ترکیه: روایت کاخ سفید از گفتگوی تلفنی اردوغان-ترامپ درست نیست

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 303103|10:44 - 1396/11/05
نسخه چاپی
ترکیه: روایت کاخ سفید از گفتگوی تلفنی اردوغان-ترامپ درست نیست
منابع وابسته به دولت آنکارا می‎گویند بیانیه کاخ سفید درباره گفتگوی تلفنی رؤسای جمهور آمریکا و ترکیه، با واقعیت امر تفاوت‎هایی دارد.

به گزارشامروله،  به نقل از آناتولی، منابع آگاه وابسته به دولت آنکارا بیانیه کاخ سفید درباره تماس تلفنی رؤسای جمهور ترکیه و آمریکا پیرامون عملیات عفرین را مغایر با آنچه که واقعاً میان طرفین ردوبدل شده است؛ عنوان کرد.

به گفته این منابع، در جریان این مکالمه، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به نگرانی از بابت تشدید تنش‌ها در عفرین هیچ اشاره‌ای نکرد و تنها درباره محدود کردن عملیات شاخه زیتون به بازه زمانی مشخص و پرهیز از درگیری مستقیم در «منبج» آن هم از بابت حضور نیروهای آمریکایی در منطقه، بحث و تبادل نظر کرده است.

به گفته آناتولی، طرف ترکیه‌ای بار دیگر بر لزوم عقب‌نشینی کردهای «پ ی د» و «ی پ گ» به شرق رود فرات تاکید کرده است تا در صورت پیشروی داعش در منبج، معارضین سوری مورد حمایت آنکارا توان رویارویی با آنها را داشته باشند.

همچنین ادعا می‌شود که ترامپ در صحبت‌های خود از عبارت «لفاظی‌های مخرب و دروغین» که به ترکیه نسبت داده می‌شود، استفاده نکرده است و در پاسخ به درخواست رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه مبنی بر توقف تسلیح پ ی د، تاکید کرده است که آمریکا دیگر آنها را تسلیح نمی‌کند.

همچنین منابع وابسته به آنکارا می‌گویند، در این مکالمه اشاره‌ای به شرایط فوق‌العاده حاکم بر ترکیه نشده است.

گفتنی است در روایتی که کاخ سفید از مکالمه تلفنی رؤسای جمهور آمریکا و ترکیه داده است، لحن ترامپ هشدار آمیز تلقی می‌شود.

در این بیانیه می‌خوانیم: رئیس جمهور ترامپ بار دیگر بر نگرانیها از تشدید خشونت در عفرین که با خطر تضعیف اهداف مشترک دو کشور [آمریکا و ترکیه] در سوریه همراه است، تأکید کرد. وی از ترکیه خواست تا اقدامات نظامی خود را محدود کرده و از به بار آوردن تلفات غیرنظامی و افزودن بر شمار آوارگان و پناهجویان بپرهیز.

در ادامه بیانیه کاخ سفید آمده است: او [ترامپ] ترکیه را به رعایت جوانب احتیاط و پرهیز از هرگونه اقدام که خطر [بروز] یک درگیری میان نیروهای نظامی ترکیه و آمریکا را در پی داشته باشد، تشویق کرد. ترامپ تصریح کرد که هر دو کشور [ترکیه و آمریکا] باید تمام طرفین [درگیری] را بر هدف اصلی و مشترکِ شکست همیشگی داعش متمرکز کنند.

در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است: رئیس جمهور ترامپ همکاری نزدیکتر و دوجانبه برای رفع نگرانیهای امنیتی مشروع ترکیه [!] را وعده داد. دو کشور در مورد لزوم برقراری ثبات در یک سوریه متحد که حامل هیچگونه تهدیدی علیه همسایگان خود از جمله ترکیه نباشد، گفتگو کردند. رئیس جمهور ترامپ همچنین نگرانی خود از لفاظی های مخرب و دروغین مقامات آنکارا در خصوص اتباع آمریکایی و کارکنان محلی بازداشت شده در ترکیه ابراز کرد.

در پایان این بیانیه آمده است: دو رهبر بر بهبود و ارتقای مشارکت استراتژیک میان آمریکا و ترکیه به ویژه تقویت ثبات منطقه ای و مبارزه با تروریسم در تمام اَشکال آن از جمله داعش، پ ک ک، القاعده و تروریسم مورد حمایت ایران (!) متعهد شدند.