معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش خبر داد

آغاز هدایت تحصیلی از ۲۰ تیر ماه / رشد ۲۰ درصدی برنامه‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان

سرویس: اجتماعیکد خبر: 299920|17:51 - 1396/04/17
نسخه چاپی
آغاز هدایت تحصیلی از ۲۰ تیر ماه / رشد ۲۰ درصدی برنامه‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش از رشد 20 درصدی برنامه‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان سراسر کشور در تابستان 96 خبر داد و گفت: «طرح جامع هدایت تحصیلی» در دست تدوین است.

به گزارشامروله، 

مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در نشست هم‌اندیشی مدیران سازمان‌های دانش‌آموزی کشور، گفت: در تابستان برنامه‌های مربوط به اوقات فراغت دانش‌آموزان در 25 هزار پایگاه تابستانی در سطح کشور اجرا می‌شود که نسبت به سال گذشته، از رشد 20 درصدی نیز برخوردار است.

وی با بیان اینکه برنامه‌های تابستانه شامل «مهارت‌های ورزشی» و «مهارتی و‌ هنری» است تا برای دانش‌آموز فرصت شغلی ایجاد شود، گفت: هماهنگی‌هایی با دستگاه‌هایی مانند سازمان فنی و حرفه‌ای صورت گرفته است تا دانش‌آموز پس از آموزش مهارت، گواهی دریافت کند.

فیض ضمن دعوت از دانش‌آموزان و‌ خانواده‌ها برای شرکت در برنامه‌های اوقات فراغت، گفت: این 3 ماه تابستان باید مکمل 9 ماه تحصیلی باشد تا در تربیت همه‌جانبه‌ انسانی فرهیخته، موثر باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش بیان داشت: در مجموعه آموزش و پروش و فعالیت‌های درون‌مدرسه‌ای، چهار تشکل فعال شامل «سازمان دانش‌آموزی»، «بسیج دانش‌آموزی»، «اتحادیه انجمن اسلامی دانش‌آموزان» و «هلال احمر» فعال است که سعی دارند دانش‌آموزان را با برنامه‌های متنوع خود تحت پوشش قرار دهند.

وی با تأکید بر اینکه سازمان دانش‌آموزی باید به جایگاه اصلی خود بازگردد و محور فعالیت‌های فوق برنامه‌ی خارج از مدرسه باشد، افزود: از آنحا که سازمان با توجه به ماهیت ساختاری خود که یک نهاد غیردولتی است، برای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری بسیار منعطف است و اختیار عمل کامل دارد و یکی از برنامه‌های ما این است که اردوگاه‌های دانش‌آموزی و کانون‌های فرهنگی تربیتی را در اختیار سازمان‌های دانش‌آموزی قرار دهیم تا در کنار ساختار تشکیلاتی، پایگاه‌های فعالیتی مشخصی را نیز در اختیار داشته باشند.

فیض تعداد دانش‌آموزان تحت پوشش سازمان دانش‌آموزی در سطح کشور را 500 هزار نفر اعلام کرد و گفت: برنامه‌ ما این است که در محیط مدرسه فضا را برای جذب دانش‌آموز آماده کنیم و در خارج از مدرسه، برنامه‌های سازمان به قدری جذاب باشد که همه دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار دهد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش هدایت تحصیلی را مهمترین اقدام معاونت پرورشی و فرهنگی برشمرد وگفت: اطلاعات نزدیک به 970 هزار دانش‌آموز وارد سامانه شده است و در برخی مناطق نیز اطلاعات آموزشی تکمیل شده که جمعاً اطلاعات 50 درصد مناطق تکمیل است و فرم هدایت تحصیلی آماده عرضه به دانش‌آموز است.

وی افزود: پیش‌بینی ما این است که تا بیستم تیرماه اطلاعات تمام مناطق کشور تکمیل شود و فرم‌های هدایت تحصیلی در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد.

فیض تأکید کرد: امسال هدایت تحصیلی کاملا حنبه‌ توصیه‌ای دارد و هیچ الزامی وجود ندارد و دانش‌آموز بر اساس اولویت‌هایی که به او اعلام می‌شود، می‌تواند ثبت نام کند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در برخی مناطق محدودیت ظرفیت در برخی رشته‌ها مانند رشته تجربی وجود دارد، گفت: دانش‌آموزی دارای اولویت برای ثبت‌نام در رشته‌های دارای محدودیت ظرفیت است که از نظر علمی در درجه‌ بالاتری قرار داشته باشد.

وی با اعلام اینکه هدایت تحصیلی باید از مقطع دبستان آغاز شود، افزود: «طرح جامع هدایت تحصیلی» در دست تدوین است که شناسایی استعدادها را از دبستان آغاز می‌کند؛ زیرا معتقدیم هدایت تحصیلی در پایه نهم فرایند ناقصی است و با همین اعتقاد از سال آینده یک سال به یک سال دامنه‌ هدایت تحصیلی مقاطع تحصیلی پایین‌تر را در بر خواهد گرفت و ‌توسعه خواهد یافت تا به اول ابتدایی برسد.

فیض در خصوص فعالیت مشاوران مدارس خاطر نشان کرد: مشاور مدرسه مقوله‌ای چند بعدی است یک بعد آن تحصیلی است، یک بعد سازگاری با محیط مدرسه و بعد دیگر، مسائل تربیتی فراتر از مدرسه است. آنچه که به صورت طبیعی در مدرسه اتفاق می‌افتد این است که دانش‌آموز در مدرسه برای مشکلات تحصیلی به مشاور مراجعه می‌کند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش متذکر شد: از طرفی جنبه تخصصی مشاوره نیز اقتضا می‌کند وقتی که مشکل دانش‌آموز نیازمند ارجاع به مقام بالاتری است، آن را به هسته‌ها یا مراکز مشاوره ارجاع دهد و در واقع مشاور نقش واسطه ارجاع دانش‌آموز به مراکز تخصصی را دارد تا با تشخیص به موقع مشکل، از وقوع بحران جلوگیری کند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد