تسهیلات حداقلی به زلزله‌زدگان؛

سنگ بنای خانه‌های متزلزل گذاشته شد/ تبعیض بین شهر و روستا

سرویس: اخبار استانکد خبر: 302057|11:24 - 1396/09/01
نسخه چاپی
 سنگ بنای خانه‌های متزلزل گذاشته شد/ تبعیض بین شهر و روستا
مرصادنیوز: دولت با ارائه تسهیلات به زلزله‌زدگان کرمانشاه درصددبازسازی مناطق زلزله‌زده است، اما مبالغ آمده در اخبار علاوه بر تبعیض غیر کارشناسی بین شهر و روستا، سنخیتی با میزان خسارتها ندارد.

به گزارشامروله،  ویرانی های به بار آمده از زلزله بزرگ غرب ایران قرار است بازسازی شود و این امر با کمک تسهیلات کم بهره ای صورت می گیرد که در هیئت دولت مصوب شده تا اندکی از بار این مصیبت برای افرادی که در این واقعه خانه و کاشانه خود را از دست داده اند کم کند.

بر این اساس قرار است ۲۵ میلیون تومان وام و ۵ میلیون تومان بلاعوض به مناطق روستایی و ۳۵ میلیون وام و ۶ میلیون تومان بلاعوض به مناطق آسیب دیده شهری اختصاص یابد.

روستاییان که همواره در ماراتن جذب تسهیلات و انواع کمک ها از مناطق شهری عقب مانده اند، این بار نیز با مصوبه تبعیض آمیز هیئت دولت در خصوص بازسازی خانه های تخریب شده خود از شهری ها جا ماندند و بر اساس این مصوبه قرار است به ساکنان شهرها تسهیلات کم بهره ۳۵ میلیون تومانی و کمک بلاعوض ۶ میلیون تومانی تعلق گیرد، در حالی که روستاییان ۲۵ میلیون تومان تسهیلات کم بهره و ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت می کنند.

این موضوع در حالی است که روستاییان علاوه بر سرپناه، شغل و کار خود را نیز اغلب از دست داده اند، روستاییانی که بیشتر شغل آنها کشاورزی و دامپروری است که در این زلزله بنابر اظهار نظر مسئولان سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه شاهد خسارت ۸۰۰ میلیارد تومانی در بخش کشاورزی و ۱۵۶ میلیارد تومان خسارت در بخش دامداری بوده ایم.

این موضوع به وضوح نشان می دهد که عمق خسارات وارده در روستاها بسیار بیشتر از شهرهاست و حداقل این است که نباید در ارائه تسهیلات تبعیضی صورت گیرد، چراکه بازسازی مناطق روستایی که اغلب صعب العبور و دورافتاده هستند حتی بیشتر از شهرها هزینه در بر دارد.

آسیب دیدن بیش از ۳۰ هزار مسکن شهری و روستایی

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمانشاه  از آسیب دیدن حدود ۳۰ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن شهری و روستایی در پی زلزله رخ داده در استان خبر داد.

زلزله سرپل ذهاب

بابک عاطفی  با بیان اینکه از این تعداد، حدود  ۱۵ هزار واحد نیاز به تعمیر و مرمت و مابقی نیاز به بازسازی دارد، افزود: علاوه بر کمک های بلاعوض به ازای بازسازی هر واحد شهری ۳۵ میلیون تومان و هر واحد روستایی ۲۵ میلیون تومان تسهیلات پرداخت خواهد شد.

وی  بیان داشت: یک هزار میلیارد تومان برای بازسازی واحدهای مسکونی زلزله زده استان کرمانشاه توسط دولت تصویب و اعلام شده است که به بنیاد مسکن کشور اختصاص داده خواهد شد.

تخریب ۱۰۰ درصدی ۱۱ هزار واحد مسکونی روستایی

 معاون استاندار کرمانشاه نیز در اظهارات خود از آسیب دیدن ۳۱ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در زلزله اخیر استان خبر داد و اظهار داشت: از این تعداد ۵ هزار واد مسکونی شهری و ۱۱ هزار واحد مسکونی روستایی آسیب ۱۰۰ درصدی دیده‌اند.

 مجتبی نیک کردار خسارت برآورد شده واحدهای مسکونی، اداری و تاسیسات زیربنایی در پی وقوع زلزله را ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ۸۰۰ میلیارد تومان به واحدهای مسکونی، خدماتی و تجاری استان در مناطق زلزله زده خسارت وارد شده است.

وی بیان داشت: همچنین یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان نیز خسارت به ساختان های دولتی و زیرساختهای این مناطق وارد شده که البته اینها برآورد اولیه است و امکان افزایش این رقم وجود دارد.

به گفته معاون امور عمرانی استاندار کرمانشاه، در جلسه ستاد مدیریت بحران استان با حضور رییس جمهورتخصیص ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت واحدهای مسکونی آسیب دیده در مناطق زلزله زده مصوب شد.

این مقام مسئول همچنین از تصویب ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض برای بازسازی واحدهای مسکونی آسیب دیده از زلزله در این جلسه خبر داد.

زلزله سرپل ذهاب

 ۴۵ هزار واحد نیازمند تعمیر هستند

مهدیانی، معاون بنیاد مسکن کشور هم در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران کرمانشاه اعلام کرد که بر اساس آمارهای اولیه حداقل ۱۲ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در زلزله اخیر کرمانشاه به طور ۱۰۰ درصد تخریب شده اند و ۴۵ هزار واحد نیز نیازمند تعمیرات است.

 وی بیان داشت: ۱۰ تیم ارزیاب نیز هم اکنون در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه مشغول بررسی خسارات وارده در بخش مسکن شهری و روستایی این مناطق هستند.

 نامه سه انجمن علمی به رئیس جمهور درباره تبعیض تسهیلات

انجمن علمی جغرافیا و برنامه ریزی روستایی ایران، انجمن علمی توسعه روستایی ایران و قطب علمی برنامه ریزی روستایی دانشگاه تهران طی نامه ای به رئیس جمهور پیرامون تبعیض بین شهر و روستا در تخصیص کمک ها و تسهیلات پرداختی دولت به زلزله زدگان استان کرمانشاه اعتراض کرد.

در بخش هایی از این نامه آمده است: " در این شرایط، انتظار حداقلی این است که دولت محترم در پرداخت تسهیلات و کمک‌ های خود به مناطق شهری و روستایی  منصفانه ‌تر عمل نماید و  به‌طور برابر این کمک‌ها را  عرضه نماید، چراکه  اساساً وقوع حوادثی مانند زلزله و مسائل بازسازی پس ‌از آن می‌تواند موج جدیدی از مهاجرت‌ های روستایی- شهری  و تخلیه روستاها و پیامدهای مختلف ناشی از آن را به همراه داشته باشد.

 از دولت محترم انتظار می ‌رود در مصوبات خود بازنگری نموده و به مناطق روستایی نیز حداقل به ‌اندازه مناطق شهری کمک‌ ها و تسهیلات مناسب را پرداخت نماید. "

به گزارش مهر، با توجه به آمار اعلام شده از نرخ تورم توسط مرکز آمار برای یک سال منتهی به شهریورماه نسبت به دوره مشابه سال قبل در مناطق شهری ۷.۸ و در مناطق روستایی ۸.۹ درصد است و همچنین با وجود حجم بیشتر تخریب روستاها نسبت به شهرها باید دید دولت چه توجیهی برای این تبعیض در ارائه تسهیلات دارد.

فلسفه این تبعیض قائل شدن دولت در ارائه تسهیلات به مناطق روستایی و شهری هرچه که باشد با وجود تخریب ۱۰۰ درصدی برخی از روستاها که زیرساختهای آنها به کلی نابود شده است تنها به کوچ روستانشینان می انجامد و تعداد بیشتری از روستاهای خالی از سکنه روی دست استان کرمانشاه می گذارد.

2

توان قسط دادن نداریم

 یکی از آسیب دیدگان زلزله اخیر در روستای کوئیک محمود سرپل ذهاب گفت: من با ۲۵ میلیون تومان وام چه کاری می توانم بکنم؟ امکان ساختن طویله گوسفندان از دست رفته ام را هم ندارم.

کاک شهباز می گوید: اصلا من می توانم وام پس بدهم؟ در شرایطی که شغلم و در آمدم را کامل از دست دادم؟ با ۵ میلیون تومان بلا عوض چه می توانم بکنم؟

وی ادامه داد: آیا خانه سازی برای من در روستا کمتر از شهر لزینه دارد که همین پول را هم کمتر از شهر به من می دهند؟ من باید از شهر به اینجا مصالح و کارگر بیاورم... ضمن اینکه خانه ای که با هزینه چند برابر می سازم اساسا ارزشی برای فروش هم ندارد... مجبورم به فکر مهاجرت به شهر باشم.

مبلغ تسهیلات شهری هم کافی نیست

امان الله جیهونی از ساکنان شهر سرپل ذهاب است که خانه اش را در زلزله اخیر از دست داده است.

او به خبر نگار مهر می گوید: آمده اند برای برآورد خسارت... می گویند اگر خانه ات تعمیری باشد ۱۲ میلیون وام و ۳ میلیون تومان بلاعوض می دهند و اگر تخریبی باشد ۳۵ میلیون وام و ۶ میلیون بلا عوض...

وی ادامه داد: خانه ام را ۶ ماه پیش ۲۳۰میلیون تومان خریده ام و تخریب کامل شده است... برای باز سازی مجدد و درست حد اقلل ۱۵۰ میلیون تومان پول می خواهد... من با ۳۵ میلیون وامی که توان باز پرداختش را ندارم می توانم خانه بسازم؟

سنگ بنای ساختن خانه های متزلزل

 این سوال بسیاری از شهروندان و روستاییان مناطق زلزله زده است که آیا با این استقراض از دولت می توانند صاحب خانه شوند؟

آیا این سنگ بنای ساختن خانه های ضعیف و سمبل شده در برابر زلزله های احتمالی و دیگر بلایای طبیعی نیست؟