عضو هیئت مدیره شتابدهنده "تیک":

مشاغل دولتی ظرفیت اشتغالزایی برای جمعیت جوان کشور را ندارد

سرویس: اخبار استانکد خبر: 299753|17:51 - 1396/04/04
نسخه چاپی
مشاغل دولتی ظرفیت اشتغالزایی برای جمعیت جوان کشور را ندارد
عضو هیئت مدیره شتاب دهنده "تیک" با بیان اینکه مشاغل دولتی موجود دیگر پاسخگوی جمعیت جوان کشور نیست گفت: کلید حل معضل بیکاری کشور "شتاب‌دهنده"‌ها هستند.

به گزارشامروله، به نقل از کمیته اطلاع رسانی رویداد کارآفرینی "تیک"؛ دکتر سیف احمدیان با بیان اینکه شتاب  دهنده‌ها مرکز آموزش و پرورش استارتاپ‌ها هستند، گفت: مراکز متعددی برای حمایت از استارتاپ‌ها وجود دارد از جمله پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد، اما شتاب‌دهنده با ویژگی‌های متمایز از این دو توانسته نقش بارزتری در حمایت از استارتاپ‌ها داشته باشد.

وی افزود: اگر بخواهیم مقایسه‌ای داشته باشیم دوران رشد یک استارتاپ در پارک علم و فناوری و یا مراکز رشد می‌تواند بعضا چندسال به طول بیانجامد و این درحالی است که ما در مراکز شتابدهنده دوره زمانی شش ماهه تعریف کرده‌ایم.

احمدیان تصریح کرد: در دوره شش ماهه شتابدهنده، تکلیف استارتاپ مشخص می‌شود که ایده آنها عملی است یا نه و میتوانند بمانند یا از شتابدهنده بروند.

این مسئول خاطرنشان کرد: مزیت دیگر شتاب دهنده در مقایسه با پارک‌های علم و فناوری جذب سرمایه‌گذار برای استارتاپ‌هاست.

وی افزود: در پارک‌های علم و فناوری بیشتر بر بحث آموزش تمرکز شده و جذب سرمایه گذار در اولویت‌های بعدی قرار دارد اما در شتاب دهنده ما وظیفه خود می‌دانیم که برای استارتاپ‌ها به دنبال سرمایه گذار باشیم و در این بین سرمایه‌گذاری حداکثر ۳۰ میلیون تومانی از طرف خود شتاب دهنده صورت می‌گیرد تا استارتاپ ها بتواند تا زمان پیدا شدن سرمایه‌گذار به کار خود ادامه دهند.

احمدیان در ادامه با بیان اینکه مشاغل دولتی دیگر پاسخگوی جمعیت جوان و جویای شغل کشور نیست، گفت: تنها راه‌حل در این زمینه ایجاد و تولید شغل جدید است و شغل جدید نیز برپایه ایده جدید شکل می‌گیرد و در همین راستا استارتاپ‌ها می‌توانند زمینه ساز ایجاد مشاغل جدید باشند.

وی افزود: بر همین اساس شتابدهنده‌ها که مراکز پرورش استارتاپ‌ها هستند می‌توانند به مراکز اشتغالزایی کشور تبدیل شوند و نقش موثری در رفع معضل بیکاری کشور داشته باشند.

احمدیان با بیان اینکه هنوز بسیاری از افراد در کشور با شتابدهنده و خدمات آن آشنا نیستند، گفت: باید تبلیغات گسترده‌ای در جهت شناخت این مراکز به جامعه و به ویژه به صاحبان ایده صورت گیرد، در همین راستا حمایت و کمک رسانه‌ها و بویژه صدا و سیما می‌تواند بسیار موثر باشد.

عضو هیات مدیره شتاب دهنده "تیک" با بیان اینکه دولت نباید مستقیم در کار شتاب‌دهنده‌ها وارد شود، گفت: تنها کمک دولت باید بسترسازی برای فعالیت بهتر استارتاپ‌ها و شتابدهنده‌ها باشد.

وی افزود: درحال حاضر قوانین مشخصی برای ارتباط سرمایه گذار با استارتاپ و شتاب دهنده وجود ندارد و دولت باید در این زمینه ورود کرده و این موانع را رفع کند.

احمدیان خاطرنشان کرد: قوانین تجارت کشور به سال ۱۳۳۲ برمی‌گردد و نیاز داریم تا این قوانین با توجه به خلق حوزه‌های جدید اشتغال به‌روز شود.

این فعال کارآفرینی با بیان اینکه شتاب دهنده "تیک" کار خود را از سال گذشته به عنوان اولین شتاب‌دهنده غرب کشور شروع کرده است، گفت: در حال حاضر ۱۵ استارتاپ در مرکز شتابدهنده فعالیت دارند و دوره پیش شتابدهی خود را طی کرده‌اند و باید ببینیم چه تعداد استارتاپ می‌تواند وارد مرحله شتابدهی شود.

وی افزود: با توجه به اینکه فرهنگ شتاب‌دهنده هنوز در استان فراگیر نشده وجود همین یک مرکز شتابدهنده در استان کفایت می‌کند اما قطعا با رشد فرهنگ شتاب دهنده استانی مانند کرمانشاه به حداقل پنج تا شش شتابدهنده نیاز دارد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد