رئیس پژوهشهای سیاست خارجی آمریکا:

تلاش ترامپ برای ائتلاف عربی-اسرائیلی علیه ایران شکست می‌خورد

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 299416|16:06 - 1396/03/08
نسخه چاپی
تلاش ترامپ برای ائتلاف عربی-اسرائیلی علیه ایران شکست می‌خورد
«دانیل پایپس»عضو ارشد سابق وزارت خارجه و شورای امنیت ملی آمریکا معتقد است تلاش ترامپ برای ایجاد ائتلافی عربی-اسرائیلی برای مقابله با ایران با شکست مواجه خواهد شد.

به گزارشامروله، جواد حیران‌نیا:پروفسور «دانیل پایپس» دارای مدرک دکتری از دانشگاه هاروارد است و در دانشگاههای مختلف تدریس کرده است. ور در حال حاضر مدیر «فورم خاورمیانه»(انستیتو پژوهش های سیاست خارجی آمریکا) است. وی عضور ارشد موسسه «هوور» دانشگاه استنفورد است. وی مشاور «رادلف جولیانی» نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۰۸ و عضو ارشد سابق وزارت خارجه و شورای امنیت ملی آمریکا بوده است.

در گفتگویخبرنگار مهربا وی به دیدگاه ترامپ در خصوص برجام و طرح تشکیل ائتلاف عربی-اسرائیلی برای مقابله با ایران مورد بررسی قرار گرفته که در ادامه آمده است.

*«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا ابتدا عنوان می کرد که برجام(برنامه جامع اقدام مشترک) را فسخ خواهد کرد. وی سپس عنوان داشت که باید مذاکرات مجدد در خصوص برجام صورت گیرد. چه اتفاقی افتاد که وی برجام را پذیرفت؟

به نظر می رسد چیزی شبیه همین که شما توضیح داد اتفاق افتاده است. فاصله زیادی میان آنچه «مصیبت» و «بدترین توافقی که تاکنون مورد مذاکره قرار گرفته» وجود دارد. در واقع ترامپ در کمپینهای انتخاباتی این دو مورد را بیان می کرد و اخیراً هم برجام را به رسمیت شناخت.

با توجه به تغییرات سریع که ویژگی دولت نوپای ترامپ است و با توجه به این ویژگی خیلی سخت و دشوار است که بتوان در خصوص برجام پیش بینی کرد اما به نظر می رسد که برجام تداوم خواهد داشت.

فشارها و تحریمها بر تهران از مسیرهای دیگر غیر هسته ای نیز تداوم خواهد داشت.

*اگر ترامپ برجام را فسخ کند در این صورت واکنش متحدان آمریکا چه خواهد بود؟

برجام محبوبیت و مقبولیت بین المللی دارد. البته باید توجه داشت برخی از متحدان آمریکا در خاورمیانه از جمله عربستان سعودی و اسرائیل از مذاکره مجدد در خصوص برجام خرسند و خوشنود خواهند شد اما واکنش متحدان دیگر آمریکا در نقاط مختلف جهان نسبت به فسخ یکجانبه برجام از سوی آمریکا واکنشی سرد تا بسیار سرد خواهد بود.

*ترامپ اعلام کرده است که برجام توافق خوبی برای ایالات متحده امریکا نیست. اما اگر برجام توافق خوبی نیست چه توافقی می تواند بهتر از این باشد؟ به عبارت دیگر آیا توافقی که از دید آمریکا بهتر باشد و همه اعضاء بر آن اتفاق داشته باشند متصور خواهد بود؟

من نمی توانم تصور کنم که مذاکره ای مجدد برای یک توافق دیگر صورت گیرد. رهبر عالی ایران و برخی دیگر در ایران به همین توافق هم نقدهایی دارند و متصور نخواهد بود که زیر بار توافقی بروند که امتیازات بیشتری به واشنگتن-نسبت به آنچه در حال حاضر وجود دارد- بدهد.

*به طور کلی سیاست خارجی ترامپ در خصوص ایران به چه صورتی خواهد بود؟

سفر ترامپ به خاورمیانه نشان داد که تا چه حد ترامپ ایران را به عنوان تهدید منطقه ای قلمداد می کند. وی در این سفر اعلام کرده که آنچه ایران انجام داده این است که بسیاری از گروهها در خاورمیانه را متوجه اسرائیل کرده است.

در واقع ترامپ با استفاده از ایران هراسی و به میزان کمتری داعش در صدد است تا اتحادی میان اعراب-اسرائیل بنا بگذارد و از رهگذر آن مسأله فلسطین و اسرائیل را نیز حل کند.

به مانند بسیاری دیگر از ناظران و کارشناسان من انتظار دارم چنین طرحی شکست بخورد. اما ترامپ مصمم به چنین طرحی است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد