توضیحات رئیس کمیته روابط خارجی سنا در مورد تحریم ایران و روسیه

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 300155|11:43 - 1396/05/03
نسخه چاپی
توضیحات رئیس کمیته روابط خارجی سنا در مورد تحریم ایران و روسیه
رئیس متنفذ و جمهوریخواه کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا می گوید که اعلام دستیابی به یک توافق بر سر پیشبرد لایحه تحریمهای ایران و روسیه از سوی کنگره، اقدامی «نابهنگام و شتابزده» بود.

به گزارشامروله،  به نقل از رویترز، لایحه وضع تحریمهای جدید علیه روسیه روز دوشنبه در کنگره آمریکا با مانعی دیگر روبرو شد: سناتور «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا و از اعضای بانفوذ حزب جمهوریخواه درکنگره آمریکا گفت که اعلام دستیابی به یک توافق در میان اعضای کنگره بر سر پیشبرد لایحه تحریمهای ایران و روسیه، اقدامی «نابهنگام و شتابزده» بود.

وی در گفتگو با خبرنگاران در مجلس سنای آمریکا از احتمال حل و فصل سریع اختلاف نظرها پیرامون این لایحه سخن گفت، اما از ذکر یک مهلت زمانی مشخص خودداری کرد.

گفتنی است که اعضای دموکرات و جمهوریخواه مجالس نمایندگان و سنای آمریکا روز شنبه از دستیابی به توافقی خبر دادند که مجوز به رأی گذاردن لایحه تحریمها علیه ایران و روسیه را در مجلس نمایندگان آمریکا صادر می کرد.

حال سناتور کورکر اعلام دستیابی به یک چنین توافقی را «اقدامی شتابزده» می خواند. وی می گوید که اعضای مجالس نمایندگان و سنا هنوز در حال بحث پیرامون لایحه ای هستند که تحریمهایی علیه ایران، روسیه و کره شمالی وضع می نماید.

شایان ذکر است که نسخه پیشین این لایحه که دربردارنده تحریمهایی علیه ایران و روسیه بود، روز پانزدهم ژوئن با کسب اکثریت آراء (۹۸ رأی موافق در برابر ۲ رأی مخالف) به تصویب رسید. اما رأی گیری این لایحه در مجلس نمایندگان آمریکا به دلیل مخالفت دولت ترامپ با بندهای قانونی که برای کاستن از تحریمها علیه مسکو احراز تأیید کنگره را الزامی می سازد، به تعویق افتاد.

این درحالی است که روابط ترامپ با روسیه طی شش ماه نخست ریاست جمهوری وی و در پی اعلام تمایل او برای برقراری روابطی گرم و دوستانه تر با مقامات مسکو، به بحثی محوری تبدیل شده است. حال طرح لایحه تحریمهای جدید علیه مسکو آخرین نمونه از تلاشهای اعضای کنگره برای ممانعت از تخفیف بار تحریمهای مسکو به دست دونالد ترامپ است.

در نسخه جدید این لایحه که روز شنبه به کنگره ارائه شد، تحریمهایی علیه کره شمالی پیش بینی شده است و همچنین اکثر بندهای قانونی مندرج در لایحه مصوب در مجلس سنا از جمله بند لزوم تأیید کنگره را بطور کامل داراست.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد