 دقيقه عرض شمالي واقع شده است .

 

ارتفاع اين شهر از سطح دريا ‌1380 متر مي‌باشد . صحنه دومين شهرستان شرقي استان كرمانشاه است . اين شهرستان از شمال به شهرستان سنقر و كليايي ، از جنوب به شهرستان هرسين ، از شرق به شهرستان كنگاور و از غرب به شهر بيستون محدود مي‌شود .

 

گذشته صحنه كه به صورت سحنه نيز در متون آمده است؛ براي ما مشخص نمي‌باشد؛ ولي آنچه مسلم است سابقه اين شهر به دوران پيش از اسلام مي‌رسد؛ به طوريكه گوردخمه‌هايي از دوره هخامنشي در اين شهر وجود دارد .

 

 

شايد قديمي‌ترين مدرك مكتوبي كه به اين شهر اشاره مي‌كند ، متعلق به نوشته‌هاي جغرافي‌نويسان سده چهارم هجري از جمله اصطخري ، ابن حوقل ، ياقوت حموي ، صفي الدين عبدالمؤمن باشد كه در مورد اين شهر اشاراتي داشته‌اند . بطوريكه صاحب جهانگشاي جويني قتل خواجه نظام‌الملك را در نزديكي صحنه به سال ‌485 هجري ياد كرده است .

 

در زمان سلطنت صفويان حكومت اين منطقه كه جزء دينور بوده به عهده سولاق حسين تكلو محول گشت . ا

 

ين شهر به علت اينكه در مسير راه عراق و گذر زوار بوده مورد توجه اكثر سياحان ، جغرافي نويسان و سفرنامه نويسان بوده و در مورد آن مطالبي نوشته‌اند .

 

در اين شهرستان ‌61 اثر تاريخي شامل ‌5 امام‌زاده ، ‌52 تپه، ‌3 گور دخمه و‌1 چشمه با نام شفا به ثبت رسيده است.

 

 

مردم شهرستان صحنه از شادترين مردم استان كرمانشاه هستند كه در اين راستا مي‌توان از تنبور نوازي و تنبور‌سازي آن به عنوان مهمترين صنايع دستي و ويژگي منحصر به فردشان در ايران نام برد.

 

در شمال شهرستان صحنه سرابي به نام دربند وجود دارد و در كنار آن آبشاري زيبا كه از دل كوه بيرون آمده است به چشم مي‌آيد.

 

اين آبشار در فصل بهار از مكان‌هاي ديدني و زيباي صحنه محسوب مي‌شود.

 

مراكز ديدني اين شهرستان شامل گوردخمه بزرگ دربند ، گوردخمه كوچك دربند ، صفحه تراشيده دربند ،زيارتگاه شوق علي ، سراب و آبشار صحنه ، شهر تاريخي دينور ، گورستان شيرخان دينور و پل دينور است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد