مغز انسان در ۲۴ سالگی شروع به کند شدن می‌کند

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 302987|11:01 - 1396/10/28
نسخه چاپی
مغز انسان در ۲۴ سالگی شروع به کند شدن می‌کند

به گزارشامروله، وقتی بحث به کاهش کارکردهای ادراکی مغز می‌رسد، گویا ۲۴ سالگی سن مهمی است. پژوهشی در ۲۰۱۴ نشان داد بر خلاف تصورات قبلی (که به سن ۵۰ سالگی اشاره داشتند) موتور مهارت‌های ادراکی در مغز در سنی خیلی پایین‌تر شروع به کُند شدن می‌کند.

دلیلی برای کُندی مغز وجود دارد

آیا تا به حال شده که با آیپد جدید یکی از برادرزاده‌ها یا خواهرزاده‌های خود به بازی بپردازید و دریابید که او خیلی سریع‌تر از شما مراحل را جلو می‌رود؟ بله، مایه خجالت است… و اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، تا حدی ترسناک! هر چند جای نگرانی ندارد، اما حقیقت این است که جایی در وسط ۲۰ تا ۳۰ سالگی مغزهای ما شروع به کُند شدن می‌کنند.

دانشمندان در این پژوهش به بررسی ۳۳۰۵ داوطلب بین سنین ۱۶ و ۴۴ سال پرداختند و ابزار آزمایش هم یک بازی استراتژی زنده به نام StarCraft 2 بود. هدف تحقیق چه بود؟ اندازه‌گیری این که آیا چند سال تجربه بیشتر می‌تواند کاهش توان ادراکی را جبران کند یا خیر.

انتخاب StarCraft 2 بسیار مهم بود زیرا نتیجه مناسب زمانی به دست می‌آمد که شرکت‌کنندگان مجبور می‌شدند «چندین و چند تنظیم پویا را به منظور اجرای نقشه‌ای بزرگتر در محیط بازی» انجام دهند. بنابراین هر بازیکن روی چند کار فوری تمرکز داشت، اما در عین حال یک استراتژی بلندمدت را هم شکل می‌داد.

در عملکرد کلی حین بازی، نتایج کاملا قابل پیش‌بینی بودند. سرعت تصمیم‌گیری و جابه‌جایی بین وظایف، در بین بازیکن‌هایی با سنین بالاتر پایین‌تر بود. و اولین نشانه‌ها از کاهش ادراکی در سن ۲۴ سالگی ظاهر می‌شدند.

نگران نباشید، همچنان باهوش‌تر می‌شوید

اگر سنی بالاتر از ۲۴ سال دارید، اخبار خوبی برای شما داریم. هر چند مغز در این سن شروع به کُند شدن می‌کند، اما معنایش کاهش هوش نیست. در عوض، شما با تکیه بر تجربه و میان‌بُرهای ذهنی خود، کاهش توان ادراکی را جبران می‌کنید.

در نتایج این پژوهش نیز آمده که تکیه بر استراتژی‌های ساده یا کسب تجربه در یک بازی می‌تواند بار ادراکی را برای بازیکن‌های مسن‌تر کاهش دهد. به بیان ساده‌تر، با بالا رفتن سن بهروری ما هم بالاتر می‌رود.

سوال بعدی شما شاید این باشد که اصلا چرا این اتفاق می‌افتد؟ دانشمندان می‌گویند: سوال خوبی است! هر چند دقیق نمی‌دانیم که چرا با بالا رفتن سن مغزهای ما کُندتر می‌شوند، اما یک متخصص مغز و اعصاب از دانشگاه استنفورد می‌گوید که ترکیبی از عوامل خطرزا، ژنتیک، و فرسایش‌های عمومی دخیل هستند.

پژوهشی دیگر به سال ۲۰۱۴ توسط آلمانی‌ها انجام شده که مدعی است مغزهای ما شبیه دیسک سخت کامپیوترها هستند: هر دو با بالا رفتن حجم اطلاعات شروع به کند شدن می‌کنند. کرشنر توصیه می‌کند که تمرینات هوازی داشته باشید، رژیم غذایی سالم بگیرید، و مطالعه و یادگیری پیوسته را در سرتاسر عمر ادامه دهید تا ذهنتان تند و تیز بماند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد