دلایل عدم دخالت روسیه و آمریکا در عفرین

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 303041|21:07 - 1396/11/02
نسخه چاپی
دلایل عدم دخالت روسیه و آمریکا در عفرین
عملیات موسوم به شاخه زیتون ارتش ترکیه در عفرین در شمال سوریه در حالی از روز شنبه هفته جاری شروع شده که موضع مسکو و واشنگتن و علل عدم دخالت آنها ذهن تحلیلگران را به خود مشغول کرده است.

به گزارشامروله،  اسپوتنیک گزارش داد: با شدت گرفتن بحران در عفرین پس از حملات ارتش ترکیه، نگرانی درباره احتمال درگیری سیاسی بین المللی جدید شدت پیدا کرده است.

سرتیپ مرعی حمدان نظامی سابق سوری در گفتگو با این رسانه روسی گفت: ترکیه از اینکه کردها در مناطق مستحکمی و با شکل کنونی در مرزهایش هستند ناخوشایند است و آنها را تروریست می داند و احتمال داده که واکنش بین المللی ضعیف باشد.

وی افزود: روسیه با عملیات نظامی ترکیه در عفرین مخالفت کرده است اما ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه قبلا بارها مخالفت قاطع خود را با هر تلاشی برای تجزیه سوریه اعلام کرده و این طرحی است که کردها در عفرین انجام می دهند و عملیات نظامی ترکیه آنرا ناکام می گذارد. واکنش روسیه  از درخواست از طرفین برای خویشتنداری فراتر نخواهد رفت.

این نظامی سابق سوری گفت: همین موضوع درباره آمریکا نیز صادق است؛ چه بسا آمریکا حامی طرح های تجزیه طلبانه کردها در عفرین و مناطق مختلفی از سوریه باشد اما آماده نیست که روابطش را با کشورهای فعال در بحران سوریه به مخاطره اندازد و از این رو آماده دفاع از کردها در آنجا نیست و به انتقاد از موضوع اکتفا خواهد کرد.

وی با اشاره به حمایت معارضان سوری از عملیات ارتش ترکیه در عفرین بیان کرد: معارضان مایل به حمایت ترکیه هستند به ویژه که آنها تسلط کردها بر برخی مناطق مشخص را در تعارض با منافع خود می بینند.

«متین احمد آغا» از شخصیت های آکادمیک ترکیه در این باره گفت: ترکیه با نیروهای سوریه دموکراتیک که بیشتر آنها را واحدهای حمایت مردمی کُردی تشکیل می دهند به عنوان دنباله پ ک ک نگاه می کند که از ۱۹۸۴ علیه آنها(پ ک ک) می جنگد و آنها را تروریستهایی که مرز ترکیه و سوریه را تهدید می کنند، می داند.

وی افزود: این حمله با مخاطراتی همراه است زیرا روسیه که همکاری خود با ترکیه را تقویت کرده است از نظر نظامی در عفرین حضور داشتند و روابط خوبی با واحدهای حمایت مردمی کُردی دارند اما میان دو کشور هماهنگی وجود دارد به طوری که نیروهای روسی قبل از ورود ترکیه عقب نشینی کردند تا درگیری میان طرفین رخ ندهد.

متین احمد آغا بیان کرد: واشنگتن با تحرک نظامی ترکیه مواقق نیست زیرا نیروهای کرد سوری را همپیمان خود می داند و به آنها به عنوان نیرویی برای سیطره بر برخی مناطق سوریه در راستای طرح تجزیه می نگرد موضوعی که ترکیه با آن مخالف است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد