در گفتگو با مرصاد مطرح شد؛

نقش بختیار در کرمانشاه برای تحقق اهداف عاملان کودتای ننگین سال 32

سرویس: اخبار استانکد خبر: 300525|11:33 - 1396/05/28
نسخه چاپی
نقش بختیار در کرمانشاه برای تحقق اهداف عاملان کودتای ننگین سال 32
پایگاه خبری امروله ، یک مورخ کرمانشاهی گفت: تیمور بختیار فرمانده تیپ کرمانشاه در آن زمان نقش مهمی را در به انجام رساندن کودتای 28 مرداد داشت.

به گزارشامروله، در خصوص کودتای 28 مرداد و نقش برخی از عوامل داخلی در این کودتا اظهار داشت: یکی از عوامل مهم در این کودتا فردی به نام تیمور بختیار فرمانده تیپ کرمانشاه بود که از عوامل مهم کودتای ننگین 28 مرداد 32 محسوب می شود.

وی افزود: علی رغم اینکه تیمور بختیار دارای خانواده ای وزین بود و پدر و عموهای ایشان در مشروطیت و جنگ جهانی نقش فعالی داشتند، خودش نقشی منفی را ایفا کرد.

 

 

این مورخ کرمانشاه در خصوص چگونگی اقدامات فرمانده وقت تیپ کرمانشاه در کودتای 28 مرداد گفت: بختیار دکتر مصدق را فریب داد به این صورت که گفته بود قصد دارد تیپ را به منطقه اورامان ببرد تا در آن جا با تحرکاتی که از سوی کشور همسایه صورت گرفته، مقابله کند اما در خفا قصد داشت که تیپ را به سمت تهران ببرد.

کشاورز گفت: بختیار پیش بینی کرده بود که اگر تحرکات 25 مرداد منتهی به شکست شد فاز دوم کودتا در روزهای بعد صورت می گیرد. در همین رابطه سرهنگ عباس فرزانگان  از تهران به کرمانشاه آمده بود تا طرح اعزام تیپ کرمانشاه به تهران داده شود.

این نویسنده کرمانشاهی در خصوص فریب کاری بختیار گفت: تیمور بختیار نیروهای خود در مسیر بلوار طاق بستان مستقر کرد تا این گونه وانمود کند که قصد دارد به سمت اورامان حرکت کند اما می خواست به تهران برود.

به گفته کشاورز، تیمور بختیار بعد از  فعل و انفعالات کودتا عازم تهران شد و توانست به فرماندهی پادگان سلطنت آباد برسد. بعد از آن که شاه برگشت یک درجه گرفت و سرتیپ شد و بعد هم ساواک را تاسیس کرد.

 

 

وی در خصوص افرادی که نقش مهمی در کودتای 28 مرداد داشتند، گفت: در تهران برادران رشیدیان، بازنشستگان ارتش، ارازل و اوباش که از سازمان سیا پول گرفته بودند در این کودتاه نقش موثر داشند اما متاسفانه مردم در مقابل آن ها کوتاه آمدند.  البته در این میان تندروی های حزب توده هم در تحقق کودتا بی تاثیر نبود.

کشاورز در پایان خاطر نشان کرد: نفوذی های آمریکا در داخل کاری کردند که کودتای 28 مرداد انجام شود. البته در مرحله اول شکست خورد اما در ادامه با پیروزی همراه بود.