گزارش

شپش در کمین دانش آموزان / چرا شپش در برخی از مدارس صحنه وجود دارد ؟

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 303052|22:47 - 1396/11/02
نسخه چاپی
شپش در کمین دانش آموزان / چرا شپش در برخی از مدارس صحنه وجود دارد ؟
پایگاه خبری امروله : در فصل زمستان شیوع شپش سر در بین دانش‌آموزان افزایش می‌یابد و عدم اطلاعات کافی در خصوص پیشگیری و درمان این بیماری در مدارس و بین خانواده‌ها باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود.

به گزارشامروله، در فصل زمستان شیوع شپش سر در بین دانش‌آموزان افزایش می‌یابد و عدم اطلاعات کافی در خصوص پیشگیری و درمان این بیماری در مدارس و بین خانواده‌ها باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود.

 

اداره آموزش و پرورش و شبکه بهداشت و درمان نقشی حساسی در اطلاع‌رسانی، آموزش و پیشگیری در ابتلای دانش‌آموزان به شپش سر دارند که با کم کاری هر کدام از این ادارات تبعات جبران ناپذیری را به جای می گذارد.

 

تراشیده شدن سر دانش آموزان دبستان معلم اگر چه مشکلاتی را در فصل سرما برای دانش آموزان به جای گذاشت و با نارضایتی بسیاری از والدین آنها مواجه گردید چرا که راهکارهای بهتری همچون آموزش و پخش شامپوهای مخصوص می توانست مشکل را حل کند .

 

زنگ خطر جدی زمانی به صدا در خواهد آمد که این مشکل در مدارس دخترانه شیوع پیدا کند چرا که در آن زمان تراشیدن سر راهکاری برای فرار از مسولیت روی دوش برخی از افراد نخواهد بود.

 

آموزش لازم برای پیشگیری و مقابله با شپش سر باید در مدارس برای دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها انجام شود تا در صورت بروز چنین بیماری، امکان مقابله و درمان وجود داشته باشد.

 

متأسفانه این آموزش در تمام مدارس به صورت صحیح و کاربردی انجام نمی گیرید و اقدامات بیشتر روی کاغذ و صورت جلسه باقی خواهد ماند.

 

طبق گفته مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش دستورالعمل پیشگیری از شپش سر به آموزش و پرورش تمام استان‌ها و تبع شهرستان ها ابلاغ شده است تا چنین مشکلاتی در هیچ مدرسه ای ایجاد نگردد.

 

باید توجه داشت آمار شپش مدارس تنها به مدرسه معلم شهر صحنه ختم نشده و نخواهد بود و انتظار می رود مسئولین اقدام جدی و قابل توجهی برای مقابله با این عمل انجام دهند.

 

به گفته دکتر نیلفروش‌زاده، خارش شدید و بدون علت سر از‌جمله علائم شایع ابتلا به شپش است،‌ طوری که بر اثر خارش شدید گاه عفونت پوستی و زردزخم در ناحیه پشت سر و پشت گوش ایجاد می‌شود. شپش را نمی‌توان یک مشکل بهداشتی دانست، بلکه بیشتر یک مشکل فرهنگی است، چون اگر به موقع به پزشک مراجعه شود و فرد تحت درمان قرار بگیرد و از اقدامات پیشگیرانه بهره ببرد، از انتقال آن به دیگران جلوگیری خواهد شد.

 

در قدیم موی مبتلایان شپش را می‌تراشیدند در حالی که به گفته دکتر نیلفروش‌زاده، برای درمان شپش سر نیازی به تراشیدن مو نیست و با یک شامپو می‌توان به‌راحتی آن رابرطرف کرد. نکته مهم این است که تمام افرادی که ساعات زیادی را در کنار هم سپری می‌کنند، مثل اعضای یک خانواده باید همزمان مورد درمان قرار گیرند؛ حتی اگر علامتی از وجود شپش نداشته باشند.

 

علت شکست درمان بیماران هم رعایت نکردن همین نکته است. برخی بیماران مبتلا نیز به تکرار درمان پس از یک هفته نیاز دارند. روسری یا مقنعه، شانه، برس، کلاه، روبالشی و ملحفه باید در آب داغ شسته شوند، اما نیازی به ضدعفونی کردن فرش، موکت، مبل و خانه نیست.