۶ عادت مفید برای دورکاری در خانه

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 302906|10:40 - 1396/10/24
نسخه چاپی
۶ عادت مفید برای دورکاری در خانه

به گزارشامروله، امروزه با این شهرهای شلوغ و هوای آلوده‌ای که داریم، کاهش حمل‌ونقل غیرضروری بسیار مهم است؛ هم برای جامعه و هم برای کارمندان و شرکت‌ها. چراکه هزینه‌های پنهان آن از دوش همه برداشته می‌شود. جای تعجب ندارد که بسیاری کارآفرینان نیز به دورکاری روی آورده‌اند. آنها دفتر کار خود را در خانه دایر می‌کنند، یا حتی در یک کافی‌شاپ نزدیک منزل. خوشبختانه گسترش اینترنت و تکنولوژی به آنها این آزادی را داده تا زندگی انعطاف‌پذیری را در پیش بگیرند و بنا به اضطرار یا انتخاب، از خانه کار خود را ارایه کنند.

هر کسی که در خانه کار کرده می‌تواند مزایای آن را به شما بگوید، و البته چالش‌های آن را. بسیاری مواقع فاصله گرفتن از محیط شلوغ شرکت و بازیابی آرامش درونی می‌تواند خلاقیت شما را افزایش دهد و به خصوص زمانی این موضوع بیشتر به چشم می‌آید که ارتباطات شما در محیط کار سنتی، محدود به چند نفر و به شکل روتین بوده باشد.

با شروع کار از منزل، سخت‌ترین کار اجرای یک نظم شخصی است طوری که با انگیزه از صبح به کار مشغول شوید. اما تنهایی ممکن است شما را به شلختگی و بی‌نظمی سوق دهد و این چیزی نیست که بشود به سادگی از آن گذشت. البته برای اجرای نظم باید کمی به خود زمان دهید، از تجربه دیگران استفاده کنید و روش‌هایی را هم بسته به نیاز خود اختراع کنید. تمام این کارها برای آن است که بتوانید در طول روز متمرکز باقی بمانید و نهایت استفاده را از وقت خود ببرید:

۱. ساعت‌های کاری منظمی تنظیم و اجرا کنید

بیشتر افراد شاغل در خانه، به افراط دچار می‌شوند تا تفریط. همین‌طور برخی از آنها نمی‌توانند یک برنامه منظم را دنبال کنند. یک روز کم‌کاری می‌کنند و روز دیگر از بی‌خوابی هلاک می‌شوند.

البته که اجتناب از همه وقفه‌ها ممکن نیست. شاید ضرب‌الاجل برخی مشتریان شما را به اضافه‌کاری وا بدارد. یا تعهدات خانوادگی مانع کار شود، به خصوص اگر بچه‌ها در طول روز خانه‌اند.

اما بهتر است تلاش کنید که تعداد ساعات مشخصی را هر روز کار کنید و به آن پایبند باشید. سپس تلاش کنید کار را در دفتر خانگی بگذارید، از پشت میز برخیزید و به دنیا وصل شوید تا از بقیه روزتان لذت ببرید. به خودتان زمان لازم برای شارژ کردن دوباره باتری‌ها را بدهید تا بیشترین بازدهی را در کار داشته باشید.

۲. روز کاری را از قبل برنامه‌ریزی و ساختارمند کنید

بهتر است ساختاری برای روز کاریِ خود طراحی کنید تا بهروری به حداکثر برسد. از ریتم‌های طبیعی بدن‌تان کمک بگیرید و برنامه‌ای را حول پربازده‌ترین ساعات خود شکل دهید.

اگر می‌دانید که تمرکزتان در صبح بهتر است، چک کردن ایمیل‌ها را تا چند ساعت بعد به تعویق بیندازید و در نیم‌روز -ساعت ۱۰ یا ۱۱- به سراغ آنها بروید. یک بررسی سریع تقویم‌تان در ابتدای روز می‌تواند روز کاریِ خوبی رقم بزند.

فهرستی از مهمترین وظایف باقی‌مانده را تهیه کنید و سپس سراغ کارهای کمتر ضروری بروید. اگر ممکن است، درب اتاق‌تان را ببندید یا از نشانه‌ای استفاده کنید که به دیگران اطلاع می‌دهد شما در حال کار هستید و نباید مزاحم‌تان شوند.

۳. لباس منظم بپوشید

با اینکه بودن در داخل لباس‌های راحتی بسیار وسوسه‌کننده است اما این بهترین عادت کاری نیست. نوع لباس پوشیدن شما روی کارتان تاثیر می‌گذارد و این تاثیرهای روانی را نباید دست‌کم گرفت.

یک دوش بگیرید و بعد از صرف صبحانه، دندان‌هایتان را مسواک بزنید و لباس آراسته‌ای بپوشید تا حس اعتماد به نفس بیابید. یک کمد لباس نزدیک خود داشته باشید که هر زمان احساس خستگی از کار سراغ‌تان آمد، بتوانید لباس کار را به لباس راحتی تبدیل کنید.

۴.  یک محل کار ثابت به خود اختصاص دهید

ثبات جنبه مهمی از کار در خانه است. سعی کنید هر روز در یک محل مشغول باشید. شاید یک اتاق خواب آرام باشد که آن را تبدیل به دفتر خانگی کرده‌اید، یا یک میز که در گوشه‌ای از اتاق نشیمن قرار گرفته یا حتی میز غذاخوری.

مطمئن شوید که این فضای کار برای شما، کارتان و سبک‌تان بهینه و مناسب است. خودتان را با چیزهایی محاصره کنید که الهام‌بخشند و شادی‌آور. از جمله گل، موسیقی و عکس‌ها. 

۵. برای خود زمان استراحت تنظیم کنید

برای استراحت‌های متعدد در طول روز برنامه بریزید. از پشت میز خود بلند شوید، حرکات کششی یا راه رفتن در خانه را مد نظر داشته باشید، حتی برای خرید‌های کوچک هم می‌توانید از منزل بیرون بروید. استراحت برای ناهار و لذت بردن از غذای نیم‌روزی را نیز فراموش نکنید.

اگر نیاز به معاشرت با مردم دارید، ناهار را با دوستان یا مشتریان در بیرون صرف کنید. یکی از مزایای بزرگ کار در خانه انعطاف است. اگر آمادگی بدنی برای‌تان مهم است، یک سر به باشگاه بروید و تجدید نیرو کنید تا بعد از ظهری پربارتر داشته باشید. 

۶. از عوامل مزاحم تمرکز دوری کنید

یک چالش برای کار کردن از منزل این است: جوابگویی به مدیر و مشتری. وقتی هیچ همکار یا شریکی در نزدیکی‌تان نیست، چطور دچار حواس‌پرتی نشوید. همیشه کارهای ناگهانی و روزمره‌ای در خانه وجود دارد. بهترین تلاش خود را بکنید که وظایف خانه‌داری را به زمان دیگری موکول کنید، کارهایی مثل لباس‌شویی و ظرف‌شویی. به چه زمان دیگری؟ به بعد از ساعات کاری. به زمانی که از لباس کار و دفتر خانگی بیرون آمده باشید.

در طول روز تمرکز خود را حفظ کنید و در انجام کارها ثابت قدم باشید. از چیزهای آنلاینی که باعث حواس‌پرتی می‌شوند دوری کنید. زمان ایمیل خواندن، گردش در شبکه‌های اجتماعی، و وبسایت‌های غیرمرتبط با کار را محدود کنید.

از تنظیم کردن ساعت روی تلفن یا کامپیوتر نترسید. وقت یا پول خود را صرف جلسات یا فعالیت‌های بی‌فایده که ضدبهروری هستند نیز نکنید.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد