فرنچ پرس چیست

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 303029|10:42 - 1396/11/01
نسخه چاپی
فرنچ پرس چیست

به گزارشامروله، هزاران دلیل برای عشق به قهوه وجود دارد اما در نهایت آنچه ما دنبالش هستیم یک فنجان قهوه داغ و خوش‌طعم برای شروع کردن یک صبح زیباست. یک لذت به غایت ساده. فرنچ پرس یکی از آسان‌ترین و ارزان‌ترین راه‌های درست کردن یک قهوه عالی است. کافیست اصول ابتدایی آن را یاد بگیرید تا به راحتی یک قهوه فرانسه عالی درست کنید.

خوبی‌ها و بدی‌های فرنچ پرس

فرنچ پرس نوعی قهوه‌ساز است که قهوه را در آب داغ می‌خیساند و پس از فشردن ذرات قهوه آن‌ها را از آب بیرون می‌آورد. بعد از دستگاه‌های قهوه‌ساز قطره‌ای، این روش درست کردن قهوه آسان‌ترین و کم هزینه‌ترین راه درست کردن یک قهوه عالی است. بر خلاف روش Pour Over که قهوه با ریختن قطرات آب از بالا و روش دم کردن Aero Press  درست می‌شود، با استفاده از فرنچ پرس می‌توان قهوه را در یک مرحله و برای چند نفر درست کرد. با این حال خوب درآمدن قهوه بسته به تلخی و چربی آن دارد زیرا قهوه برای مدتی مستقیم روی ذره‌ها می‌نشیند و این می‌تواند برای برخی افراد ناخوشایند باشد.

کیفیت قهوه در روش فرنچ پرس

 دو عامل وجود دارد که می‌تواند در این روش قهوه ما را کاملا خراب کند: دمای آب، این که قهوه خوب توسط آب بسوزد و قهوه‌ای که خوب آسیاب نشده باشد، طوری که ذرات آنقدر ریز و ماسه مانند شده باشند که قهوه رنگ گِل و مزه تلخ پیدا کند.

روش تهیه قهوه با فرنچ پرس

مواد مورد نیاز:

  • نصف فنجان قهوه بوداده تازه
  • ۴ فنجان آب سرد

 لوازم مورد نیاز:

  • آسیاب برقی
  • فرنچ پرس
  • کتری برقی
  • ترمومتر (در صورت نیاز)
  • قاشق بلند

فرنچ پرس چیست

طرز تهیه:

1.    دانه‌های قهوه را وزن کنید (نصف فنجان برای ۳۲ اونس کافی است.)
2.    دانه‌های قهوه را روی شدیدترین حالت آسیاب برقی، آسیاب کنید. قهوه آسیاب شده باید درشت و زبر اما در اندازه‌های یکسان باشد، بدون این که ریز و ماسه مانند شود. 
3.    ۴ فنجان آب را در کتری تا اندازه‌ای گرم کنید که به جوش بیاید. از ترمومتر برای آگاهی از دمای آب (حدود ۹۰ تا ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد) کمک بگیرید. روی برخی از دستگاه‌ها تنظیمات لازم با نام «coffee» درج شده است. 
4.    حالا آب جوش را داخل فرنچ پرس بریزید.
5.    با بالا و پایین کردن، مخلوط را خوب هم بزنید. 
6.    اجازه دهید قهوه ۴ دقیقه خوب خیس بخورد و دم بکشد.
7.    بعد از ۴ دقیقه پلانجر را به سمت پایین فشار دهید و بی‌معطلی قهوه را میل کنید.

+ درباره قهوه سرد و دلایل محبوبیت آن در کافه‌ها چه می‌دانید؟

چند نکته:

  • فرنچ پرس را گرم کنید. در صورتی که زمان کافی داشته باشید می‌توانید فرنچ پرس را با ریختن آب جوش روی آن گرم کنید. 
  • اگر قصد ندارید قهوه را فورا بنوشید، آن را داخل فرنچ پرس رها نکنید زیرا ماندن پلانجر روی قهوه باعث تلخ شدن مزه آن می شود. در عوض قهوه را داخل یک پارچ فلزی بریزید تا گرم بماند.