امروز برای دومین بار؛

ترامپ درباره تداوم لغو تحریم های ایران تصمیم می گیرد

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 300976|11:59 - 1396/06/23
نسخه چاپی
ترامپ درباره تداوم لغو تحریم های ایران تصمیم می گیرد
رئیس جمهوری آمریکا امروز پنجشنبه برای دومین بار از زمان ورود به کاخ سفید، درباره تداوم بی اثر ماندن تحریم های نفتی و بانکی ایران تصمیم گیری می کند.

به گزارشامروله،  به نقل از واشنگتن پست، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا فقط تا امروز پنجشنبه وقت دارد برای بار دوم از زمان ورود به کاخ سفید درباره ادامه لغو تحریم های اقتصادی ایران طبق توافقی که بر مبنای برجام صورت گرفته است، تصمیم گیری کند.

این در حالی است که علیرغم همه گزافه گویی های ترامپ مبنی بر اینکه ایران تهدیدی بین المللی است، انتظار می رود وی باز هم با بی اثر ماندن قانون تحریم های ایران موافقت کند چرا که در غیر این صورت آمریکا متهم به نقض توافق هسته ای ۲۰۱۵ می شود- توافقی که میراث «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریکا است و ترامپ دل خوشی از آن ندارد.

گفتنی است ترامپ باید هر ۱۲۰ روز یک بار  درباره تداوم لغو تحریم های نفتی و بانکی ایران تصمیم گیری کند. این در حالی است که وی طبق قرار هر ۹۰ روز یک بار هم باید تطابق کامل ایران با برجام را به اطلاع کنگره آمریکا برساند و موعد ارائه چنین گزارشی ۱۵ اکتبر است.

جالب آنکه علیرغم هشدار متحدان اروپایی مبنی بر بین المللی بودن برجام و بسته بودن پای ترامپ به خروج از آن، وی برای اینکه تهران را تحت فشار بگذارد، مدعی شده که بعید می داند در گزارش ماه اکتبر پایبندی ایران را تایید کند.

این در حالی است که بیش از ۸۰ نفر از کارشناسان حوزه خلع سلاح هسته ای دیروز چهارشنبه با انتشار بیانیه ای مشترک، با تمجید از فواید برجام، ترامپ را به ادامه پایبندی به آن ترغیب کردند.

به گفته «وندی شرمن» مذاکره کننده ارشد آمریکا در جریان حصول برجام، خروج واشنگتن از این توافق شکافی میان ایالات متحده و متحدان اروپایی آن ایجاد خواهد کرد.

شرمن با اشاره به حساسیت این موضوع در روند مذاکره با پیونگ یانگ، تاکید کرد: کنار گذاشتن این توافق بدترین کاری است که می توان برای امنیت ملی آمریکا انجام داد. کره شمالی به دقت این وضعیت را نگاه می کند.

با این حال، حتی اگر ترامپ امروز هم به تداوم بی اثر ماندن تحریم ها رای بدهد؛ از گزافه گویی های خود دست برنداشته و بیانیه ای شدید الحن علیه ایران صادر خواهد کرد.

با این حساب، انتظار می رود هفته آینده آمریکا و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به جو ایران هراسی، از فرصت حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل نهایت استفاده را ببرند!

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد