ضربان قلب شما بر احساساتتان تاثیر می‌گذارد

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 302986|11:00 - 1396/10/28
نسخه چاپی
ضربان قلب شما بر احساساتتان تاثیر می‌گذارد

به گزارشامروله، موقعی که ترسیده‌اید چه اتفاقی می‌افتد؟ تفکر مشترک این است که مغز شما ترس را تشخیص می‌دهد، سپس به قلب شما می‌گوید که سریع‌تر بتپد. با اینکه این حقیقت دارد اما همیشه درست نیست. طبق گفته پژوهشگران گاهی نیز قلب است که به مغز فرمان ترسیدن می‌دهد.

اما ضربان قلب ما تا چه حد احساسات‌مان را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟ در پژوهشی به سال ۲۰۱۴، دانشمندان تعدادی تصویر را به سرعت جلوی چشم شرکت‌کنندگان پخش کردند و از آنها خواستند به محض تشخیص حالت یک چهره، آن را اعلام کنند. برخی چهره‌ها ترسیده بودند و برخی دیگر شاد یا سردرگم به نظر می‌رسیدند، برخی هم عادی بودند.

نکته این آزمایش چه بود؟ بدون آنکه داوطلبین مطلع باشند، پژوهشگران زمان پخش عکس‌ها را طوری تنظیم کرده بودند که در مقاطع خاصی از ضربان قلب پخش شوند: برخی در حین انقباض قلب، برخی دیگر در زمان انبساط آن، و برخی هم در زمان استراحت قلب.

تیم پژوهشی دریافت که داوطلبین در زمان انقباض قلب، چهره‌های ترسان را آسان‌تر تشخیص می‌دهند و شدت احساس آنها را نیز بالاتر ارزیابی می‌کنند. سپس آزمایش همراه با اسکن مغزی تکرار و مشخص شد که تماشای چهره‌های ترسان در حین انقباض قلب با فعالیت دو بخش مغز،هیپوکمپوسوآمیگدال، ارتباط دارد؛ دو بخشی که با ترس مرتبط هستند.

ما اغلب تصور می‌کنیم که این مغز است که بدن را مدیریت می‌کند، اما بدن انسان بسیار پیچیده‌تر از تصور هر انسانی است. و به نظر می‌رسد که شاعران چندان در اشتباه نبوده‌اند: قلب ما واقعا می‌تواند روی مغز ما تاثیر بگذارد.

ضربان قلب حتی می‌تواند بر درک ما از گذر زمان نیز تاثیر بگذارد. پژوهشگران ژاپنی می‌گویند که ضربان قلب بالا باعث می‌شود که ما مقاطع زمانی را طولانی‌تر از آنچه در واقعیت بوده‌اند بپنداریم. افرادی که بیشتر از دیگران به ضربان قلب خود توجه می‌کنند، زمان را بهتر از دیگران تشخیص می‌دهند. 

پژوهش‌های اینچنینی ثابت می‌کنند که انسان نیز شبیه به سایر موجودات است و بیولوژی او بر روی درکش از دنیای پیرامون، تصمیم‌سازی‌ها و تشخیص زمان تاثیر می‌گذارد و این‌گونه نیست که همه فرمان‌ها از مغز صادر شوند. 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد