۱۰ باور غلط درباره مصرف شکلات و آب‌نبات

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 302262|10:43 - 1396/09/13
نسخه چاپی
۱۰ باور غلط درباره مصرف شکلات و آب‌نبات

به گزارشامروله، به سختی می‌شود کسی را یافت که از آب‌نبات، شکلات و آدامس خوشش نیاید. تنوع اینها چنان بالا است که هر سلیقه‌ای را پوشش می‌دهند. البته فقط تنوع آنها زیاد نیست،‌ بلکه باورها و اطلاعات غلطی که رواج یافته هم متعدد است. شاید شما هم گاهی آنها را باور کرده باشید. در ادامه به آنها نگاهی خواهیم داشت، با کتاب کاله همراه باشید.

هضم آدامس سال‌ها طول می‌کشد

همه می‌دانند که هرگز نباید آدامس را بلعید، مگر نه؟ شایعه است که هضم بافت لاستیک‌مانند آن سال‌ها طول می‌کشد و می‌تواند باعث خرابی سیستم هاضمه بدن شود.

اما این یک حقیقتِ غلط است. با اینکه ترکیبات آدامس باعث می‌شود هضمش سخت شود (و البته همین ترکیبات به آن خاصیت ارتجاعی و جویدنی می‌دهند) اما این‌طور نیست که در سیستم هاضمه سرگردان شود. درست مثل هر شیء خارجی دیگری، دستگاه هاضمه آدامس را هم به بیرون از بدن هدایت می‌کند و هیچ جای نگرانی نیست.

شکلات باعث ایجاد جوش روی پوست می‌شود

شاید والدین شما هم موقع هشدار دادن درباره مصرف بیش از حد شکلات، جوش‌های پوستی را به عنوان یک سلاح ترسناک استفاده کرده باشند. اگرچه این تهدید روی بچه‌ها جواب می‌دهد ولی نیازی به آن نیست، چون شواهد علمی تاییدکننده آن خیلی کم هستند و ضرورتی ندارد به کل شکلات را کنار بگذارید.

دکتر آوا شامبان به هافینگتن پُست می‌گوید، «شکلات به تنهایی باعث جوش زدن روی پست نمی‌شود و شواهد اندکی داریم که شکلات یا هر نوع غذای چرب دیگری، باعث بروز جوش می‌شود.» هر چند حقیقت دارد که رژیم غذایی سرشار از چربی و شکر می‌تواند به جوش زدن زیاد بینجامد اما شواهدی دال بر اینکه شکلات دلیل اصلی این عارضه پوستی است وجود ندارد.

شکلات سفید همان شکلات است

برخی مردم فکر می‌کنند که شکلات سفید هم یک نوع شکلات است اما در حقیقت اصلا شکلات نیست. شکلات شیری‌رنگ و شکلات سیاه هر دو از پودر کاکائو تهیه می‌شوند ولی شکلات سفید ازکَرهٔ کاکائو گرفته می‌شود. بنابراین شکلات سفید را رسما نمی‌شود جزو شکلات‌ها دسته‌بندی کرد، هر چند در خوشمزگی دستکمی از آنها ندارد.

آب‌نبات بچه‌ها را بیش فعال می‌کند

بسیاری از والدین فرزندان خود را از مصرف آب‌نبات منع می‌کنند زیرا قانع شده‌اند که آنها را بیش‌فعال و غیرقابل کنترل می‌کند. با این حال، این هم یک باور غلط است که هیچ حقیقتی پشت آن نیست.

در تحقیقی کهژورنال دارویی نیوانگلند منتشر کرده است می‌خوانیم، «بیشتر تحقیقات کنترل شده روی کودکان، هیچ اثر مضری از این نوع را موقع مصرف قند یا شیرینی‌های مصنوعی نشان نداده‌اند».

آب نبات باعث کرم خوردگی دندان می‌شود

یک مورد دیگر که خیلی‌ها به آن باور دارند این است که خوردن آب‌نبات دندان‌ها را می‌پوساند. هر چند مصرف شیرینی‌جات به ایجاد پوسیدگی کمکی می‌کند اما مقصر اصلی باکتری‌های داخل دهان هستند که با تولید اسید باعث تجزیه آب‌نبات می‌شوند. این اسید به مینای دندان صدمه می‌زند.

اما این اسید محدود به زمانی که آب‌نبات و شیرینی می‌خورید، نیست! هر نوع کربوهیدرات یا نشاسته‌ای می‌تواند به ایجادش بینجامد. اگر دندان درد زیاد به سراغ شما یا فرزندان‌تان می‌آید مشکل از سمت آب‌نبات‌ها نیست، بلکه به مسواک نزدن بعد از مصرف غذا بر می‌گردد.

پس مصرف آب‌نبات به سلامت دهان شما آسیب نمی‌زند، به شرط اینکه مسواک و نخ دندان را فراموش نکنید.

آدامس برای دندان بد است

بسیاری افراد از مصرف آدامس خودداری می‌کنند زیرا این باور صحیح را دارند که جویدن بیش از حد یا شدید باعث تحلیل رفتن دندان‌ها می‌شود. اما جالب است که بنیاد سلامت دهان می‌گوید جویدن ملایم آدامس فاقد قند می‌تواند مانع فساد تدریجی دندان‌ها شود. چرا؟

زیرا آدامس جویدن به ایجاد بزاق بیشتر می‌انجامد که به خصوص بعد از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی، به بازیابی مواد معدنی و حفظ مینای دندان کمک می‌کند. آدامس جویدن بعد از غذا PH دهان را به سطح عادی بر می‌گرداند.

نوشابه می‌تواند شما را بکُشد

یکی از افسانه‌های رایج شهری این است که خوردن قرص‌های خوشبوکننده دهان (مثل نعناع) و به دنبال آنها نوشیدن نوشابه، می‌تواند مشکل‌ساز شود. می‌گویند ترکیب نعناع و نوشابه گازدار باعث ایجاد حباب‌هایی می‌شود که حتی ممکن است آدم را بکشد.

هر چند انداختن یک قرص داخل بطری نوشابه فشاری ایجاد می‌کند که نوشابه را تا ۶ متر هم در هوا پرتاب می‌کند، اما خوردن آنها اتفاق مشابهی را در بدن باعث نمی‌شود.

البته این را بد برداشت نکنید. خوردن چندین قرص خوشبوکننده و روی آنها چند لیوان نوشابه اصلا کار سالمی نیست، ولی چون بدن انسان هوشمند است گاز تولید شده بعد از چنین کاری را از راه دهان دفع می‌کند و مانع از اتفاقات ناگوار بعدی مثل مرگ می‌شود. با این حال دلیل نمی‌شود که بی‌گدار به آب بزنیم و هر طور دلمان خواست تغذیه کنیم. 

شکلات باعث افزایش کلسترول می‌شود

برای افرادی که می‌خواهند کلسترول‌شان را پایین بیاورند خبرهای خوبی داریم. تصور عمومی این است که اگر کلسترول بالا دارید باید از شکلات پرهیز کنید‌، اما برخی پژوهش‌ها هم نشان داده‌اند که شاید مصرف شکلات باعث کاهش سطح کلسترول بشود.

معمولا پزشکان توصیه می‌کنند که شیرینی را نه جداگانه بلکه داخل غذاها مصرف کنید تا سطح کلسترول پایین بماند. اما مصرف جداگانهٔ چند تکه کوچک از شکلات‌های سیاه برای قلب خوب است. ما هم شما را به پیروی از توصیه پزشکتان فرامی‌خوانیم، ولی بد نیست از او جویا شوید که مصرف بدون افراط شکلات سالم چه اثراتی روی کلسترول دارد.

شکلات جرقه‌ای خطرناک است

نه فقط بسیاری از مردم این نوع شکلات را خطرناک تصور می‌کنند، بلکه حتی کمپین‌هایی برای منع آن نیز در کشورهای غربی دیده‌ایم. وقتی این نوع شکلات یا آب‌نبات را می‌خورید در تماس با بزاق دهان شروع به ترکیدن می‌کند که البته مقیاس آن بسیار کوچک است.

شایعات بی‌اساسی در دنیا هست که می‌گوید خوردن این شکلات به همراه نوشابه باعث انفجار شکم می‌شود. کار به جایی رسید که شرکت جنرال فودز، که از تولیدکنندگان این نوع شکلات (با برند پاپ راکز) است یک کمپین رسانه‌ای راه انداخت تا آن را از حملات تبرئه کند. این نوع شکلات‌ها واقعا خطرناک نیستند، اگر بودند سازمان‌های غذا و بهداشت در کشورهای مختلف تولیدشان را غیرقانونی اعلام می‌کردند. 

اصلا نبایستی آب‌نبات خورد

مثل سایر غذاها، آب‌نبات و شکلات هم برای شما بد نیستند البته تا زمانی که در مصرفشان تعادل را رعایت کنید. با اینکه مصرف زیاد آنها می‌تواند به اضافه وزن و افزایش خطرات مرتبط با سلامتی بینجامد، مقادیر کم آنها حتی فوایدی هم دارند.

سمیرا کاواش، که از اساتید دانشگاه راجرز است، کتابی با نام «آب‌نبات: یک قرن وحشت و لذت» نوشته است. او در مصاحبه‌ای با گلوب-اَند-مِیل می‌گوید بسیاری از نگرانی‌ها درباره آب‌نبات غیرضروری هستند: «وقتی رژیم غذایی‌تان پر از غذاهای واقعی و طبیعی باشد، مصرف کمی شیرینی مضر نخواهد بود.»