عامل دردهای ناگهانی پهلو هنگام دویدن چیست؟

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 302962|10:29 - 1396/10/27
نسخه چاپی
عامل دردهای ناگهانی پهلو هنگام دویدن چیست؟

به گزارشامروله، چه چیزی درد ناگهانی -یا به اصطلاح تیر کشیدن- در پهلوها موقع تمرین و ورزش را سبب می‌شود؟ گویا دانشمندان هم دقیقا نمی‌دانند. اما دو نظریه قدیمی وجود دارد.

اولین نظریه این است که این درد ناشی از یک گرفتگی در پرده دیافراگم است، ماهیچه‌ای که شُش‌های شما را از هوا پُر و خالی می‌کند. اما وقتی به این فکر کنید که حتی سوارکاران هم از درد پهلو رنج می‌کشند (و باور کنید آنها مثل شناگران و دوندگان حین ورزش به تنفس سنگین نمی‌افتند)، این نظریه رنگ می‌بازد. اما تئوری دوم این است که این درد ناشی از اصطکاک بین اعضای داخلی حین تحرک زیاد است. البته این نظریه هم واقعا سست است، زیرا هر کسی که دچار درد پهلو شده می‌داند که فقط یک نقطه درد می‌گیرد، نه کل پهلو یا شکم.

بسیاری متخصصین به یک نظریه دیگر هم روی آورده‌اند: ناراحتی صفاق شکمی. شاید شما هرگز اسم این عضو را نشنیده باشید ولی این پوسته اعضای داخل حفره‌های شکمی و لگنی را مرتب نگه می‌دارد. با همه‌ی کار مثبتی که این عضو انجام می دهد، اما برخی پزشکان آن را مقصر درد پهلو در حین ورزش می‌دانند. هم با تحرک زیاد برانگیخته می‌شود و هم دردش محدود به یک ناحیه است. این عضو می‌تواند در مواقع دیگری هم ایجاد درد کند، مثلا زمانی که بعد از یک غذای سنگین ورزش می‌کنید (شکم پر باعث فشار بر این عضو می‌شود)، یا کوفتگی در میانه یک تمرین طولانی (خستگی عضلات شکم می‌تواند شما را خمیده کند، و خم شدن ستون فقرات می‌تواند صفاق را به درد آورد).

اما حتی این نظریه هم پرونده را نمی‌بندد، فعلا صفاق شکمی بزرگترین مظنون است. باید دید در آینده دادگاه علم رای به تقصیر کدام عضو می‌دهد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد