قدرت پروتئین در ماست ایسلندی

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 302869|10:25 - 1396/10/21
نسخه چاپی
قدرت پروتئین در ماست ایسلندی

به گزارشامروله، شاید تعجب نکنید اگر بشنوید پروتئین مهم‌ترین ماده مغذی است، اما سوال این است، «چرا؟» در این مقاله می‌خواهیم به موشکافی اهمیت پروتئین و معرفی یکی از بهترین منابع دریافت آن یعنیماست ایسلندی بپردازیم که ممکن است کم‌تر در مورد آن شنیده باشید.

بدن ما برای این که بتواند در طول روز بهترین عملکرد را داشته باشد نیازمند مواد مغذی است؛ صبح، ظهر، بعد از ظهر و شب. پروتئین یکی از همین مواد مغذی است که از راه‌های مختلفی برای ما مفید واقع می‌شود و مصرف آن ضروری است. اولین ویژگی پروتئین، خاصیت سیرکنندگی آن است. ویژگی دیگر پروتئین‌های با کیفیت مثل پروتئین موجود در شیر، کمک به کنترل وزن و ثابت نگه داشتن قند خون است. پروتئین‌ها عنصر اولیه و ضروری رشد و حفظ ساختار ماهیچه‌ها هستند.

به چه پروتئینی با کیفیت می‌گوییم؟

بسیاری از مواد غذایی سرشار از پروتئین هستند اما وقتی حرف از پروتئین می‌زنیم منظور ما فقط کمیت آن نیست، بلکه کیفیت پروتئین است که اهمیت پیدا می‌کند. پروتئین موجود در شیر به دلیل داشتن ۹ آمینو اسید ضروری یک پروتئین کامل محسوب می‌شود، به راحتی گوارش می‌شود و به همین دلیل یکی از بهترین منابع دریافت این ماده مغذی است. آمینو اسیدها بلوک‌های سازنده پروتئین هستند، اما از آنجا که بدن ما قادر به ساخت این ۹ آمینو اسید ضروری نیست، باید آن‌ها را با مصرف مواد غذایی تامین کند. 

پروتئین در بدن انسان

دو نوع پروتئین اصلی در شیر وجود دارد:کازئینووِی. تقریبا ۸۰٪ پروتئین شیر کازئین است و وِی ۲۰٪  دیگر آن را تشکیل می‌دهد. کازئین نوعی ژل در روده ایجاد می‌کند و هضم و جذب آن با سرعت کم‌تری صورت می‌گیرد. پروتیئن وی اما، به دلیل تجزیه ناپذیری در آب تشکیل دهنده شیر به سرعت جذب می شود. ترکیب وی و کازئین در شیر در نهایت موجب انتقال سریع اما پایدار پروتئین در بدن می‌شود.

اولویت دادن به پروتئینِ با کیفیت در برنامه غذایی، یک شالوده خوب برای خوردن غذاهای خوب است. 

قدرت پروتئین در ماست ایسلندی

بدن ما به چه میزان پروتئین نیاز دارد؟

اگر خیلی ساده و خلاصه بخواهیم بگوییم، بزرگسالان روزانه به ۵۰ گرم از این ماده مغذی نیاز دارند، اما این مقدار بر اساس یک برنامه غذایی است که مصرف ۲۰۰۰ کالری در آن ضروری باشد. بسته به نیاز روزانه شما به کالری، این مقدار می‌تواند تغییر کند.

ماست ایسلندی چیست؟

ایسلند، سرزمین شفق‌های قطبی، با یخچال‌های طبیعی بزرگ و آتشفشان‌های فعال در سالیان دور محل سکونت وایکینگ‌ها بوده است. وایکینگ‌ها برای مقابله با سرمای سخت زمستان نیازمند مواد مغذی بوده‌اند، از این رو با تبدیل کردن شیر به ماست و سپس چکیده نمودن آن، اقدام به ذخیره نمودن این ماده غذایی می‌کردند. امروزه نیز این ماست به عنوان یک ماست مقوی می‌تواند یک جایگزین عالی برای هر وعده غذایی باشد.

بسیاری از ورزشکاران به طور کلی از مصرف ماست به خاطر چربی آن پرهیز می‌کنند؛ماست ایسلندیعلاوه بر صفر بودن محتوای چربی آن، حدود ۳ برابر ماست‌های عادی پروتئین دارد و می‌تواند بخش زیادی از پروتئین مورد نیاز روزانه افراد به ویژه ورزشکاران را تامین کند. در محصول ۴۰۰ گرمی ماست ایسلندی شرکت کاله ۳۶ گرم پروتئین و صفر گرم چربی وجود دارد. این محصول بسیار کم کالری است و می‌توان آن را به عنوان یک وعده کامل یا میان وعده غذایی همراه با میوه تازه (با رسپی‌های مختلف) مورد استفاده قرار داد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد