معضلی به نام شهرک مشاغل پرسروصدای گیلانغرب/ یک طرح بی سرانجام با اقدامات جزیره ای دستگاه ها

سرویس: اخبار استانکد خبر: 303054|11:04 - 1396/11/03
نسخه چاپی
معضلی به نام شهرک مشاغل پرسروصدای گیلانغرب/ یک طرح بی سرانجام با اقدامات جزیره ای دستگاه ها
مرصادنیوز:درحالی که پروژه ساماندهی مشاغل پر سروصدای دولت در گیلانغرب سالهاست بی سرانجام خاک میخورد 100صنف پرسر و صدا این روزها داد مردم را درآورده و آسایش را از شهروندان سلب کرده است.

به گزارشامروله،  بهنقل از  مطلع الفجر، سال هاست  که در گیلان غرب بر طبل رسیدگی به مشاغل مزاحم نواخته می شود اما طی این مدت با گذر از هر کوچه و محلی می توان صدای جوشکاری، آلومینیم سازی و تعمیر اتومبیل را شنید.

در ۲۱ آذرماه سال  ۹۲ با این دیدگاه که  نظم و انضباط شهری از جمله عوامل و بسترهای ایجاد عدالت اجتماعی است، از انتقال و هدایت مشاغل آلاینده و مزاحم سطح شهر گیلانغرب به خارج از شهر سخن به میان آمد و کارگروهی در این خصوص تشکیل شد که گویی تا امروز جنبه اجرایی عملکرد آن مسکوت مانده است.

ناحیه کارگاهی گیلانغرب در سال 92 با گنجایش ۱۵۳ واحد در خارج از شهر گیلانغرب مصوب  و زمین طرح  پلاک بندی شد اما با گذشت سال ها هنوز این طرح ضروری که یک مطالبه عمومی مردم است  بدون نتیجه  رها شده است.

بر این اساس خبرنگار مطلع الفجر  پیگیری این مهم را از اعضای کارگروه ساماندهی مشاغل پر سروصدا در گیلانغرب انجام داد.

اداره برق: یک دستگاه ترانس نصب شده است

رییس اداره برق شهرستان گیلانغرب به عنوان یکی ازاعضای کارگروه در گفتگو با خبرنگار مطلع الفجراظهار داشت: بر اساس وظیفه ابلاغی دراین حوزه ما به عنوان یکی از ادارات  پیشقدم در اجرای زیرساخت های شهرک  نسبت به نصب تیر برق  در پلاک های مشخص شده اقدام کرده ایم.

محمد حسینی تصریح کرد: در این شهرک سوای تیر های بتونی  یک دستگاه ترانس نیز نصب شده و ما آمادگی داریم به هر کدام از صاحبان صنوف  که راغب باشند امتیاز انشعاب واگذار نماییم.

این مسئول ابراز داشت: اداره برق در حوزه واگذاری امتیاز و خدمت به مشترکین هیچ مشکلی ندارد و در صورت تقاضا از سوی همشهریان  در کمتر از 1 هفته  اقدامات مقتضی در این حوزه اجرا خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به خطرات منشعب از فعالیت کارگاه و مشاغل پر سروصدا و مزاحم داخل شهر گفت: در بسیاری از مواقع  فعالیت جوشکاری و  کابیت سازها  به دلیل ایجاد بار مضاعف به برق محلات دچار سوختی و آسیب به وسایل  برقی همشهریان می شود  که از این حیث ضرورت جابجایی های این مشاغل به شهرک ها بیشتر احساس می شود.

رئیس اصناف گیلانغرب: 100 صنف مزاحم و پرسر و صدا در گیلانغرب فعالیت می کند

خبرنگار مطلع الفجر در گفتگو با رییس اصناف گیلانغرب  تعداد صنف های مزاحم را جویا شد که این مسئول در پاسخ ابراز داشت: در شهر گیلانغرب حدود 100 صنف مزاحم و پرسروصدا وجود دارد که باید بافراهم کردن زیر ساخت های لازم آنها را به شهرک مشاغل انتقال داد.

جلیل قهرانی تصریح کرد: چندین سال است که سخن از انتقال مشاغل مزاحم به خارج از شهر است و بر ضرورت انتقال مشاغل درد سر آفرین از خیابان های داخل شهر به مکانی که برای آنها در نظر گرفته شده تأکید می شود اما در واقعیت هیچ اتفاقی روی نمی دهد.

وی با عنوان اینکه  ضمن حضور مستمر در جلسات پیگیر مصوبات بوده  به آمار مشاغل یاد شده در شهر اشاره  و تصریح کرد: لیست  متقاضیان و اصناف  مزاحم  در اختیار اداره آبفار و برق شهرستان برای صدور امتیاز آب  و برق قرار داده شده است. البته باید اقدامات در حوزه  انتقال این مشاغل به دو حوزه  اجرایی و رغبت در بین صاحبان مبتنی گردد.

رییس اصناف گیلانغرب افزود: اگرچه تاکنون اقدام اجرایی تاثیر گذاری که منتج به انتقال مشاغل به بیرون شهر شود عملا انجام نشده اما واقعیت این است که دولت باید تسهیلات تشویقی برای کمک به صاحبان مشاغل در نظر بگیرد تا آنها بتوانند به راحتی هزینه خرید زمین و ساخت مغازه ها برایشان مقدور شود.

وی گفت: اکنون یکی از دلایل عدم رغبت  صاحبان مشاغل به شهرک مشاغل  مزاحم و آلاینده ضعف بنیه مالی  است  و از سویی نبود پشتوانه اجرایی، بدین معنی که مصوباتی که صاحبان مشاغل را مجبور به انتقال در مکانی در شهرک مشاغل نماید وجود نداشته است.

آب و فاضلاب روستایی: 5 مورد انشعاب آب فروخته شده است

مدیر آب و فاضلاب روستایی هم که یکی از اعضای کارگروه پیگیری وضعیت ساماندهی مشاغل مزاحم شهر گیلانغرب است در گفتگویی از پیگیری مصوبات این کارگروه خبر داد و اظهار  داشت: ما لیست صاحبان مشاغل  پر سروصدا را از اصناف شهرستان درخواست کردیم  و در مقوله واگذاری امتیاز آب به صاحبان  تاکنون 5 مورد انشعاب فروخته شده است اما به نظر می رسد مردم زیاد رغبتی برای تعجیل در این حوزه نداشته باشند اما در هر شرایط ما برای واگذاری امتیاز آب به آنها مشکلی نداریم و بحث دفع فاضلاب هم موضوعی است که در حال پیگیری است.

شهردار گیلانغرب: تخفیفات ریالی در مجوزهای ساخت را برای صاحبان اصناف پر سرو صدا در نظر داریم

  با توجه  به اینکه حوزه زیر ساختی و فضا سازی مجموعه و اعتبارات مجوز ساخت و ... با شهرداری مرتبط است، شرایط را از شهردار گیلانغرب جویا شدیم. آرامشخواه در گفتگویی اظهار داشت:  ظرف چند وقت اخیر در این خصوص پیگیری هایی شده است و علاوه بر اینکه شهرداری پیگیر انجام امورات تسطیح، محوطه سازی، ساخت پل جاده ورودی و جدول گذاری  شهرک بوده  به عنوان یک موضوع تشویقی هم  بحث تخفیفات ریالی در مجوزهای ساخت  و دیگر امورات را هم برای صاحبان اصناف پر سروصدا و مزاحم  در نظر داریم.

به گزارش مطلع الفجر، به نظر می رسد با رویه موجود و جزیره ای کار کردن دستگاه های ذیربط  به عنوان متولی تکمیل زیرساخت ها  به زودی شاهد بهره برداری از این شهرک  در گیلانغرب نخواهیم بود، اما می طلبد که فرماندار شهرستان در جلسه ای با محوریت این موضوع  اقدامات قانونی و برنامه نهایی این طرح را ابلاغ و در ترکیبی از بسته های حمایتی و ملزومات قانونی با همکاری دادستانی  و دیگر دستگاه های متولی نسبت به توجیه و ابلاغ  جابجایی صاحبان مشاغل مزاحم به شهرک اقدام نماید.
 
انتقال مشاغل مزاحم به خارج از شهر یک امر ضروری است چرا که این مشاغل به دلیل سرو صدایی که دارند بیش از همه با روح و روان آدمی سروکار دارند. بسیاری از شهروندان بعد از 5 سال همچنان چشم انتظارند تا معضل شغل های مزاحم به معنای واقعی حل شده و این مشاغل به خارج از شهر انتقال یابند، بنابراین همچنان باید منتظر بود و دید سرانجام این ماجرا چه خواهد بود.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد