آخرین اخبار

21. دى 1396 - 10:26   |   کد مطلب: 302870

به گزارش امروله، به طور کلی تغذیه و مصرف درست مواد غذایی بیشترین نقش را در رشد دارد، اگر از دید ورزشی بخواهیم به مواد غذایی بپردازیم باید گفت ۵۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت بدن یک ورزشکار به تغذیه او بر می‌گردد. ‎هر ورزشکار در طول روز باید از تمام گروه ویتامین‌ها بهره لازم را ببرد. از جمله مواد غذایی حاوی ویتامین‌ها می‌توان به میوه‌ها، سبزیجات، غلات، حبوبات و لبنیات اشاره کرد.

‎در این مطلب می‌خواهیم دربارهٔ میوه اعجازآور و سرشار از ویتامینی به نام موز صحبت کنیم. ‎این میوه بیشتر در مناطق استوایی و آب و هوای خاص شرجی پرورش می‌یابد و اضافه کردن آن به برنامه غذایی روزانه به شما در دستیابی به هدفتان، یعنی رسیدن به وزن دلخواه کمک می‌کند، ریتم ضربان قلبتان را هنگام ورزش منظم می‌کند، و ماده‌ای بسیار قوی برای تقویت بینایی و سلامت چشم شما ست.

خوردن موز باعث شاد شدن انسان هم می‌شود. بیشترین مواد معدنی در موز یافت می‌شوند از جمله می‌توان به ‎پتاسیم، منیزیوم، کربوهیدرات‌ها، و ویتامین سی اشاره کرد که هر کدام را به اختصار توضیح می‌دهیم.

  • پتاسیم: این ماده معدنی باارزش در واقع اصلی‌ترین ماده برای حرکت ماهیچه‌ها و جلوگیری از گرفتگی آنها هنگام تمرین است. ‎خوردن یک موز بزرگ در هر روز مساوی است با تامین ۴۸۷ میلی گرم از پتاسیم مورد نیاز بدن برای آن روز.

  • منیزیوم: این ماده به بهبود حرکت و چرخش استخوانی کمک می‌کند و یکی از مواد معدنی در تنظیم متابولیسم بدن است. مصرف یک موز بزرگ در طول روز یعنی تامین ۳۷ میلی‌گرم منیزیوم بدن یا به عبارت دیگر، ۲۱ درصد منیزیوم مورد نیاز برای بدن خانم‌ها و ۱۷ درصد منیزیوم برای آقایان.

  • کربوهیدرات: مصرف کربوهیدرات در طول روز باعث بهبود کیفیت تمرینات ورزشی می‌شود و چنان که هنگام تمرینات ورزشی ماهیچه احتیاج به گلیکوژن -که جزو اصلی چرخه کربوهیدرات است- داشته باشد، تامین آن موجب استقامت و پایداری ماهیچه می‌شود. ‎خوردن یک موز در طول روز یعنی تامین ۳۱ گرم کربوهیدرات.

  • ویتامین C: یک موز ۱۵٪ از ویتامین سی بدن را تامین می‌کند. وظایف اصلی و حیاتی ویتامین سی عبارتند از: تسریع در فرآیند رشد عضلانی، حفظ و مقاومت زردپی و رباط صلیبی، و نگهداری سیستم مقاومتی بدن در برابر امراض و ویروس‌ها به خصوص در دوره بدنسازی و تمرینات حرفه‌ای. از جمله کارهای دیگر ویتامین سی می‌توان به کمک به ترشح آدرنالین اشاره کرد.

خوردن موز یکی از ساده‌ترین راه‌های ممکن برای دسترسی ورزشکاران به منابع غذایی مورد نیاز بدن برای ورزش و تمرین است. موز، این میوه دوست‌داشتنی یکی از مقرون به صرفه‌ترین میوه‌ها ست. در دسترس بودن موز در تمام فصول یکی از ویژگی‌های بارز این میوه است. طعم دلچسب و خوشمزگی این بمب انرژی باعث شده که شما به راحتی بتوانید آن را با پروتئین و شیر مخلوط کنید و بعد از باشگاه و تمرین میل نمایید. همچنین می‌توانید آن را کنار صبحانه خود به عنوان دسر میل نمایید.

خوردن موز ۲ ساعت قبل از تمرین به پایداری سطح انرژی هنگام تمرین کمک می‌کند و نیز دوره‌های ریکاوری بعد از تمرین را کوتاه‌تر می‌کند. همچنین شیر یک نوشیدنی سرشار از پروتئینِ دیر جذب برای بدن است که مخلوط کردن آن با موز قبل از خواب این کمک را به ورزشکاران می‌کند در طول شب بدنشان گرسنه نشود و تمام ویتامین‌های مورد نیاز را تا صبح در اختیار داشته باشد.

دیدگاه شما