سایه سیاه کنکور بر سر آموزش کشور؛

تیشه به ریشه نخبه پروری با 4 گزینه!

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 303200|18:40 - 1396/11/12
نسخه چاپی
تیشه به ریشه نخبه پروری با 4 گزینه!
در حالی که حذف کنکور یک مصوبه قانونی است به دلائل مختلف از سوی دست اندرکاران اجرایی به ویژه سازمان سنجش از سر باز می شود.

به گزارشامروله، با وجود داشتن مصوبه قانونی مبنی بر حذف کنکور سراسری، همچنان ثبتنام برای کنکور سراسری ادامه دارد؛ این در حالی است که کارشناسان بارها درباره پیامدها برگزاری کنکور هشدار داده اند اما همچنان کش و قوس ها میان آموزش و پرورش و سازمان سنجش ادامه دارد.

 دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در این باره گفت: آموزش و پروش اقدامات ویژه ای را انجام داده تا آنچه مورد تمایل سازمان سنجش است تامین کند اما ظاهرا این سازمان نمی خواهد کنکور حذف شود که در نتیجه نخبگان به جای صنعت و اقتصاد، جذب بازار کنکور می شوند.

اگرچه ملاک توسعه یافتگی در بسیاری از کشورهای دنیا برخورداری از سرمایه های انسانی است اما در کشور ما نخبگان که می توانند شتاب توسعه کشور را افزایش دهند به دلیل پول بی حساب صنعت کنکور، جذب این بازارمی شوند. این شرایط در حالی است که رئیس دانشگاه آزاد سابقا از گردش هشت هزار میلیارد تومانی صنعت کنکور پرده برداشته است.

سرعت بخشیدن به انحراف از مسیر آموزشی با به کارگیری نخبگان در موسسات

میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز گفت: برخی از موسسات و مدارس درصدد به کارگیری نخبگان با مبالغ هنگفت به عنوان استاد و مشاور در کلاس های کنکوری هستند بدون اینکه این افراد چرخی از اقتصاد را بچرخانند یا حتی خودشان فوت و فن معلمی را یاد گرفته باشند؛ این در حالی است که رسالت معلمی خیلی بالاتر از آموزش مهارت تست زنی است از سوی دیگر چنین رویه ای سبب سرعت بخشیدن به انحراف از مسیر آموزشی می شود.

این روزها خبری از حذف کنکور نیست هرچند برخی رشته ها نظیر رشته های پزشکی و دانشگاه ها معتبر دولتی کماکان متقاضیان زیادی دارد اما خبری از اجرای قانون نیست برخی علت این عدم اجرا را چشیدن طعم هشت هزار میلیارد  تومان سود می دانند و برخی دیگر مشکل را دستگاه های اجرایی می دانند.

تا سازمان سنجش باشد مشکل حل نمی شود

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفته است: کنکوری که  از این طرف سبب آسیب زدن به دانش آموزان تا دوره راهنمایی شده  به قسمت های بالاتر نیز آسیب می زند. ما زمانی تصویب کردیم کنکور برداشته شود اما ساز و کار آن در وزارت خانه ها سامان نیافت، اگر آقای نهاوندیان بانی شوند و مرکز سنجش را منحل کند مشکل حل می شود زیرا تا سازمان سنجش باشد مشکل حل نمی شود.

شرایط فعلی در حالی است که مقام معظم رهبری در بخشی از بیانات خود فرموده اند: مسئولان کشور باید نخبگان را به عنوان امانت گرامی وحفظ  کنند چون امانتی در دست مسئولان است امانتی نفیس که باید خیلی مراقبه شود، برای حفظ آن هم احساس مسئولیت ها افزایش یابد و این احساس مسئولیت یعنی این نعمت در جای خود مصرف شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد