گفتگوی تفصیلی

هر آنچه که باید در مورد گیاه " شاپه له " یا علف مار بدانید

کد خبر: 298731|13:40 - 1396/01/21
نسخه چاپی
	هر آنچه که باید در مورد گیاه " شاپه له " یا علف مار بدانید
پایگاه خبری امروله : یک کارشناس گیاهان دارویی گفت : شهرستان صحنه، منطقه ای با آب و هوای بکر و فوق العاده و همچنین قطبی از ناب ترین گیاهان دارویی مانند گل ختمی، بابونه، تاجریزی، گل شقایق، پنیرک و... . در کوه ها و طبیعت اطراف آن پراکنده هستند .

به گزارشامروله، زینب دهنوی در گفتگو باامروله، عنوان کرد :  شهرستان صحنه، منطقه ای با آب و هوای بکر و فوق العاده و همچنین قطبی از ناب ترین گیاهان دارویی مانند گل ختمی، بابونه، تاجریزی، گل شقایق، پنیرک و... .  در کوه ها و طبیعت اطراف آن پراکنده هستند .

 

وی ادامه داد :یکی از گیاهان دارویی که در این شهر فراوان است و عموما به عنوان ترشی استفاده می شود و تا حدودی خواص درمانی آن ناشناخته است گیاه، کبر (کور، لگجی با نام علمیCapparisspinosa L.) می باشد که در زبان عامیانه به " شاپه له " معروف است. البته برخی نیز به آن " علف مار " می گویند.

 

دهنوی خاطر نشان کرد : پوست ریشه این گیاه مسهل ضعیف، مقوی، خلط آور، ضد کرم، قاعده آور و مسکن و ضد درد است.بطور معمول برای درمان روماتیسم، رعشه و لغوه، دندان درد، بزرگ شدن طحال و غدد آبله ای تجویز می شود.شیره گیاه به خصوص میوه آن برای کشتن کرم های گوشتی به کار میرود.آب میوه های تازه تا خشک شده آن که کمی آب به آن افزوده اند برای درمان گوش درد بکار می رود.ژله تهیه شده از میوه های آن برای درمان روماتیسم و مارگزیدگی تجویز می شود.در پنجاب پوست خشک شده ریشه های آن به عنوان مدر مورد توجه است و ریشه های خشک شده ان برای درمان زخم ها بکار می رود.

 

 

 

این کارشناس گیاهان دارویی یادآور شد : ریشه و پوست ریشه ان برای مداوای تب نوبه و روماتیسم تجویز می شود.میوه آن در عربستان برای درمان دندان درد استفاده می شود و از برگ های له شده آن روی سر برای درمان سر درد استفاده می شود.غنچه های گل و میوه آن مسهل ضعیف و مدر است و دارای خواص ضد اسکوربوت، محرک و مسهل ضعیف است.برگهای له شده آن به صورت ضماد برای رفع و درمان بیماری نقرس به کار می رود.

 

وی گفت :گیاه خلط آور، مدر، ضد کرم و مقوی است.برای درمان تصلب شرایین و بصورت ضماد برای درمان نقرس، اسکوربوت و پا درد بکار می رود.به صورت کمپرس برای درمان امراض چشمی بکار می رود.پوست ریشه آن قابض و اشتها آور است.با غنچه های گل باز نشده آن و سرکه ترشی درست میکنند و به عنوان چاشنی با ماهی و مرغ مصرف می نمایند.

 

 

دهنوی بیان کرد : غنچه باز نشده آن ملین است و اگر به صورت صحیح با سرکه آماده شود دردهای دستگاه گوارش را برطرف میکند.پوست آن تلخ و مدر است و اگر بلافاصله پس از صرف غذا خورده شود اشتها را زیاد می کند.پوست ریشه خون را تصفیه و خونریزی روده ای را متوقف میکند.برای درمان بیماری های پوستی، ضعف مویرگی، تسهیل خون مردگی و کوفتگی بکار میرود و بعلاوه در مصارف پوستی و آرایشی کاربرد دارد.جوشانده گیاه برای درمان برفک یا آلودگی قارچی رحمی استفاده می شود.

 

 

 

کارشناس گیاهان دارویی تشریح کرد : از برگ های این گیاه ماده وربین و یک نوع ماده آرام بخش استخراج می شود که برای دفع بیماری سیاتیک و روماتیسم به کار می رود و ماده ای مدر به شمار ی آید.داوود انتاکی می فرماید در کوه های کردستان نوع مرغوب آن میروید که مردم برای دفع مار و عقرب از میوه های له شده آن و ترکیب کردن آنها با زرنیق استفاده می کنند در قدیم الایام از زرنیق و میوه های آن پودری تهیه می کردند که با پاشیدن آن روی مار نابینا می شود.همچنین جوشانده ی 1 گرم از میوه های کبر با گل بابونه و بومادران و تخم هویج در کتاب صیدنه ابوریحان برای باز شدن قاعدگی زنانه تجویز شده و در ژاوه رو از جوشانده ی این گیاه برای رفع ریزش مو و شستشوی زخم ها استفاده می شود.

 

 

زینب دهنوی بیان کرد : در اسپانيا نوعی سس به نام سس کبار تهيه می‌شود که بسيار خوش عطر و طعم است و کمی به سس خردل همراه با فلفل سياه شباهت دارد. غنچه آن به عنوان ادويه در تهيه سس، کره، پنير و در تزيين غذا و سالاد به مصرف می‌رسد. ميوه‌های نارس و ريز پس از برداشت درون سرکه يا آب نمک نگهداری می‌شوند و ترشی خوشمزه‌ای محسوب می‌گردد. ميوه که طعمی تند و تيز اما دلچسب و عطر مخصوصی دارد همراه با پيتزا، گوشت، ماهی و يا درون سالاد و همراه با انواع ساندويچ به مصرف می‌رسد. ميوه به صورت پخته نيز همراه انواع سبزيجات مورد استفاده قرار می‌گيرد.

 

 

 

 

کارشناس گیاهان دارویی در پایات به مضرات و محدودیت های استفاده از این گیاه پرداخت و گفت : مصرف این گیاه برای گرم مزاجان مضر است، از این نظر باید با سکنجبین مصرف کنند. همچنین مضر مثانه است و مصلحش انیسون و اسطوخودوس است و مصرف زیاد آن برای کبد مضر است و مصلحش عسل است.