یادداشت بین الملل؛

رمزگشایی از تقابل شومر و ترامپ/جمهوریخواهان ناراضی چه کسانی بودند

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 303021|10:31 - 1396/11/01
نسخه چاپی
رمزگشایی از تقابل شومر و ترامپ/جمهوریخواهان ناراضی چه کسانی بودند
رسانه های وابسته به دو حزب جمهوریخواه و دموکرات آمریکا درصددند حزب رقیب را مقصر اصلی تعطیلی دولت فدرال این کشور جلوه دهند.

به گزارشامروله، حنیف غفاری:تعطیلی دولت فدرال آمریکا به موضوعی داغ در این کشور تبدیل شده است. هر یک از رسانه های وابسته به دو حزب دموکرات و جمهوریخواه درصددند حزب رقیب را مقصر تعطیلی دولت فدرال جلوه دهند.

در این میان، نام «دونالد ترامپ» و «چاک شومر» بیش از نامهای دیگر مورد توجه قرار می گیرد. چاک شومر رهبر دموکراتهای سنا (که در اقلیت هستند) از سوی جمهوریخواهان متهم است که با زیاده خواهی خود و عدم انعطاف پذیری در مذاکره با ترامپ، موجبات تعطیلی دولت فدرال را فراهم ساخته است.

از سوی دیگر، چاک شومر معتقد است که اصرار دونالد ترامپ بر مواضع نسجنیده و غیر کارشناسانه خود منجر به عدم توافق میان کاخ سفید و دموکراتهای سنا و در نتیجه تعطیلی دولت فدرال شده است.

با این حال در این میان نکته ای وجود دارد که از سوی ترامپ به صورت عامدانه نادیده انگاشته شده است! به عبارت بهتر، رئیس جمهوری آمریکا و بسیاری از جمهوریخواهان اساسا قصد ندارند از جمهوریخواهان سنا که با تعطیلی دولت فدرال موافق بوده اند سخنی بگویند!

این در حالیست که ترکیب سنای آمریکا نشان می دهد تنها دموکراتها نمی توانستند موجب تعطیلی دولت فدرال شوند. از سوی دیگر، رای نیاوردن بودجه حداقلی و موقت دولت فدرال نیز با همکاری برخی جمهوریخواهان ناراضی و دموکراتها صورت گرفته است.

آنچه مسلم است اینکه علاوه بر سناتورهای دموکرات، برخی سناتورهای حزب جمهوریخواه نیز به تعطیلی دولت فدرال و عدم تصویب بودجه موقت رای داده اند. در چنین شرایطی نمی توان دموکراتها را عامل تعطیلی دولت آمریکا دانست.

چاک شومر در سخنان اخیر خود تاکید کرده است که اساسا نمی توان دموکراتها را عامل تعطیلی دولت فدرال دانست و برخی جمهوریخواهان نیز مخالف اختصاص بودجه موقت به دولت ترامپ بوده اند. با این حال جمهوریخواهان و در راس آنها دونالد ترامپ در صددند همچنان دموکراتها را عامل تعطیلی دولت جلوه دهند.

واقعیت امر این است که طی یکسال اخیر، مخالفت های پنهانی و آشکاری از سوی برخی جمهوریخواهان با دولت ترامپ شکل گرفته است. سناتورهایی مانند «جان مک کین»، «راند پال»، «جف فلیک» و ...علی رغم اینکه به حزب جمهوریخواه تعلق دارند، اما به طور کلی مخالف رویکرد ترامپ در حوزه های اقتصادی، سیاست داخلی و سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا هستند.

البته مشخص نیست که این افراد به تعطیلی دولت فدرال رای مثبت داده باشند اما صراحتا می توان عنوان کرد که مخالفت سناتورهای جمهوریخواه با ترامپ نیز وارد فاز تازه ای شده است. این مخالفتها در انتخابات میان دوره ای کنگره در سال ۲۰۱۸ برای ترامپ دردسر ساز خواهد شد.

فراتر از آن، استمرار این مخالفت ها می تواند زمینه شکست رئیس جمهوری فعلی ایالات متحده آمریکا را در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ فراهم سازد. اگر سناتورهای جمهوریخواه از نفوذ و لابی خود برای جلوگیری از رای آوردن ترامپ در حوزه های ایالتی خود استفاده کنند، در آن صورت رئیس جمهوری آمریکا کار سختی را برای پیروزی در انتخابات بعدی و بقا در کاخ سفید پیش رو خواهد داشت.

نکته مهم تر اینکه آخرین نظرسنجی های صورت گرفته در آمریکا نشان می دهد که ۳۱ درصد از جمهوریخواهان دیگر حضور ترامپ در کاخ سفید را بر نمی تابند، آن هم در حالی که تنها یکسال از حضور ترامپ در راس معادلات سیاسی و اجرایی آمریکا سپری شده است. بدیهی است که این روند طی سه سال آتی با شدت بیشتری طی خواهد شد.