امام جمعه شهرستان صحنه:

نامزدهاى انتخاباتى و هواداران آنها در هر صورت باید در عمل، التزام به قانون داشته باشند

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 298890|23:04 - 1396/02/01
نسخه چاپی
نامزدهاى انتخاباتى و هواداران آنها در هر صورت باید در عمل، التزام به قانون داشته باشند
پایگاه خبری امروله : امام جمعه شهرستان صحنه گفت : نامزدهاى انتخاباتى و هواداران آنها در هر صورت باید در عمل، التزام به قانون داشته باشند و بر همین اساس تصمیمات قانونى شوراى نگهبان حتى اگر به ضرر خودشان بود را بپذیرند.

به گزارشامروله، حجت الاسلام والمسلمین احمد زارعی در خبطه های نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته عنوان کرد : موسی بن جعفر علیه السلام در زمان منصور دوانیقی، مهدی عباسی، هادی عباسی و هارون الرشید زندگی فرمود و بیشتر دوران امامتش در زمان خلافت هارون الرشید بود. امام کاظم علیه السلام به مدت23سال و دو ماه و هفده روز از زندانی به زندان دیگر می رفت.لایزال ینتقل من سجن إلی سجن امام موسى بن جعفر(ع) در سال128یا129هجرى قمرى در ابواء، محلى میان مكه و مدینه از مادر با فظیت به نام حمیده زاده شد و بنا بر قول مشهور در25رجب سال 183ه. ق در بغداد در زندانهارون الرشید و به دستور وى به شهادت رسید.علت این سخت گیری به امام کاظم چه بوده است؟در زمان امام صادق علیه السلام تا حدودی فضای فرهنگی باز شده و معارف اهل بیت گسترش یافته بود و بیشتر مردم به اهل بیت گرایش داشتند.

 

وی ادامه داد :این مسئله باعث نگرانی حكومت شده بود چون ممكن بود برخی از سران مكتب اهل بیت به فكر ریاست بیافتند. ازجمله عبد الله افتح برادر بزرگتر موسی بن جعفر به طمع ریاست افتاد. اگر چه در این زمان حكومت عباسی در اوج اقتدار بود ولی با توجه به نفوذی که امام کاظم و مذهب جعفری در بین مردم و بسیاری ازصاحب منصبان داشت همه چیز برای قیام و اقامه خلافت الهی آماده بود. احادیثی در دست است که نشان می دهد مقرر بود امام هفتم دست به کار قیام شود و در میان شیعیان هم گفته می شد امام کاظم قائم آل محمد است.از جمله این روایت که از ابوحمزه ثمالی نقل است که امام علی علیه السلام فرمود پس ازمن هفتاد سال بلاست و پس از آن رفاه و اسایش است

 

حجت الاسلام زارعی خاطر نشان کرد : از امام باقر پرسیدم یابن رسول الله اکنون هفتاد سال گذشته است اما روی رفاه و آسایش ندیدیم. امام فرمود: ای ثابت خداوند این امر را در هفتاد سال تعیین کرده بود اما وقتی سید الشهدا به شهادت رسید قیام به یكصد و چهل سال پس از امیر المومنین به تأخیر افتاد. اکنون هم شیعیان راز قیام را فاش کردند و قیام تا وقتی که خود خدا می داند به تأخیر افتاد. در آن روزگار خبر قیام اما کاظم شدت گرفت و هارون الرشید امام کاظم را به زندان انداخته و درنهایت به شهادت رساند.حتی برای تخریب وی ایشان را امام الرفضه می خواندند.

 

وی بیان کرد : امام کاظم علیه السلام در عین سختی شرایط افرادی را مثل علی بن یقطین در حاکمیت داشت که به وسیله آنها شیعیان را مدیریت می کرد.از جمله کلماتگهر بار اما کاظم این است که فرمود: ما تسابَّ إثنان إلا اسقط الاعلی إلی مرتبة السافل.(دو نفر به همدیگر فحش نمی دهند مگر آنكه شخص بالاتر به مرتبه شخص پایین تر سقوط می کند)؛ روایت دیگر: فمن طلب الأخرة طلبته الدنیا حتی یستوفی منها رزقه و من طلب الدنیا طلبته الآخرة فیأتیه الموت فیفسد علیه دنیاه و آخرته.( کسی که به دنبال آخرت باشددنیا به دنبال اوست تا وقتی که به رزق و روزی دنیایی خود برسد.اما کسی که به فكر دنیا باشد آخرت به دنبال اوست و با فرا رسیدن مرگ دنیا و آخرتش تباه می شود.

 

شمار زیادى از قربانیان انفجار در منطقه الراشدین را زنان و کودکان سورى تشكیل مى دهند

 

امام جمعه شهرستان صحنه گفت : روز شنبه هفته جارى یک انفجار در منطقه الراشدین»در نزدیكى محل حضور و استقرار اتوبوسهاى حامل اهالى فوعه و کفریا واقع در غرب حلب به وقوع پیوست. بر اثر این انفجار انتحارى، دستكم 100تن شهید و بیش از 500نفر زخمى شدهاند.یكى ازشاهدان عینى ماجرا مى گوید یک خودرو پس از آنکه شروع به توزیع چیپس و خوراکى کرد و بعد از اینکه کودکان دور آن جمع شدند، منفجر شد. در بسیارى از رسانه هاى منطقهاى و بین المللى روز شنبه را به شنبه سیاه براى شیعیان مظلوم فوعه و کفریا تبدیل کرد.

 

 

وی بیان کرد : جنایت غیرانسانى تروریستهاى تكفیرى تحت الحمایه ایالات متحده آمریكا و غرب در الراشدین حلب درحالى صورت گرفت که اهالى فوعه و کفریا پس از سالها محاصره توسط تكفیریها، چشم انتظار ورود به منطقهاى امن براى ادامه زندگى خود بودند.شمار زیادى از قربانیان این جنایت ننگین را زنان و کودکان سورى تشكیل مى دهند؛ کسانیکه گفته مى شود طى 48 ساعت پیش از شهادت، توسط تروریستهاى تكفیرى از خوردن و آشامیدن منع شده بودند.این اولین جنایت هولناك تكفیریها علیه غیرنظامیانِ دفاع در سوریه نیست و بدونشک آخرین آن هم نخواهد بود؛ وجه تمایز این جنایت با آنچه که پیشتر شاهد آن بودیم نحوه ارتكاب آن است؛ کودکانِ چشم انتظارِ آزادى را به سمت خودرویى که مدعى بودند حامل تغذیه است فراخواندند و پس از تجمع تعداد زیادى در اطراف خودرو، به یكباره انفجار مهیبى رخ داد تا قصه پُرصه اهالى مظلوم فوعه و کفریا در نهایت به شهادت منتهى شود؛ پایان غمانگیز و دردناکى که قلب هر انسان آزاده در هرجاى دنیا را به درد می آورد.

 

 

حجت الاسلام زارعی خاطر نشان کرد : آنها بسیار امیدوار هستند تا با ارتكاب جنایتهاى هولناك و قرون وسطایى علیه مردم سوریه، زمینه بازیابى قدرت از دست رفته خود را فراهم ساخته و بتوانند در جبهه هاى نبرد با نیروهاى مقاومت سورى و هم پیمانان آن، دست برتر را داشته باشند؛ رؤیایى که البته آنرا با خود به گور خواهند برد. اگر برترى میدانى در سوریه در گرو ارتكاب چنین جنایتهایى بود، تا به امروز تكفیریها به دلیل اقدامات وحشیانهاى که انجام دادهاند، بر وجب به وجب خاك سوریه سیطره داشتند.

 

حمایتهاى آنكارا از تكفیریها امروز دیگر بر هیچکس پوشیده نیست

 

 

وی گفت : آنكارا درحالیكه مدعى رایزنى براى حل سیاسى بحران سوریه است، از نفوذ خود بر تكفیریها براى تضمین سلامتى اهالى فوعه و کفریا در جریان مبادله آنها با عناصر تروریستى، استفاده نكرد. در این میان، زمانى که سخن از تكفیریها و اقدامات آنها در سوریه به میانمى آید، بسیار سخت است که اشارهاى به ترکیه و حمایتهاى تمام قد آنكارا از آنها نشود. دولت ترکیه در طول سالهاى گذشته با هدف به زیر کشیدن دولت قانونى و برآمده از آراء مردمى در سوریه، تلاش کرده است.حمایتهاى آنكارا از تكفیریها امروز دیگر بر هیچکس پوشیده نیست

 

امام جمعه شهرستان صحنه بیان کرد : بدونشک اگر آنكارا در این زمینه تحرکى از خود به نمایش مىگذاشت، امروز شاهد شهادت مظلومانه کودکان شهركهاى شیعه نشین فوعه وکفریا نبودیم.بنابراین، آنكاراباردیگرثابت کردکه تنها درمقام دفاع ازتروریستهاى مستقردرسوریه ایفاى نقش مى کند.

 

 

وی تشریح کرد : مسلمانان شیعه در سوریه تنها کسانى نیستند که نادیده گرفته مىشوند.در واقع هیچکس بیش از مردم یمن نادیده گرفته نمى شوند.شیعیان یمن با بمب هاى ائتلاف به رهبرى عربستان هدف قرار مى گیرند.در این کشور میلیونها نفر از فقر رنج مى برند، بیش از هزار نفر کشته شدهاند، و صدها هزارنفر در شرایط قحطى به سر مى برند.یک بحران انسانى در یمن وجود دارد، اما رسانه ها و نمایندگان مجلس آمریكا و یا ترامپ چندان توجهى به آن نمى کنند زیرا این کشور توسط عربستان سعودى به عنوان متحد آمریكا هدف قرار گرفته است.

 

در بحرین دولت همچنان مردم شیعه و سنى را از هم تفكیک و شیعیان را از حقوق مدنى و اساسی شان محرومند

 

 

دکتر زارعی گفت : براى نیجریه نیز که شیعیان اقلیت کمى از مسلمانان این کشور را تشكیل مىدهد، وضعیت مشابهى وجود دارد.سال گذشته، صدها نفر از شیعیان در شهر زاریا توسط سربازان زنده زنده سوزانده و سپس در گورهاى جمعى دفن شدند.شیخ ابراهیم الزکزاکىرهبر جنبش اسلامى نیجریه به طرز وحشیانهاى هدف شكنجه قرار گرفت و سالگذشته توسط دولت نیجریه ربوده شد و سرنوشت او هنوز مشخص نیست.در بحرین دولت همچنان مردم شیعه و سنى را از هم تفكیک و شیعیان را از حقوق مدنى و اساسی شان محرومکند. با وجود این واقعیت که آنها بیش از 70 درصد از مسلمانان در این کشور را تشكیل مى دهند، شیعیان قدرت سیاسى بسیار کمى در بحرین دارند.بهتازگى دولت بحرین سه جوان شیعه را بهرغم نبود هیچگونه شواهدى علیه آن ها اعدام کرد. تظاهرات هاى خیابانى گسترده پس از این اعدامها برگزار شد. این کشور گام به گام عربستان سعودى پیش مى رود.عربستان خود پرونده سنگینى دارد و پس از اعدام شیخ نمر باقر النمرو 47 نفر دیگر با محكومیت جهانى روبه رو شد.

 

وی تاکید کرد : یكى ازسوالات افكارعمومى جهان وبه ویژه مسلمانان این است که چگونه بلافاصله پس از حمله شیمیایى خان شیخون که عامل آن نامعلوم بود و ادله زیادى از دست نداشتن دولت سوریه در این حملات هوایى حكایت داشت، هزینه تبلیغاتى گستردهاى از سوى رسانه هاى غربى و محافل دیپلماتیک و دولت هاى غربى اروپایى در محكومیت این حملات و ابعاد غیرانسانى این جنایت شكل گرفت. کشورهاى غربى نظیر فرانسه و انگلیس، آلمان و آمریكا بلافاصله این اقدام را محكوم کرده و بهصورت شتابزده و بدون انتظار براى مشخص شدن نتایج تحقیقات عامل این حملات، دولت سوریه را در این زمینه متهم کردند.

 

خطیب نماز جمعه شهرستان صحنه گفت : شوراى امنیت سازمان ملل متحد نیز بلافاصله تشكیل جلسه داد. این حجم از توجه بینالمللى براى کشته شدن 85انسان بى گناه در خان شیخون طبیعى است، اما آنچه دراین میان غیرطبیعى به نظر مىرسد سكوت مرگبار محافل بین المللى و دولتهاى غربى مدعى حقوق بشر در قبال جنایت فوعه و کفریا است که تنها 11روز بعد از حمله خان شیخون انجام شد.آمریكا از حمله شیمیایى خان شیخون براى حمله نامشروع خود به مواضع ارتش سوریه در پایگاه هوایى الشعیرات سوءاستفاده کرد و 95 موشک به این پایگاه شلیک کرد.

 

 

حمله موشكى آمریكا به پایگاه هوایى سوریه حاوى پیام براى کره شمالى بوده است مبنى بر اینکه باید برنامه اتمى خود را کنار بگذارد

 

حجت الاسلام احمد زارعی گفت : حمله موشكى آمریكا به پایگاه هوایى سوریه حاوى پیام براى کره شمالى بوده است مبنى بر اینکه باید برنامه اتمى خود را کنار بگذارد و الآن اعزام ناوهاى جنگى به شبه جزیره کره، پیام دیگرى به کره شمالى است. پس از حمله آمریكا به سوریه، مقامات پیونگ یانگ اعلام کردند که حمله واشنگتن ثابت کرد که کره شمالى در پیگیرى برنامه اتمى برحق بوده و این کشور در ساخت تسلیحات اتمى اشتباه نكرده است زیرا که این مسأله را براى افزایش امنیت خود ضرورى مى داند.

 

 

وی ادامه داد : هرچند آمریكادر سالهاى اخیر سعى کرده با افزایش فشارهاى اقتصادى، کره شمالى را به عقب نشینى از برنامه اتمى وادار کند اما این سیاستها ناکام مانده و نتیجه عكس داده و هرچه فشارها بیشتر شده، سیاست هاى مقاومتى پیونگ یانگ نیز افزایش یافته است و در مقابل فشارهاى بین المللى سر تعظیم فرود نیاورده است. کره شمالى بارها آمریكا را به حمله اتمى به خاك این کشور و متحدانش تهدید کرده و بدون توجه به قطعنامه هاى شوراى امنیت سازمان ملل توان اتمى و موشكى خود را بیش از پیش توسعه داده و به آزمایشهاى موشكى متعددى دست زده است.

 

امام جمعه شهرستان صحنه خاطر نشان کرد : آمریكا تلاش مى کند با تهدید خواندن کره شمالى براى صلح جهانى، زمینه حضور خود در شرق دور را توجیه کرده و به بهانه مقابله با کره شمالى، از نزدیک تحولات چین را رصد کند چراکه واشنگتن، چین را بهعنوان بزرگترین رقیب و تهدید براى منافع اقتصادى خود در جهان مى داند و با موجسوارى روى بحران اتمى کره شمالى در پى مهار چین است.چین که بهعنوان متحد اصلى کره شمالى است هرگونه نفوذ واشنگتن در شرق آسیا را تهدیدى براى منافع ملى خود مىداند و نمىخواهد برنامه موشكى کره شمالى دستاویزى براى حضور بلندمدت آمریكا در منطقه باشد و از این رو برخلاف میل باطنى تلاش مى کند رهبران پیونگ یانگ را براى عقبنشینى از آزمایشهاى موشكىاش متقاعد کند و برخى مقامات چینى گفته اند که چین در تلاش است تا تحریم هایى را علیه کره شمالى ایجاد کند تا از این طریق از حمله احتمالى آمریكا که ممكن است خطر جنگ اتمى را افزایش دهد، جلوگیرى کند.

در این دوره از انتخابات تعیین تكلیفها براى شوراى نگهبان بسیار بیشتر از قبل شده است

 

 

وی گفت : رزمایش هاى اخیر واشنگتن و متحدانش در شبه جزیره کره و تقویت ناوگان دریایى آمریكا، خطرات و احتمال رویارویى نظامى را بیش از هر زمان دیگرى در این منطقه از جهان تشدید کرده است.باتوجه به اینکه سران چین و آمریكا در دیدار خود در آمریكا نتوانستندبه توافقى بر سر حل برنامه اتمى کره شمالى دست یابند و باتوجه به اظهارات تهدیدآمیز مقامات واشنگتن مبنى بر روى میز بودن گزینه نظامى علیه پیونگ یانگ، به نظر مىرسد هفتههاى آینده شبه جزیره کره و شرق دور از حساسیت بالایى برخوردار خواهند بود و این منطقهبه آتش زیر خاکسترى مى ماند که در صورت سوء محاسبات مى تواند پیامدهاى مخربى به همراه داشته باشد.البته با توجه به تاریخ انجام حمله موشكی و تعداد موشک های شلیک شده این اقدام آمریكا برای محور  مقاومت هم پیامی داشت.

 

امام جمعه شهرستان صحنه گفت : بر اساس قانون اساسى، شوراى نگهبان تنها مرجع تشخیص صلاحیت داوطلبان ریاست جمهورى  است.بند9اصل 11 قانون اساسى تصریح کرده است که صلاحیت داوطلبان ریاستجمهورى از جهت دارا بودن شرایطى که در قانون اساسى(اصل 115مى آید، باید قبل از انتخابات به تأیید شوراى نگهبان برسد.

 

دکتر زارعی خاطر نشان کرد : ثبت نام و رد چند چهره سیاسى، جنجالها و حرف و حدیثهاى بسیارى پیرامون تأیید یا رد صلاحیت برخى از نامزدها در جامعه به خصوص در میان سیاسیون مطرح کردهاست.هرچند این موضوع امرى بی سابقه در عرصه سیاسى کشور نیست و در انتخاباتهاى گذشته نیز شاهد بروز چنین اظهاراتى گاها اشتباه و نسنجیده که مشكلات عدیدهاى را براى نظام بهوجود آورده است، بودهایم امادر این دوره از انتخابات حجم اینگونه اظهارنظرات و بعضا تعیین تكلیفها براى شوراى نگهبان بسیار بیشتر از قبل شده است.

 

 

نامزدهاى انتخاباتى و هواداران آنها در هر صورت باید در عمل، التزام به قانونداشته باشند

 

وی ادامه داد : باید توجه داشت که شوراى نگهبان به عنوان تنها مرجع قانونى بررسى صلاحیت کاندیداها، همچنان که قبلا نیز ثابت کرده است، فارغ از همه این جنجالها همانگونه که مقام معظم رهبرى همواره تأکید فرمودهاند، مُر قانون را مورد تأکید قرار مى دهد و اعضاى این نهاد وراى دیدگاههاى سیاسى و جناحى، شرایط کاندیداها را بررسى مى کنند.

 

 

امام جمعه شهرستان صحنه گفت : نامزدهاى انتخاباتى و هواداران آنها در هر صورت باید در عمل، التزام به قانون داشته باشند و بر همین اساس تصمیمات قانونى شوراى نگهبان حتى اگر به ضرر خودشان بود را بپذیرند.به هر حال در همه جاى دنیا، نهادهائى مسؤولیت تشخیص صلاحیت داوطلبان رابر عهده دارند.مثلاً در آمریكا، داوطلبان باید از سوى دو حزب سیاسى جمهورى خواه یا دموکرات تأیید شوند تا بتوانند به عرصه واقعى انتخابات راه یابند یا در فرانسه شوراى نگهبان قانون اساسى این مسؤولیت را برعهده دارد.

 

حجت الاسلام زارعی در پایان گفت : بدیهى است، در کشور ما اعضاى فقیه و حقوقدان شوراى نگهبان، نیز سعى دارند؛ طبق قانون عمل کنند و آنچه مصالح ملت و نظام اسلامى است را در نظر بگیرند.امیدواریم سیاسیون به ویژه مسؤولین نظام نیز در  سخنان خود دقت بیشترى داشته باشند و با اظهارات سنجیده و دقیق، ضمن رعایت حریم نهادهاى قانونى کشور، مانع سوءاستفاده دشمنان و بدخواهان نظام شوند.