یک استاد دانشگاه مطرح کرد

ضرورت ولزوم جمع بندی دروس کنکوری

کد خبر: 298729|13:37 - 1396/01/21
نسخه چاپی
	ضرورت ولزوم جمع بندی دروس کنکوری
پایگاه خبری امروله : یک استاد دانشگاه گفت : قبل از دوره جمع بندي اين گونه بود كه يك مطلب را مي‌خوانديد، تمرين و تست آن را انجام مي‌داديد. بعد به سراغ مطلب بعدي مي‌رفتيد.همين‌طور تا آخر. ولي اگر قرار باشد به همين روش الان عمل كنيد بين مطالعه درس هاي اول و آخر فاصله زيادي ايجاد مي‌شود و ممكن است دوباره مباحث اول را فراموش كنيد

به گزارشامروله، حسین اسماعیلی در گفتگو باامروله،  عنوان کرد :قبل از دوره جمع بندي اين گونه بود كه يك مطلب را مي‌خوانديد، تمرين و تست آن را انجام مي‌داديد. بعد به سراغ مطلب بعدي مي‌رفتيد.همين‌طور تا آخر. ولي اگر قرار باشد به همين روش الان عمل كنيد بين مطالعه درس هاي اول و آخر فاصله زيادي ايجاد مي‌شود و ممكن است دوباره مباحث اول را فراموش كنيد. اين روش مطالعه متمركز نخواهد بود . در دوره جمع بندي مطالعه ما متمركز مي‌شود و دروس را در فاصله زماني كوتاه مطالعه خواهيم كرد

 

وی ادامه داد :تا بحال سعي ميكرديد هر درسي را كه نخوانديد و يا بلد نيستيد بخوانيد و دوباره مطالعه كنيد. اما در مواقعي كه فرصت باقي مانده كم است انجام اين كار ما را با كمبود وقت جدي روبرو مي‌كند. در دوره جمع بندي مطالعه ما انتخابي خواهد بود و مباحثي كه در بودجه بندي كنكور ارزش كمتري دارند يا مباحثي كه دشوارترند و تسلط بر آن‌ها به سختي بدست مي‌آید از برنامه مطالعاتي خود خارج مي‌كنيم و بدين ترتيب وقت بيش‌تري را ذخيره مي‌كنيم.

 

 

حسین اسماعیلی تصریح کرد : در گذشته شما تست هاي يك درس را بصورت موضوعي و تفكيك شده پاسخ مي‌داديد. از اين رو بنظر مي‌رسيد كه به موضوعات هر درس تسلط داريد . اما در آزمون هاي جامع به دليل تركيب شدن مباحث گوناگون و فشرده بودن سوالات، نمره و نتيجه اي كه بدست مي‌آوريد با نمره اي كه در منزل به خود مي‌داديد متفاوت است. حال در دوره جمع     بندي بايد به جاي نگاه موضوعي به درس و تست ها نگاهي كلي به آن‌ها داشته باشيد.

 

این استاد دانشگاه بیان کرد : قبل از دوره جمع بندي تكاليف هر درس به شما مي‌گفت چقدر وقت و زمان به آن‌ها اختصاص دهيد. اما در دوره جمع بندي به دليل محدوديت وقت اين بار وقت و زمان به شما مي‌گويد كه چه تكاليفي را انجام دهيد.

 

 

وی خاطر نشان کرد : بیشتر داوطلبان در ایام نزدیک به کنکور، دیگر به سراغ مطالعه مطالب جدید نمی روند و راه کارهای دیگری را برای آمادگی در کنکور در پیش می گیرند. یکی از مهم ترین این راه کارها که نقش زیادی در قبولی شما دارد این است که تمام آنچه را که قبلاً مطالعه کرده اید، در این دوره جمع بندی کنید تا مطالب به صورت بهتر و تثبیت شده تری در ذهن شما جای بگیرد.

 

حسین اسماعیلی تشریح کرد : وضع درسی هر یک از داوطلبان با داوطلبان دیگر کاملاً متفاوت است، و به همین دلیل، هر یک از شما باید با توجه به شرایط مطالعاتی، برنامه درسی و آمادگی خودتان تصمیم بگیرد که از چه زمانی و چگونه به جمع بندی مبادرت نماید؛ اما آنچه مهم است، این است که جمع بندی برای همه داوطلبان لازم است و هیچ یک از شما نمی توانید این بخش مهم را از برنامه کنکور خود حذف کنید. یکی از علل اهمیت جمع بندی، این است که اگر هر مطلبی را که قبلاً مطالعه کرده اید، در زمان نزدیک به کنکور بخوانید احتمال فراموشی آن کمتر است و بیشتر در ذهن می ماند و بازدهی بیشتری دارد. دوم این که هرگاه مغز در محدودیت زمانی برای یادگیری قرار بگیرد، بازدهی آن افزایش می یابد؛ به عبارت دیگر، مغز تمایل دارد که کارها را هر چه سریع تر انجام دهد؛ پس اختصاص زمانی خاص به جمع بندی باعث خواهد شد تا مغز شما، مطالبی را که قبلاً آموخته و برایش آشناست، در یک مدت زمان کوتاه تر بیشتر یاد بگیرد و بازدهی بیشتری در ارائه مطالب داشته باشد.

 

وی به بیان ویژگی ها و اصول جمع بندی پرداخت و گفت:به جاي مطالعه مطالب جديد روي مطالب خوانده شده تمركز كنيد.مطالبي را كه نياز به مرور دارند از مطالبي كه كمتر به اين كار نياز دارند تفكيك می کنیم. بدين ترتيب مي‌توانيم تعداد مرورها را افزايش دهيم.مطالعه مباحث را بر اساس اهميت آن‌ها در سوالات كنكور و ضعف درسي خود اولويت بندي مي‌كنيم. يعني مطالعه ما انتخابي مي‌شود و مباحثي را كه دشوارترند حذف مي‌كنيم.روي اشكالات تمركز مي‌كنيم و به طور موضوعي آن‌ها را برطرف مي‌كنيم. روي تنظيم وقت و سرعت عمل در جلسه كنكور تمرين و تمركز مي‌كنيم.

 

حسین اسماعیلی به بیان ویژگی های مزایای دوران جمع بندی پرداخت تصریح کرد :ایجاد آرامش برای به پایان رساندن درس‌ها: اتخاذ این روش نگرانی نرسیدن به مطالعه‌ی یک درس یا کتاب را در فرصت باقی‌مانده منتفی می‌کند ؛ نگرانی‌ای که همواره در شیوه‌ی معمولی وجود دارد.

 

مطالعه‌ی تصادفی مطالب همراه با نظمی درونی است: زیرا شما ابتدا به سراغ سؤال رفته سپس به دنبال پاسخ می‌روید و مطالب مرتبط با آن را یاد می‌گیرید. هم‌چنین توزیع مطالب بر اساس فراوانی سؤال‌ها در کنکور سراسری است؛ یعنی مطالبی را که در کنکور پرتکرارند مکرر کرده و مطالبی که زیاد مهم نیستند کم‌تر می‌خوانید

.

رفع مشکل فراموش کردن درس‌ها:  فشار روانی ناشی از احتمال فراموشی مطالبی را که در ابتدای بازه‌ی زمانی مطالعه کرده‌اید و در شیوه‌ی معمولی همواره وجود دارد. در این روش به دلیل تکرار متناسب با اهمیت مطلب از بین خواهد رفت.