سفیر سابق آمریکا در آذربایجان :

ترکیه خواهان ایفای نقش فعال تر در خاورمیانه به ویژه در سوریه است

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 303203|18:44 - 1396/11/12
نسخه چاپی
ترکیه خواهان ایفای نقش فعال تر در خاورمیانه به ویژه در سوریه است
سفیر سابق آمریکا در آذربایجان معتقد است که یکی از دلایل حمله ترکیه به عفرین، تمایل ترکیه به ایفای نقش فعال تر در خاورمیانه به ویژه در سوریه است.

به گزارشامروله، فاطمه محمدی پور:ارتش ترکیه از ۳۰ دی ماه عملیات «شاخه زیتون» را در شهر عفرین واقع در شمال سوریه آغاز کرده است. از همان ابتدا این اقدام ترکیه با واکنش های متفاوتی از سوی کشورها مواجه شد.

در حالی که سفیر ترکیه در ایران اعلام می کند که آنکارا به کنسولگری سوریه در ترکیه در خصوص عملیات عفرین خبر داده است اما بشار اسد رئیس جمهوری سوریه این اقدام ترکیه را تجاوز خوانده و گفته است: تجاوز ددمنشانه ترکیه به شهر عفرین سوریه جدای از سیاست رژیم ترکیه از روز نخست بحران سوریه که بر اساس حمایت از تروریسم و گروه های مختلف تروریسم استوار بوده است، نیست.

جمهوری اسلامی ایران نیز در بیانیه ای که از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه صادر شد ضمن تاکید بر احترام به تمامیت ارضی ترکیه اظهار امیدواری کرد که این عملیات فورا پایان یابد.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با ابراز نگرانی از عملیات نظامی ترکیه در شهر عفرین گفت: تضمین امنیت غیرنظامیان و دسترسی آنها به کمک های بشردوستانه در خلال عملیات مذکور مهم است. راهبرد این عملیات باید متمرکز بر مبارزه با داعش باشد و ما نگران تأثیرگذاری این عملیات بر مذاکرات ژنو هستیم.

این در حالی است که ترکیه این عملیات را در راستای حفظ امنیت ملی کشور خود می داند و اعلام می دارد که پیش از آغاز این عملیات برخی از کشورها از جمله روسیه، ایران و آمریکا را در جریان این اقدام قرار داده است.

در این راستاخبرنگار مهرگفتگویی با پروفسور «ریچارد کوزلاریچ» استاد دانشگاه جرج میسون آمریکا ترتیب داده که در ادامه می آید.

ریچارد کوزلاریچ مدیر اندیشکده علوم و سیاست‌گذاری انرژی در دانشگاه جرج میسون، مدیر موقت برنامه سیاست عملیات صلح (POPP ) و سفیر پیشین آمریکا در جمهوری آذربایجان (۱۹۹۴-۱۹۹۷) و بوسنی و هرزگوین ( ۱۹۹۷-۱۹۹۹) بوده است.

*دلایل ترکیه جهت حمله به منطقه عفرین سوریه چیست؟

ترکیه می خواهد از کنترل منطقه مرزی سوریه با ترکیه توسط کردها -به طور مستقیم یا غیر مستقیم - جلوگیری کند.

*اهداف ژئوپلتیکی ترکیه از حمله به این منطقه چیست؟

بیان اهداف ژئوپلتیک ترکیه از حمله به منطقه عفرین سوریه سخت است. به باور من ترکیه می خواهد نقش فعال تری در منطقه خاورمیانه به ویژه در سوریه داشته باشد. مهمترین هدف آمریکا در سوریه مبارزه با داعش و همکاری با نیروهای سوریه از جمله نیروهای کرد جهت مبارزه با داعش می باشد. مقامات ترکیه نقش آمریکا در سوریه را به عنوان یک تهدید جدی برای منافع خود در سوریه قلمداد می کنند.

*اردوغان اعلام کرد قصد اشغال ترکیه را ندارد آیا ترکیه بعد از انجام این عملیات از سوریه خارج می شود؟

به باور من ترکیه نمی خواهد خاک سوریه را اشغال کند اما ممکن است بخواهد در مناطق کرد نشین سوریه حضور نظامی داشته باشد. نحوه حضور نیروهای نظامی ترکیه در سوریه ممکن است از نحوه حضور آنها در شمال عراق الگوبرداری شود.

*چرا جامعه جهانی اقدام مناسبی جهت محکومیت عملیات ترکیه در منطقه عفرین انجام نداد؟

جامعه بین المللی بر این باور است که جنگ با داعش مهمترین علت حضور نیروها در سوریه است. بنابراین حضور نیروهای کرد، نیروهای ضد داعش در سوریه و نیروهای ترکیه جهت جنگ با داعش در این منطقه موجه است. از این رو  ممکن است واکنش، متناقض به نظر آید. به باور من جامعه جهانی خواهان حضور نیروهای ترکیه و کرد در سوریه جهت تمرکز بر مبارزه با داعش است نه جنگ با یکدیگر.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد