مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه مطرح کرد:

هیچ کس در زلزله کرمانشاه تماشاچی نبود/لزوم توجه به سلامت روانی

سرویس: اخبار استانکد خبر: 303174|12:50 - 1396/11/10
نسخه چاپی
هیچ کس در زلزله کرمانشاه تماشاچی نبود/لزوم توجه به سلامت روانی
مرصادنیوز: مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه گفت: خوشبختانه در زلزله اخیر استان کرمانشاه هیچکس تماشاچی نبود و همه پای کار و در راس کار بودند.

به گزارشامروله، علیرضا گودرزی امروز سه شنبه در مراسم تجلیل از ۱۰۰ روانشناس طرح‌ محب (حمایت های روانی در بلایای طبیعی) که در مجتمع فرهنگی و آموزشی بهزیستی برگزار شد، گفت: یکی از مسائلی که خیلی زیبا بود   قابل ذکر بوده این است که در جریان زلزله ما تماشاچی نداشتیم.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه افزود: در زلزله اخیر استان کرمانشاه همه پای کار و در راس کار بودند.

این مسئول با بیان اینکه ابعاد زلزله خیلی وسیع بود، گفت: ۱۹۳۲ روستای ما درگیر زلزله شده بودند.

وی افزود: وسعت مناطق زلزله زده بالغ بر  ۱۹۰۰ کیلومتر بوده، جاده های ما مخدوش شده بودند و گردنه پاتوق فرو ریخته بود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه تصریح کرد: خوشبختانه تا ساعت ۱۰ و ۱۱ شب زلزله کسی زیر آوار نماند که در نوع خود بی نظیر بود و همه پای کار بودند.

گودرزی استاندار کرمانشاه را در شرایط زلزله نعمتی برای استان دانست.

وی بر ضرورت مداخلات روانی پس از زلزله تاکید کرد و آن را از ضروریاتی برشمرد که توسط تیم های روانشناسی(محب) به آن پرداخته شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: همه پای کار بودند اما آنچه که سلبریتی ها به آن می پرداختند و می گفتند دولت کاری نمی کند نبود، بلکه دولت با تمام توان در خدمت زلزله زدگان است.

وی تصریح کرد: دولت و دستگاه های زیر مجموعه آن خدمات زیادی به زلزله زدگان ارائه دادند که هرکسی باید در دستگاه های خودش اینها را به عنوان تجربه مستندسازی کند.

گودرزی گفت: از ۴۵ آسیب طبیعی شناسایی شده در جهان ۳۵ مورد آن در ایران اتفاق افتاده است که یکی از مهمترین و آخرین های آن همان زلزله ۷.۳ بیشتری ازگله با تخریب بسیار بالایی بود.

وی افزود: ما حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر از عزیزانمان را در این زلزله از دست دادیم و این در حالی است که حتی یک نفر هم برای ما مهم بود و دولت به عملیات جستجو ادامه داد و کار را رها نکرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه گفت: مردم زلزله زده ما اغلب در ساختمانی مجهز با تمام امکانات بودند و در جریان زلزله که این امکانات آنها تخریب شد، آسیب روحی فراوانی دیدند.

وی افزود: آسیب زلزله برای برخی به ویژه کودکان بسیار زیاد است و این روانشناسان مددکار هستند که باید به این موضوع ورود کنند و در صف مقدم قرارگرفته و این آلام مردم را کاهش دهند.

این مسئول گفت: اکنون و پس از مدت ها هنوز ابعاد روانی پسا زلزله بسیار گسترده بوده و ادامه دارد و با هر پس لرزه آسیب های زیادی به افراد وارد می شود.

وی خاطرنشان کرد: روزهای اول زلزله امداد و نجات و خوراک و آب آشامیدنی در اولویت بود اما اکنون و با گذشت زمان ما باید وارد مقوله بهداشت و درمان در ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی شویم و این موارد مورد توجه قرار گیرد.

گودرزی یادآوری و تاکید کرد: این زلزله اگر آسیب هایی به همراه داشت، نکات مثبتی را باعث شد که از آن جمله می توان به ایجاد  همدلی مثال زدنی در بین ملت بدون توجه به مذهب و قومیت اشاره کرد. سیل خدمات مردم به سمت مناطق زلزله زده نیز  بی نظیر و مثال زدنی بود.