سازمان ملل خواستار حضور فعال زنان در انتخابات افغانستان شد

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 302062|11:31 - 1396/09/01
نسخه چاپی
سازمان ملل خواستار حضور فعال زنان در انتخابات افغانستان شد
سازمان ملل خواستار حضور فعال زنان در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری سال ۲۰۱۸ افغانستان شد.

به گزارشامروله،  به نقل از افق، دفتر ماموریت سازمان ملل متحد در افغانستان(یوناما) خواستار حضور فعال زنان در پروسه انتخابات ۲۰۱۸ افغانستان شد و گفت که باید موانع سد راه بانوان در انتخابات شناسایی و برای رفع آن تلاش شود.

«تادامیچی یاماموتو» نمانیده ویژه سازمان ملل در افغانستان امروز در کنفرانس خبری در مورد نقش زنان در انتخابات گفت که باید در این روند زنان مانند مردان فرصت داشته باشند.

وی افزود که این کنفرانس فرصت خوبی است تا موانع پیش روی زنان را شناسایی و برای حل آن تلاش کنیم.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان همچنین گفت که در انتخابات ۲۰۱۴ افغانستان باوجود مشکلات بسیار، زنان شرکت گسترده ای در انتخابات داشتند.

وی تصریح کرد که دولت، جامعه مدنی، سیاسیون و خود زنان باید تلاش کنند تا مشکلات فرهنگی سد راه زنان برای سهم گیری در انتخابات پیش‌رو از بین برده شود.

در همین حال نماینده دفتر زنان سازمان ملل متحد در این کنفرانس گفت که دبیر کل سازمان ملل خواهان شرکت گسترده زنان در تمامی عرصه‌های اجتماعی است و شرکت آنان را تضمینی برای دموکراتیک بودن دولت  افغانستان می‌داند.

وی افزود که دولت افغانستان تفاهم نامه هایی را امضا کرده که بر اساس آن باید محیط سالم را برای شرکت زنان در تمامی‌ عرصه‌ها ایجاد کند و هدف ملل متحد نیز این است که با افغانستان همکاری کند تا به این اهداف برسد.

این مقام ارشد سازمان ملل گفت که اسناد نشان می‌دهد دست‌کم ۶۰ درصد زنان افغان فاقد کارت شناسایی هستند و این مورد یکی از جدی‌ترین مشکلات برای شرکت در روند انتخابات است.

دبیر کل سازمان ملل متحد و نماینده دفتر زنان این سازمان تأکید کردند که تلاش می‌کنند تا در همکاری با دولت و جامعه مدنی نقش زنان را در تمامی جنبه‌های انتخابات تضمین کند.

این درحالی است که هفته گذشته رئیس کمیسیون انتخابات برکنار شد و نگرانی‌ها از عدم برگزاری انتخابات در زمان مشخص شده در حال افزایش است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد