چرا نمی‌توان و نباید سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد؟

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 302984|10:59 - 1396/10/28
نسخه چاپی
چرا نمی‌توان و نباید سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد؟

به گزارشامروله، شاید وقتی در داروخانه هستید، محصولات زیادی را دیده باشید که ادعای تقویت سیستم ایمنی بدن را دارند. این ادعاها پر از ایرادهای مهمی هستند. برخلاف چیزی که سازندگان آنها وانمود می‌کنند، سیستم ایمنی بدن یک چیز واحد نیست: بلکه سیستمی پیچیده متشکل از چندین نوع سلول، عضو، و کارکردهای زیستی بدن است.

به ساده‌ترین بیان، سیستم ایمنی از دو بخش تشکیل شده: ذاتی و اکتسابی. واکنش‌های ذاتی آن چیزهایی هستند که موقع مریض شدن حس می‌کنید. بدن با کمک خلط، تب، سرفه، و در کل با التهاب، به عامل مهاجم حمله می‌کند. اما چیزی که کم دارد دقت است و این سرعت غلبه‌ بر عامل بیماری‌زا را کاهش می‌دهد.

بخش ذاتی عملا بیماری را به بیرون از بدن نمی‌راند. این کار بر عهده بخش اکتسابی است: یعنی پادتن‌هایی که سیستم ایمنی شما از بیماری‌های قبلی و واکسن‌ها جمع‌آوری کرده این وظیفه را به عهده دارد. (در حقیقت، واکسیناسیون تنها استثنا در زمینه تقویت سیستم ایمنی بدن است. این تنها راهی است که برای این کار می‌شناسیم. با این حال، حتی واکسن‌ها هم نمی‌توانند واکنش کلی سیستم را تقویت کنند؛ بلکه فقط برای مقابله با مهاجمی خاص طراحی شده‌اند).

از آنجا که ایمن‌کننده‌های داروخانه‌ای واکسن نیستند، پس باید ادعا کنند که می‌خواهند واکنش ذاتی را تقویت کنند و این نه به بیرون کردن عامل مهاجم از سیستم ایمنی، بلکه به ایجاد التهاب و نشانه‌هایی ناراحت‌کننده مثل آب‌ریزش بینی و تب می‌انجامد. حتی اگر می‌توانستید سیستم ایمنی ذاتی را تقویت کنید و علائم آن را تحمل کنید، نتیجه خوبی برای‌تان نمی‌داشت زیرا التهاب بلندمدت می‌تواند به آسیب‌های مختلفی بینجامد، از جمله سفت شدن سرخرگ‌ها و حمله‌های قلبی.

با این همه، شما می‌توانید بدن‌تان را در بهترین حالت ممکن قرار دهید تا در حمله بعدی آماده باشد. استفاده از رژیم‌های غذایی متعادل، استراحت کافی، نوشیدن آب کافی، و تمرین، باعث می‌شوند سیستم ایمنی ساده و ذاتی بدن‌تان برای جنگیدن با مهاجم بعدی آماده باشد و اگر مریض شدید، کمی بازداری و تقویت مصنوعی هم کمک می‌کند: ایبوپروفن و آنتی‌هیستامین‌ها به همین دلیل حال شما را خوب می‌کنند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد