«آزادی» حیات خلوت فروشندگان داروهای مخدر؛

تجارت اعتیاد خاموش در قلب شهر

سرویس: اخبار استانکد خبر: 303212|10:06 - 1396/11/14
نسخه چاپی
تجارت اعتیاد خاموش در قلب شهر
مرصادنیوز: میدان آزادی که قلب شهر کرمانشاه است به حیات خلوت فروشندگان داروهای مخدر تبدیل شده و آنها در روز روشن و در سایه خلاء های نظارتی به تجارت اعتیاد خاموش مشغولند.

به گزارشامروله، «ترامادول، متادون»، زمزمه آشنایی است که هر روز اگر مسیرمان به اصلی ترین میدان شهر یا همان میدان آزادی بیفتد به آرامی می شنویم.  آنجاست که فروشندگان قرص های مخدر را می بینی که سال هاست قلب شهر را حیات خلوت و منطقه امن خود می دانند و جولان می دهند.

کوچک و بزرگ، سالم و مریض و زن و مرد هم نمی شناسند و همه را مشتری بالقوه فرض می کنند. تاجران مرگی که دامشان همیشه پهن است و به هرکه از پاتوقشان بگذرد تعارفی می زنند بلکه مشتری شود.

این صحنه ها تنها گوشه ای از تجارتی است که به اعتیاد خاموش معروف بوده و فروشندگان قرص های مخدر در مرکز شهر کرمانشاه آنرا به پا کرده اند؛ آنچنان که حتی این معضل سال های سال است گریبانگیر شهروندان بوده و هنوز هم مسئولان و متولیان امر نتوانسته اند ریشه این تجارت مرگبار را بخشکانند.

هرچند اقدامات مقطعی همچون طرح جمع آوری فروشندگان خرده پا در این منطقه گهگاهی اجرا می شود، اما نتیجه ای که باید تاکنون حاصل نشده است و این عرضه کنندگان همچنان آزاد و تقریبا بدون کوچکترین مشکلی مشغول کار خود هستند.

نارضایتی کسبه از بساط فروشندگان داروهای مخدر و دردسرهای تجمع آنان

اما کسبه محل نیز هرکدام در گفتگو با خبرنگار مرصاد از بساط این افراد به شدت اعلام نارضایتی می کردند و از شکایاتی می گفتند که تاکنون بی نتیجه مانده و اینکه بیشترین تاوان را کسبه می دهند و کسی هم جرات اعتراض ندارد.

برخی از آنها گلایه داشتند از مشکلاتی که به واسطه حضور فروشندگان قرص های مخدر برایشان پیش آمده بود؛ حتی برخی از تمایلشان برای فروش واحدهای تجاری خود می گفتند و اینکه کسی حاضر نیست آنها را بخرد یا حتی اجاره کند.

تقریبا همه آنها از شب های این میدان ابراز واهمه داشتند و اینکه کمتر کسی حاضر است شب ها در این منطقه از شهر با خانواده بگذرد و آنها هم اوایل شب مجبور به تعطیلی کار و کاسبی خود می شوند.

البته کسبه درخواست دیگری هم داشتند مبنی بر استقرار یک کانکس پلیس در قسمتی از میدان آزادی که جولانگاه این افراد شده و بر این خواسته خود نیز مصر هستند که معتقدند که این امر در برچیده شدن بساط این افراد بسیار موثر خواهد بود.

معاون درمان علوم پزشکی: داروی تقلبی در بازار زیاد است

اما در اذهان برخی از شهروندان این تصور وجود داشت که نشتی این داروهای مخدر از داروخانه ها و مراکز ترک اعتیاد است که برای پیگیری این موضوع به سراغ دکتر بهمن روشنی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه رفتیم و وی در این خصوص اظهار داشت: این یک تصور اشتباه است چون داروخانه ها شربت و قرص متادون در اختیار ندارند.

دکتر روشنی با بیان اینکه داروهای مخدر تنها در اختیار سازمان غذا و دارو است که آنرا به واحدهای ترک اعتیاد ارائه می کند، گفت: این مراکز نیز مرتبا پایش می شوند و داروها و برچسب هایشان چک می شود و امکان ندارد دارو از این مراکز نشت پیدا کرده باشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه همچنین تصریح کرد: البته داروی تقلبی هم در بازار بسیار زیاد است که شیشه های آنها هم مشابه شیشه های سازمان غذا و دارو است.

وی خاطرنشان کرد: این داروها هرکدام بچ نامبر دارند که از این طریق قابل ردیابی است و اگر یکی در بازار پیدا شود مشخص می شود که از کدام مرکز نشت پیدا کرده است.

دکتر روشنی در خصوص برخورد با عرضه کنندگان داروهای مخدر نیز گفت:  برخورد با دست فروشان و موادفروشان با وزارت بهداشت نیست و این موضوع برعهده شواری مبارزه با مواد مخدر و نیروی انتظامی است، ما هم در سطح مطب ها و کلینیک های ترک اعتیاد که اگه تخلفی کرده باشند پیگیری می کنیم.

مشکلات میدان آزادی به معضل تبدیل شده است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: مشکلات میدان آزادی چند بخش متفاوت از جمله بحث عرضه مواد و داروهای مخدر، ادوات قمار و موارد خلاف قانون دیگری دارد.

علی شمشیری با بیان اینکه یک بخش از آن مربوط به  داروهای مخدر است که به ما مربوط نمی شود، گفت: این موضوع در میدان آزادی به یک معضل تبدیل شده و البته در طرح های جمع آوری به صورت مرتب در حال پایش این افراد هستیم.

وی بیان داشت: ما نهاد اجرایی نیستیم و اینگونه مشکلات را در قالب طرح به مسئولان دست اندرکار مربوطه یادآوری می کنیم تا با حساسیت ایجاد شده برخورد متناسبی صورت گیرد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه تصریح کرد: اخیرا در نشست با دستگاه قضایی صحبت شد که علاوه بر پلیس مبارزه با مواد مخدر، کلانتری محل هم حضور بیشتری داشته باشد.

شمشیری با تاکید بر ضرورت و اهمیت کار اطلاعاتی در خصوص مقابله با عرضه کنندگان مواد و قرص های مخدر در میدان آزادی، افزود: کار اطلاعاتی هم در این زمینه نیاز است چون اغلب در زمان مراجعه مأموران چیزی دست عرضه کنندگان نیست و برای برخورد بیشتر باید کار اطلاعاتی دقیقی انجام شود.

وی بیان داشت: با توجه به حساسیتی هم که در این زمینه وجود دارد از طریق فرماندار کرمانشاه هم این موضوع به جد مورد پیگیری قرار گرفته است.

برخورد قاطع با توزیع کنندگان قرص های مخدر مطالبه عمومی است

یک شهروند کرمانشاهی هم در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: توزیع کنندگان داروهای مخدر در میدان آزادی به صورت کاملا علنی در طول شبانه روز اقدام به فروش می کنند.

رضایی افزود: شبها که کسی جرات ندارد از اینجا رد شود و برای تهیه دارو که به داروخانه های اطراف این میدان مراجعه کنید چند نفر از این افراد دوره ات می کنند تا شاید داروهای مخدرشان را غالبت کنند.

وی با اشاره به دغدغه شهروندان در مورد تردد روزانه فرزندانشان از میدان اصلی شهر و روبرو بودن با این معضل بزرگ، برخورد قاطع با توزیع کنندگان مواد و قرص های مخدر در میدان آزادی را یک مطالبه عمومی جدی از مسئولان عنوان کرد.

وی تصریح کرد: برخوردهای مقطعی و کوتاه مدت در این زمینه چندان کارساز نیست و مسئولان باید یکبار برای همیشه این موضوع را حل و فصل کنند و ریشه این معضل را بخشکانند.

به گزارش مرصاد، میدان آزادی درست در مرکز شهر واقع شده و به نوعی پیشانی شهر هم محسوب می شود و به جای ایجاد جاذبه های گردشگری در این منطقه که بیشترین بار تردد روزانه را هم دارد پاتوق خلافکارانی شده که همه جور خلاف را در روز روشن برای مردم بساط می کنند.

و اما حالا برخورد با این معضل و آسیب های اجتماعی که از قبل این میدان مخوف دامنگیر شهروندان شده به یک مطالبه عمومی بدل گشته و مردم از نیروی انتظامی و دستگاه قضایی و سایر نهادهای مرتبط انتظار دارند بدون هرگونه مماشات با این مخلان نظم و امنیت و آسایش مردم برخورد کنند و با یک عزم جزم به میدان بیایند و این معضل را ریشه کن کنند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد