گفتگو خواندنی با اولین گروه تعزیه خوانی در صحنه /

رضا نظری :برخی از ادارات صحنه وسایلی که با هزینه خودمان خریداری کرده بوده ایم را برده اند!

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 301267|12:45 - 1396/07/10
نسخه چاپی
رضا نظری :برخی از ادارات صحنه وسایلی که با هزینه خودمان خریداری کرده بوده ایم را برده اند!
پایگاه خبری امروله : تعزیه، تئاتر مذهبی است که نمایشنامه آن به صورت شعر است و همراه با موسیقی اجرا می شود .

به گزارشامروله، تعزیه در لغت به معنای سوگواری و عزاداری است و در تعریف عام‌تر به تئاترهای مذهبی که درباره واقع کربلا هستند، گفته می‌شود. نام اصلی تعزیه، شبیه خوانی یا شبیه‌گردانی است، یعنی اینکه افراد اجرا کننده، شبیه و بازی کننده نقش شخصیت‌های اصلی هستند.

 

نکته‌ای که در این میان باید به آن اشاره کرد این است که تعزیه لزوما درباره امام حسین (ع) و واقعه کربلا نیست، نمایشنامه‌های تعزیه درباره موضوعات دینی و حماسی است مثل تعزیه حضرت ابراهیم، تعزیه امامان مختلف و حتی تعزیه خنده‌دار هم داریم.

 

تعزیه که مجموعه‌ای از رنگ،شعر و موسیقی است؛ بیشتر برای مرگ اولیا و عزیزان از دست رفته اجرا می‌شود. نمایشی مذهبی که خیر و شر در آن مبارزه می‌کنند.

 

از این رو با مسئول اولین گروه تعزیه خوانی گفتگویی انجام گرفته است که شما را به خواندن آن دعوت می کنیم:

 

لطفا خودتان را برای خوانندگان معرفی نمایید:

 

رضا نظری فر متولد ۱۳۵۸ در روستای گروس سفلی ، ساکن شهرستان صحنه ، فوق لیسانس برنامه ریزی آموزشی ،فعالیت هنری در زمینه ی شعر و نمایش که از سال ۱۳۷۳ شروع به فعالیت نموده ام.اما بیشتر سابقه ی اینجانب در زمینه ی شعر بوده است که در این زمینه سابقه ی کشوری نیز دارم.

 

چند سال است که کار تعزیه را شروع کرده اید و چگونه این کار به ذهنتان رسید؟

 

 

ایده ی اجرای تعزیه از سال ۸۸ با دیدن تعزیه ای از گروه نمایش کرمانشاه به ذهنم رسید که با طرح ایده و پذیرش از طرف ریاست وقت اداره ارشاد اسلامی شهرستان صحنه کار استارت خورد و تقریبا دو ماه و نیم جهت انتخاب بازیگران صرف شد و نه ماه تمرین مداوم و واقعا سنگین داشتیم تا به مرحله اجرا رسید

 

از گروه خودتان برایمان بگوید

 

گروه ما شامل ۲۳ نفر بود که۷ نفر از برادران عزیز و ۱۶ نفر هم از خواهران گرانقدرم که بدون هیچگونه چشم داشتی تمام سختی ها را که گفتنشان فقط به زبان ساده است تحمل نمودند.حتی یادم هست که رئیس اداره ارشاد پس از سه سال که از اولین اجرایمان می گذشت خواستند که بنری در شهر نصب کنند تا به نحوی تشکری باشد از اعضاء که هیچکدام نپذیرفتند و افتخار خود را در نشناخته ماندن دانستند.

 

 

تا کنون چند برنامه و در کدام شهر ها اجرا داشته اید؟

 

برنامه های ما طی سالهای فعالیت معمولا دهه ی اول محرم بصورت همه روزه و در ایام اربعین حسینی در شهر صحنه برگزار شده است

 

 

به نظر شما دلیل ماندگاری تعزیه با گذشت چندین سال در جامعه چه بوده است؟

 

راز ماندگاری تعزیه به نظر من بعنوان کوچکترین کسی که در این زمینه سهم داشته،ریشه در سنگین بودن واقعه کربلا دارد که در بازسازی هر صحنه هم بازیگران و هم تماشاچیان به شدت درگیر حس و حال واقعه عاشورا می شوند.

 

.

 

پیام تعزیه به جوانان چی میتواند باشد؟

 

پیام تعزیه به جوانان بیشتر یادآوری هدف قیام امام حسین(ع)یعنی امر به معروف و نهی از منکر و تاکید بر ارزشها و مقدسات دین شریف اسلام است.اینکه چرا امام حسین (ع) و یاران باوفایشان جانی را که عزیزتر از آن ندارند را فدای ارزشهای دین مبین اسلام کردند تا برای همیشه در تاریخ این واقعه عظیم ماندگار گردد.

 

موانع سر کارتان چه می باشد

 

موانع این کار در سطح شهرستان عدم وجود فضای مناسب این کار و حتی تهیه ی وسایل و لوازم آن می باشد که برای تهیه آنها با مشکل روبرو خواهیم بود و دیگر اینکه متاسفانه پاره ای عدم همکاریها از طرف بعضی مسئولین باعث دلسردی و بی انگیزه شدن اعضاء می شود

 

شیرین ترین خاطره یه یک خاطره خاص که در ذهنتان جا مانده برایمان بگوید

 

یکی از خاطراتی که هیچوقت فراموش نمی کنم بر می گردد به زمان تست جهت انتخاب بازیگر نقش حضرت رقیه(س)که کودکی را جهت تست آورده بودند و زمانیکه خولی به او حمله می کرد و می خواست گوشواره هایش را بگیردخودش می گفت عصبانی نشو بیا گوشواره ها را ببر.که با اینکار نیم ساعت تمرین تعطیل شد

 

 

سخن اخر :

 

این گروه تعزیه اولین گروه تعزیه بود که در سطح شهرستان و با حضور بچه های صحنه بوجود آمد.خیلی مواقع بازیگران حتی از لحاظ مالی از خودشان مایه می گذاشتند و با جان و دل کار می کردند.اما با بی مهری ادارات مواجه شد که در نهایت،متاسفانه فعالیت گروه نیز متوقف گردید.حتی در بعضی برنامه های ادارات دیگر وسایلی را که با هزینه ی خود بچه های گروه تعزیه خریداری شده بود استفاده شد و دیگر به گروه باز نگشتند.

 

در پایان از مسولین محترم شهرستان،امام جمعه و فرماندار خواهشمندم جهت احیای این گروه و سایر گروههای هنری که فعالیتهای آیینی دارند توجه لازم را مبذول دارند که جامعه ی امروزی ما نیاز مبرمی به وجود این دست گروهها دارد.

 

و اینکه چون هیچگاه تریبونی پیدا نکردم که از تک تک اعضای گروه تشکر کنم و قدردان زحماتشان باشم از همین جا نهایت تشکر و قدردانی خود را از تمامی زحماتی که با جان و دل متحمل شدند تشکر می کنم هر چند نیازی به تشکر این حقیر ندارند و اجر معنویشان با سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)هست.

 

از شما هم بخاطر اینکه به فکر بچه های هنرمند هستید و دغدغه ی این دست فعالیتها را دارید تشکر می کنم و برایتان آرزوی پیروزی و تندرستی دارم.

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد