اگر ادارات شهرستان صحنه اقدام قابل توجهی برای ممانعت کشت برنج نداشته باشند با آنها برخورد قضایی می شود

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 300082|08:57 - 1396/04/31
نسخه چاپی
اگر ادارات شهرستان صحنه اقدام قابل توجهی برای ممانعت کشت برنج نداشته باشند با آنها برخورد قضایی می شود
دادستان شهرستان صحنه گفت : اگر ادارات شهرستان صحنه اقدام قابل توجهی برای مماعنت کشت برنج نداشته باشند با آنها برخورد قضایی می شود

مسعود صمدی در گفتگو باامروله،  عنوان کرد : متاسفانه طی سال های اخیر کشور ما و به تبع استان و شهرستان صحنه دچار مشکل کمبود آب شده به طوری که این مسئله باعث نگرانی مردم و مسئولین گشته است بنابراین لازم است برای مصرف این مایه حیات برنامه ریزی دقیقی انجام داد.

 

وی در ادامه با بیان اینکه مصرف آب شامل سه بخش خانگی ، صنعتی و کشاورزی می باشد تصریح کرد : مصرف خانگی و صنعتی جمعا 10 درصد را به خودشان اختصاص داده اند ولی این میزان مصرف در بخش کشاورزی 90 درصد است.

 

صمدی خاطر نشان کرد : در سال های گذشته اقدامات خوبی در بخش کشاورزی شامل بارانی کردن زمین ها و باغات ، قطره ای نمودن آنها ، نصب کنتور های هوشمند بر روی چاه های آب ، ممناعت از کشت دوم ، جلوگیری از کشت های پر مصرف آب  و ... صورت گرفته است که جای تقدیر و تشکر دارد.

 

کسب رتبه اول پر کردن چاه های غیر مجاز در استان کرمانشاه توسط شهرستان صحنه

 

 

دادستان  شهرستان صحنه گفت : بحث آب به امنیت کشور نیز ارتباط دارد چرا که جامعه میتواند بدون کشت های پر مصرف مثل هندوانه ، ذرت و ... زندگی کند ولی حیات بدون آب ممکن نیست .

 

وی با بیان اینکه از دوسال پیش با ورود به شهرستان صحنه با کشت برنج مواجه شدیم و دیدم که این افراد در حال هدر دادن آب مملکت هستند. چون تنها جایی از کشور که از لحاظ اقتصادی و باران و آب توجیه کشت برنج داریم استان های گیلان و مازندران است حتی استان گلستان مجوز کشت برنج را ندارد.

 

صمدی گفت : امسال کشت برنج در شهرستان صحنه نسبت به سال های گذشته افزایش چند برابری داشته است که شاید یکی از دلایل افزایش سطح کاشت برنج در شهرستان صحنه به این دلیل است که در سال های گذشته برخورد قاطعی با این افراد صورت نگرفته است.

 

داداستان شهرستان صحنه گفت : در سال 95 رتبه اول استان را در زمینه پر کردن چاه های غیر مجاز به خودمان اختصاص دادیم که در آن سال حدود 200 چاه غیر مجاز بسته شد.در طول این چند سال مسئولین باید برای جاگزین کردن کشت های پر مصرف در شهرستان صحنه اقدام جدی می کردند ولی متاسفانه آنها گام مهمی برنداشته اند.

 

 

 

به مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره آب منطقه ای استان کرمانشاه تذکر کتبی داده شده است

 

 وی اشاره ای به محل تامین آب کشت برنج در شهرستان صحنه داشت و گفت : بخش آبی که برای کشت برنج انجام می گیرد از رودخانه گاماسیاب است که به دلیل برداشت بی رویه آب از این رود و خشک شدن آن هزاران ماهی و گونه آب زی تلف شده اند که این عمل غیر قانونی است. بخش دیگر آن برداشت بی رویه آب در چاه های مجاز است که این مسئله غیر قانونی می باشد و بخش نهایی آن برداشت آب از چاه های غیر مجاز است.

 

صمدی تشریح کرد : من چندین بار با مدریت آب منطقه ای استان تماس تلفنی صورت گرفتم و مدیر امور شهرستان صحنه را به دفترم دعوت کردم ، در جلسه شواری تامین مطرح گردید این مسئله و در جلسه اضطراری که در محل فرمانداری انجام گرفت نماینده خودم را فرستادم و ایشان مطالب مهم را به افراد حاضر در جلسه بیان کرد چرا که احساس کردم اقدام جدی در حال انجام نیست.

 

 

وی تشریح کرد : طبق نامه ای که به مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره آب منطقه ای استان کرمانشاه ارسال کردیم به ایشان تذکر دادیم هر چه سریعتر برای این مسئله چار اندیشی داشته باشد چون متولی اصلی آب ، آب منطقه ای است و این به این معنی نیست که این اداره فقط متولی این کار باشد چرا که همت دادستانی ، اداره اطلاعات ، نیروی انتظامی ،فرمانداری ، بخشداری ، جهاد ، ادراه برق را نیز طلب می کند تا این جریان حل شود.

 

 

اگر با کشت بی رویه برنج جلوگیری نشود شهرستان صحنه در آینده با کمبود آب شرب مواجه خواهد شد

 

صمدی گفت : انتظار می رود امور آب طبق دستوری که تاریخ 26/4/96  به آن داده شده است نیروی انتظامی جهت جمع آوری تلمبه های غیر مجاز ، انسداد چاه های غیر مجاز ، پلمپ چاه های مجاز با برداشت بی رویه اقدام کند و دادخواست حقوقی برای ضرری که کشاورزان به آب مردم منطقه داده اند بدهد که قطعا مطالبات مبلغ بالایی دارد به طوریکه این اشخاص از کشت برنج پشیمان خواهند شد.

 

دادستان شهرستان صحنه با بیان اینکه مردم شهرستان با نخریدن برنج از این افراد آنان را تحریم نمایند تصریح کرد : برنجی که با آب سرد تولید می شود از مرغوبیت پایینی برخوردار است.

 

وی با بیان اینکه اگر این روند به این صورت ادامه پیدا کند سال های آینده شهرستان صحنه با کمبود آب شرب مواجه خواهد شد گفت : خیلی از مسئولین برای جلوگیری از کشت برنج اقدام مهمی انجام نداده اند که باید پاسخگو باشند و افرادی که سال های قبل جشن کشت برنج در شهرستان صحنه گرفته اند متوجه نبودند که در آینده چه مشکلاتی را به بار می آورند.

 

 

اگر ادارات شهرستان صحنه اقدام قابل توجهی برای مماعنت کشت برنج نداشته باشند با آنها برخورد قضایی می شود

 

دادستان شهرستان صحنه گفت : با کشاورزانی که از طریق برداشت بی رویه آب از چاه های مجاز ، برداشت از چاه های غیر مجاز ، نصب تلمبه های آب در رودخانه گاماسیاب برخورد قاطع و جدی خواهد .

 

وی بیان کرد : اگر ادارت دولتی در این جریان آن طوری که باید با این مسئله برخورد کنند ولی کاری از انها صورت نگیرد ما به نمایندگی از مردم برای آنها پرونده تشکیل می دهیم و برخورد قضایی می کنیم.

 

 

دادستان شهرستان صحنه در پایان گفت : طبق آمار امور آب شهرستان صحنه میزان کشت برنج در شهرستان صحنه 600 هکتار است ولی به دید ما این رقم بین 600 تا 1000 برآورد می شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد