واکنش ها به سخنرانی ترامپ؛

خوشحالی همپیمانان ترامپ/ حمایت تروئیکای اروپا از برجام

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 301459|00:07 - 1396/07/22
نسخه چاپی
خوشحالی همپیمانان ترامپ/ حمایت تروئیکای اروپا از برجام
اعلام استراتژی دولت ترامپ در خصوص ایران و اظهارات وی در مورد توافق هسته ای، واکنشهای بین المللی به همراه خود داشته است.

به گزارشامروله، ونالد ترامپ در سخنرانی امشب خود در قبال ایران بر مسائل موشکی ایران، تحریمهای سپاه و عدم دستیابی ایران به سلاحهایی که همسایگان این کشور را تهدید می کند تاکید کرد.

صحبتهای «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در مورد ایران و برجام واکنشهای بین المللی را به همراه داشت. در حالی که این سخنان تنها از سوی دو همپیمان منطقه ای واشنگتن مورد تمجید قرار گرفت، اتحادیه اروپا و آژانس بین المللی انرژی اتمی با اعلام پایبندی ایران به برجام و حمایت از این توافق بین المللی پاسخی روشن به سخنان ترامپ دادند.

خوشحالی زودگذر عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی

عربستان سعودی از مواضع ترامپ و تهدیدهای وی در خصوص ایران حمایت کرد.

رژیم صهیونیستی هم از اظهارات ضد ایرانی و شدید اللحن رئیس جمهوری آمریکا علیه ایران استقبال کرد.

دولت امارات نیز بر پایبندی خود به همکاری با واشنگتن برای مقابله با سیاست های ایران در حمایت از تروریسم در منطقه و جهان تاکید کرد.

امارات مدعی شد که توافق هسته ای به ایران این فرصت را داد تا سیاست های خود را تقویت کند، ولی دولت این کشور از این فرصت برای تقویت سیاست های توسعه طلبانه و غیر مسئولان بهره برداری کرد.

همچنین رژیم بحرین اعلام کرد که این کشور از راهبرد دونالد ترامپ در قبال ایران استقبال و حمایت می ‌کند.

در همین راستا بحرین مدعی شد که ایران از گروه ‌های تروریستی حمایت می ‌کند و منامه از هر تلاشی برای جلوگیری از این اقدام ایران استقبال می ‌کند.

موگرینی: از اجرای برجام حمایت می کنیم

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از اعلام موضع آمریکا در خصوص برجام اظهار داشت: ما باید از ادامه اجرای برجام حمایت کنیم.

وی ادامه داد: هیچ تخطی قابل چشم‌گیری از برجام مشاهده نشده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه برجام مسأله داخلی آمریکا نیست، عنوان کرد: اتحادیه اروپا همچنان از اجرای برجام حمایت می‌کند.

موگرینی افزود: برجام متممی خیلی طولانی بر قطعنامه شورای امنیت است و هیچ کشوری در دنیا نیست که یک مصوبه شورای امنیت را که با اتفاق ارا امضا شده است، زیر پا بگذارد.

وی تاکید کرد که در دست هیچ رئیس جمهوری در هیچ جای دنیا نیست که یک توافق را لغو کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین اظهار داشت: هر تعهدی ممکن است قابل مذاکره باشد، اما از مقامات ایرانی در تهران بپرسید که می خواهند درباره برجام مذاکره کنند یا نه؟

ابراز نگرانی فرانسه، آلمان و انگلیس از رویکرد ترامپ

در همین حال تروئیکای اروپایی با انتشار بیانیه ای به سخنرانی ترامپ درباره ایران واکنش نشان داد. فرانسه، آلمان و بریتانیا در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند حفظ توافق هسته‌ای ایران، منافع ملی آنها را تامین می‌کند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مکرراً از طریق برنامه راستی‌آزمایی و نظارتی خود پایبندی ایران به برجام را تأیید کرده است.

در این بیانیه آمده است:

-ما رهبران فرانسه، آلمان و انگلیس، نگرانی خود را از تبعات احتمالی تصمیم رییس جمهور آمریکا مبنی بر عدم تایید پایبندی ایران به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اعلام می‌کنیم.
ما همچنان به برجام و اجرای کامل آن از سوی تمامی طرفها پایبند هستیم چراکه معتقدیم برجام در راستای منافع امنیتی مشترک ماست.

-برجام محصول ۱۳ سال دیپلماسی و گامی بزرگ در جهت اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران است.

-برجام در قالب قطعنامه ۲۲۳۱ مورد حمایت قاطع شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کرات از طریق رژیم راستی‌آزمایی خود پایبندی ایران را به این توافق تایید کرده است.

-ما از دولت و کنگره آمریکا می‌خواهیم پیش از هر اقدامی مانند اعمال مجدد تحریم‌های تعلیق‌شده علیه ایران، که ممکن است موجب تضعیف برجام شود تبعات امنیتی آن را برای ایالات متحده و متحدانش در نظر بگیرد.

-همزمان با اینکه ما مصمم هستیم برای حفظ برجام تلاش کنیم، در نگرانی آمریکا از برنامه موشکی بالستیک ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای آن که منافع امنیتی اروپا را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند خود را شریک می‌دانیم.

-ما آماده‌ایم اقدامات مقتضی را برای پرداختن به این نگرانی‌ها از طریق همکاری با آمریکا و تمام طرف‌های ذیربط انجام دهیم.

-ما امیدواریم که ایران برای توقف اقدامات خود در منطقه وارد یک گفتگوی سازنده شده و به سمت یک راه‌حل دیپلماتیک پیش رود.

-دولت‌های ما متعهد به حفظ برجام هستند اما در عین حال، معتقدیم که باید به سایر نگرانی‌ها نیز در خارج از برجام پرداخته شود.

آژانس: ایران به تعهداتش پایبند بوده است

در همین حال آژانس بین المللی انرژی اتمی که نهاد قانونی ناظر بر فعالیت های هسته ای کشورها و مرجع تایید کننده پایبندی ایران به برجام است اعلام کرد: ایران به تعهداتش پایبند بوده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که ایران به تعهداتش در قالب توافق هسته‌ای پایبند بوده است.

بر این اساس یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، گفت در حال حاضر مستحکم‌ترین نظام بازرسی‌های هسته‌ای جهان در مورد ایران اجرا می‌شود.

وی با بیان این که آژانس از ژانویه سال ۲۰۱۶ به راستی‌آزمایی و نظارت بر تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام ادامه داده، افزود: همان‌طور که به شورای حکام اعلام کرده‌ام، تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام، در حال اجرا هستند.

آمانو اذعان کرد: ایران اکنون موقتا، پروتکل الحاقی به توافقنامه جامع پادمانی با آژانس را اجرا می‌کند.

هشدار روسیه: تحریم های یکجانبه علیه ایران محکوم به شکست است

وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا با صدور بیانیه ای به «دونالد ترامپ» هشدار داد که تحریمهای جدید و یکجانبه واشنگتن علیه ایران محکوم به شکست است و تأکید کرد که در دیپلماسی بین المللی لفاظی های تهدیدآمیز و سلطه جویانه محلی از اِعراب ندارد.

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است: «تصمیم ترامپ به عدم تأیید یک توافقنامه بین المللی پیرامون برنامه هسته ای ایران مستقیماً بر اجرای این توافقنامه اثر نخواهد گذاشت؛ اما این عدم تأیید در تقابل با روح این توافقنامه است».

وزارت امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که صرفنظر از موضع آمریکا، هیچ راه بازگشتی به وضع تحریمهای سازمان ملل علیه ایران وجود ندارد.