اینفوگرافیک: فواید روی و غذایی که به تامین آن کمک می‌کند

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 303064|11:17 - 1396/11/03
نسخه چاپی
اینفوگرافیک: فواید روی و غذایی که به تامین آن کمک می‌کند

به گزارشامروله، روی یک عنصر شیمیایی با علامت اختصاری Zn  و عدد اتمی 30 است. این فلز به رنگ سفید متمایل به آبی که بر اثر رطوبت هوا تیره رنگ می‌شود و موقع سوختن سبز براق می‌شود. از این فلز به طور گسترده در صنعت خودروسازی استفاده می‌شود؛ اما علاوه بر آن این فلز شامل ویتامین‌های مورد مصرف و مواد معدنی نیز می‌باشد و با توجه به فلزات دیگر این فلز دارای خاصیت ضد اکسیداسیون است که از پیری زودرس پوست و مفصلهای بدن محافظت می‌کند. با بررسی خواص روی به این نتیجه رسیدند که این عنصر می‌تواند به بهبودی بعد از عمل جراحی سرعت بخشد و از قرص‌های مکیدنی برای درمان سرما خوردگی و التهاب دهان و لوزه‌ها که شامل این ماده باشد استفاده می‌شود.

از اکسید روی به عنوان صورت لایه نازکی روی پوستِ بی‌حفاظِ صورت و بینی استفاده می‌شود تا از کم شدن آب پوست جلوگیری کند و در برابر آفتاب سوختگی در تابستان و باد زدگی در زمستان از پوست محافظت کند. استفاده از آن برای کودکان در هر مرحله از عوض کردن پوشک آن‌ها توصیه شده زیرا از تحریک شدن پوست جلوگیری می‌کند.

از کلرید آن به عنوان بوگیر و همچنین محافظ چوب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از سولفید این فلز در رنگ‌دانه‌های درخشان، برای تولید عقربه‌های ساعت و موارد دیگری که در تاریکی می‌درخشد استفاده می‌شود. این عنصر از عناصر ضروری زندگی انسان است که برای بقاء و زندگی ما لازم است. کمبود روی در حیوانات موجب افزایش وزن می‌شود. مصرف قرص‌های حاوی این ماده می‌تواند در برابر سرما خوردگی و آنفلوآنزا ایمنی ایجاد کند.

روی بر بدن ما چه تاثیری دارد؟ چه غذاهایی این ماده را برای بدن تامین می‌کند؟

در واقع روی یک ماده معدنی اصلی کمیاب است که بعد از آهن، بیشترین میزان را در بدن دارد. این ماده معدنی به طور عمده در ماهیچه‌ها ذخیره می‌شود، اما در گلبول‌های سفید و قرمز، پرده شبکیه چشم، استخوان‌ها، پوست، کلیه‌ها، کبد و پانکراس نیز یافت می‌شود. غده پروستات در مردان نسبت به سایر اعضا، بیشترین مقدار از آن را دارد.

در اینفوگرافیک زیر می‌توانید با غذاهایی که حاوی مقدار قابل توجهی روی هستند و فواید این ماده معدنی بیشتر آشنا شوید. همچنین می‌توانیداز طریق این لینک، اطلاعات بیشتری درباره این ماده مفید در کتاب کاله به دست آورید.

فواید روی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد