معاون هنری وزیر ارشاد

مساله‌ای با واگذاری امور به اصناف نداریم/ مشکل تحریم برداشته شد

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 298516|11:38 - 1396/01/07
نسخه چاپی
مساله‌ای با واگذاری امور به اصناف نداریم/ مشکل تحریم برداشته شد
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با فرارسیدن روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی از تلاش دولت برای واگذاری امور به اصناف تئاتری و روند بازسازی تئاتر شهر در سال جدید سخن گفت.

به گزارشامروله، 

علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با فرارسیدن روز ملی هنرهای نمایشی در گفتگو باخبرنگار مهربا اشاره به سیاست های دولت یازدهم در واگذاری امور به اصناف تئاتری بیان کرد: اراده واگذاری امور به اصناف چند سالی است که در بدنه دولت یازدهم به وجود آمده اما تحقق این امر نیازمند ابزار کار است و وقتی عملا وارد مساله می شویم نیاز به امکانات نمود بیشتری پیدا می کند. همچنین به لحاظ مدیریتی و علمی بضاعتی لازم است که باید به تدریج بدان دست یافت. به هر حال از زمانی که بحث راه اندازی صنوفی چون خانه موسیقی و خانه تئاتر مطرح شد چنین رویکردی در بدنه دولت وجود داشته که اغلب امور به اصناف واگذار شود.

وی ادامه داد: هر زمان اصناف بتوانند به آن شرایط مطلوب اداره و مدیریت امور برسند، واگذاری امور از نظر ما هیچ مساله ای ندارد. از سوی دیگر دولت در تلاش است تا این روند سریع تر انجام پذیرد چرا که اگر این بار از دوش دولت برداشته شوئ به طور حتم فضایی رضایت بخش خواهد بود. شما اگر دقت داشته باشید می بینید هر زمان که اموری از سوی دولت به اصناف واگذار شده نتیجه مطلوبی حاصل شده است، اما نکته اینجاست که آیا چنین مسئولیتی می تواند به صورت مستمر و شایسته اجرا شود؟ این همان موضوعی است که ما در حال گفتگو با اعضای محترم صنوف هستیم که اگر این ماجرا به خوبی اتفاق بیفتد ما استقبال می کنیم.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: طی ماه های گذشته از سوی مدیرکل هنرهای نمایشی پژوهش ها و کارهایی آغاز شده که بتوانیم وارد روندی شویم که چنین هدفی هرچه سریع تر به مرحله اجرایی برسد. البته ما در حال حاضر در بخش هایی شروع به آزمایش کردیم که از آن جمله می توان به ماجرای انجمن های نمایش استان ها اشاره کرد که همین الان یکسری از امکانات زیرساختی به برخی از انجمن های نمایش استان‌ها واگذار می شود که به زعم ما این به معنای ورود به فضای «شبه دولتی» نیست.

مرادخانی در ادامه صحبت های خود با اشاره به حضور پر رنگ بخش خصوصی در حوزه تئاتر توضیح داد: در یک سال و نیم گذشته بخش خصوصی حضور قابل توجهی در جریان فعالیت های تئاتری کشور داشته و تجربیات این حضور تبدیل به اندوخته ارزشمندی شده که می توان در ماجرای حضور اصناف و اصولا بخش خصوصی به تئاتر به آن توجه کرد. این می تواند آغازی برای واگذاری دقیق تر و برنامه ریزی شده تر باشد. به طور حتم این موضوع در وهله اول با چالش ها و مشکلاتی رو به رو خواهد شد که طبیعتا با کمک بخش دولتی امکان رفع آن خواهد بود اما مهم تر از همه اینها این است که وقتی فضا برای واگذاری آماده شد دیگر راهی برای برگشت نباشد. ما باید طوری عمل کنیم که بتوانیم با یک وضعیت شایسته و مناسب کار را ادامه دهیم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرامون روند کند بازسازی مجموعه تئاتر شهر و حاشیه هایی از جمله تحریم های دولتی گفت: ما به شدت پیگیر روند بازسازی مجموعه تئاتر هستیم و خوشبختانه ماجرای تحریمی که چندی پیش در رسانه ها مطرح شد مرتفع شده و ما مشکلی در این زمینه نداریم. امیدوارم با توجه به اقداماتی که از سوی همکاران بنده در معاونت هنری، اداره کل هنرهای نمایشی و حوزه توسعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته با دست بازتری برای بازسازی تئاترشهر اقدام کنیم.

معاون هنری وزیر ارشاد در پایان بیان کرد: دغدغه مهم ما در روند بازسازی، بازسازی تالار اصلی تئاتر شهر است که فرسودگی  زیاد دارد و امیدوارم با امکاناتی که می توانیم فراهم کنیم امسال بتوانیم بخش دیگری از بازسازی را به سرانجام برسانیم. هر چند ما در این مقوله دچار یک تناقض هستیم، زیرا اگر تعطیل کنیم یکسری از آثار نمایشی به مشکل می خورند و اگر تعطیل نکنیم کماکان این شرایط کند پیش می رود. درنهایت ما باید سعی کنیم در اسرع وقت شرایط را به سامان کنیم.