راز آبشارهای قطب جنوب که به رنگ خون هستند

سرویس: گوناگونکد خبر: 300512|11:03 - 1396/05/26
نسخه چاپی
 راز آبشارهای قطب جنوب که به رنگ خون هستند
پایگاه خبری امروله ، آبشارهایی در قطب جنوب دیدن شده اند که رنگ قرمز دارند،پس از تحقیقات گسترده دانشمندان بالاخره راز این خونین رنگ بودن کشف شد. سرانجام بعد از گذشت 100 سال، معمای آبشارهای خونین قطب جنوب حل شد. ذرات آهنی موجود در آب‌هاي شور در زیر یخچال تیلور، خاطر اصلی این پدیده معرفی شده‌اند!

به گزارشامروله، 

هنگامیکهنخستین کاشفان قطب جنوب در سال 1911، متوجه اثراتیازآب‌هاي قرمز رنگ بر روی صخره‌هاي سنگی در قطب جنوب شدند، گمان می کردندکهجلبک‌هاي قرمز رنگ خاطر اصلی این پدیده باشند. این مکان به سرعت با عنوان «آبشارهای خونین» نام‌گذاری شد، اما اکنون با گذشت نزدیک به 106 سالازاین اکتشاف، مشخص شدکهخاطر این پدیده نه خون هستونه جلبک‌هاي قرمز!

 

در واقع، آبشارهای خونین قطب جنوب ، حاصل جوشش آهسته‌ي آب‌هاي شوری هستکهحاوی ذرات آهن میباشند. ذرات آهن موجود در این آب‌ها، با قرار گرفتن در همجواری هوا، واکنشی را همانند زنگ‌زدگی آهنازخود نشان می دهند. این منطقه، دارای منابع آبی ترکیب شده بانمکهست، اکنون زمین‌شناسان پیروز به کشف منبع اصلینمکدر آب‌هاي این منطقه شده‌اند.

 

یک مطالعه اخیر توسط محققین دانشگاه آلاسکا در فربنکس، منشا اصلی آبشارهای خونین قطب جنوب را به یخچال‌هاي طبیعیکهقدمتی 1.5 میلیون ساله دارند معرفی میکند.پدیده‌ي آبشارهای خونین قطب جنوب ، در انتهای شمالی یخچال تیلور «Taylor Glacier»ودر امتداد 100 کیلومتری کوه‌هاي ترنس آنتارکتیک «Transantarctic Mountains» رخ می دهد.

راز آبشارهای قطب جنوب که به رنگ خون هستند

زمانیکهیخچال تیلور، در حدود 1 میلیون سال پیش در سراسر قطب جنوب گسترش پیدا کرد، یک دریاچه‌ي آب شور را در زیر لایه‌هایيازیخوبرف به دام انداخت. در این شرایط، آب‌هاي شور متمرکز شدهومیزاننمکدر آنان به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا کرد، تا جاییکهمقدارنمکبسیار چندان،ازانجماد آن پیش گیری کرد.

 

این دریاچه‌ينمکسرانجام راهی به بیرون پیدا کردودر میانه‌ي مسیر خروج، ذرات آهنی موجود در سنگ‌هاي زیرین را نیز با خود همراه نمود. در این حالت، ذرات آهن موجود در این آب‌ها با قرار گرفتن در همجواری هوا، پدیده‌ي آبشارهای خونین قطب جنوب را برای ناظران به نمایش می گذراند.

 

به منظور درک بهتر محل جوشش این دریاچهنمکونحوه خروج آنازبین یخچال تیلور، دانشمندانازیک تکنیک راداری، موسوم به رادیو اکو «RES» بهره گیری کردندکهمعمولا برای بررسی یخچال‌هاي طبیعیازآنان بهره گیری میگردد.

راز آبشارهای قطب جنوب که به رنگ خون هستند

جسیکا بجلی «Jessica Badgeley» بعنوان محقق ارشد در این مطالعه می گوید:نمک موجود در این آب‌ها، با تقویت کنتراست رنگ‌ها توانست این کشف را امکان پذیر سازد.دانشمندان، آنتن مربوط به رادار RES را در سراسر این یخچال در یک الگوی شبکه‌اي شکل حرکت دادند. این عمل، انچه در زیر این یخ‌ها در جریان هست را بهعکسکشید.

 

مسیر تشکیل شده برای خروج آب‌هاي شور، درست نمونه آن چیزی‌ستکهخفاش‌ها با بهره گیریازانعکاس صدا، برای تشخیص محیط اطراف خود بهره گیری میکنند.در این عکسهای معلوم شدکهیخچال‌هاي تیلور، شبکه‌ايازشکاف‌هاي یخی را در خود مخفی کرده‌اندکهنمک با فشار بسیار بالا به آنان تزریق میشود. در ادامه، دانشمندان یک مسیر 300 متری تا رسیدن به فضای بیرونی دنبال کردند.

 

یافته‌هاي آنان، همین طور میتواند توضیح دهد که آب‌هاي شور، حتی در مکان‌هایي بسیار سرد میتوانند به صورت مایع جریان داشته باشند.یکی از اعضای تیم با نام ارین پتیت «Erin Pettit» در این‌باره می گوید:آب برای منجمد شدن تمامی گرمای خود را به محیط اطراف می دهد، این گرما می تواند موجب گرم شدن یخ‌هاي اطرافودر نهایت آب شدن آن‌ها شود. یخچال‌هاي تیلور، بعنوان سردترین یخچال طبیعی جهان شناخته می شود؛ با این حال آب به صورت مایع در آن جریان دارد.

 

آب شور، دارای دمای انجامد کمتری هست. همین امر موجب میشود که آب‌هاي شور در چنین محیط سردی به صورت مایع در جریان بودهوموجب شکل‌گیری پدیده آبشار خون شوند.

راز آبشارهای قطب جنوب که به رنگ خون هستند

 به گزارش پارس ناز این اکتشاف، محققین را کمک می کند تا اطلاعات بیشتری از زیست‌شناسی دریاچه‌هاي شور در زیر یخ‌هاي طبیعی را کسب نمایند.مطالعات قبلی دانشمندان نشان میدهد که دریاچه‌هاي نمک، محیطی بسیار مناسب برای زندگی باکتری‌هایي با مقاومت بالا میباشند. میکروب‌هایي که در این مکان زندگی می کنند، قادرند برای هزاران سال از سولفاتتغذیهکردهواز آن انرژی بگیرند.

 

این باکتری‌ها، با به دام افتادن در مکانی فاقد نورواکسیژن در زیر یخچال‌ها، شروع به بازیافت انرژی از سولفات‌ها کردهوآن را به سولفیت تبدیل می کنند. نتیجه‌ي آن با ذرات آهن موجود در این منابع آبی، سولفات بیشتری را برایتغذیهباکتری‌ها ساخت میکند.

 

دانشمندان بر این باورند که این پدیده، محدود به یخچال‌هاي تیلور نبودهوممکن هست در سایر نقاط جهان نیز نمونه آن وجود داشته باشد.اضافه بر اینها، دانشمندان بر این باورند که پرده‌برداری از معمای 100 ساله‌ي آبشارهای خونین قطب جنوب ، میتواند نحوه‌ي تکامل میکروب‌هاي در حال زندگی در این مناطق را نیز به خوبی تشریح کند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد