اشتغالزایی با هنر گلیم در هرسین/ معلمی که پس از بازنشستگی کارآفرینی می کند

سرویس: اخبار استانکد خبر: 303309|19:44 - 1396/11/19
نسخه چاپی
اشتغالزایی با هنر گلیم در هرسین/ معلمی که پس از بازنشستگی کارآفرینی می کند
فیروز ناصری معلم بازنشسته ای است که این روزها در هرسین به کارآفرینی در حوزه بافت گلیم مشغول است.

به گزارشامروله،  سایتدیوانگاه نوشت: صنایع دستی به دلیل خصوصیاتی ممتاز مانند سرمایه آوربودن، کاربردی بودن، مشارکت دادن زنان در تولید، متنوع کردن منابع درآمد خانوار، کاهش ریسک درآمد، استفاده آن از منابع داخلی و بسیاری دیگر ازویژگی های اقتصادی و فرهنگی نظیر ارزش افزوده بالا، حفظ فرهنگ و اصالت بومی، انتقال هنر بومی ومحلی، پیوند نسل ها و سایر مولفه ها می تواند یکی از مهمترین عوامل و راه حل های مبارزه با بیکاری درمناطق مختلف کشور باشد و تأثیرات بلند مدتی بر توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور بگذارد.

 

موضوع صنایع دستی و به ویژه ظرفیت اصلی شهرستان هرسین یعنی هنر صنعت گلیم از دیرباز جزو منابع اقل درآمدی خانواده های هرسین بوده است و امروزه توجه بیش از پیش به این ظرفیت اشتغالزایی در شهرستان می تواند تا اندازه ای گره ای از مشکلات اشتغالزایی و معیشتی مردم هرسین را باز کند.

 

در این زمینه گفتگویی داشتیم با هنرمند و کارآفرین هرسینی فیروز ناصری هرسینی که در ابتدا کار خود را با سرمایه ای بسیار اندک آغاز کرده و امروز فعالیت خود را به مرحله ای رسانده که می تواند محصولات خود را در بازارهای مختلف عرضه کند و در این بین هم شاگردان متعددی را در زمینه گلیم آموزش دهد.

 

گفتگو با این هنرمند  کارآفرین هرسینی را در ادامه می خوانید:

لطفا خودتان را معرفی کنید.

فیروز ناصری هرسینی هستم دبیرهنر بازنشسته آموزش وپرورش شهرتهران. علاقه من به صنایع دستی نه ازمنظر اقتصاد بلکه از منظراین است که بیانگر هویت ملی است؛ سرآمد این مهم دست بافته های بافت های داری و گلیم هرسین است که جایگاه ویژه ای دارد. براثر یک مهاجرت معکوس دوباره جهت احیای این هنرصنعت وظیفه خود دانستم که برگردم و با توانایی هایی که دارم بتوانم درجهت حفظ واعتلا واحیا آن قدمی بردارم.

چه شد که وارد عرصه صنایع دستی شدید؟

بعداز بازنشستگی به فکر تشکیل یک تعاونی افتادم وپس از کش وقوس های اداری توانستم این تعاونی رادرسال ۸۶به ثبت برسانم ومشغول فعالیت شوم.

سرمایه اولیه شما برای اینکار چقدر بود؟

سرمایه من شخصی بوده و باچیزی معادل  ۴۰۰۰۰۰۰  ریال شروع کردم.

خاطره ای از اولین فروشی که داشتید بیان کنید.

چون بیشتر تولیداتم را جهت فروش درتهران عرضه می کنم اولین فروشم به یکی از مناطق شهرداری تهران به عنوان هدایای کارمندانش بود که بعداز یک سال ونیم پول من را دادند که درکل ضرر دادم ولی همان شکست باعث پیشرفتم شد.

موانع و مشکلات در مسیر پیشرفت شما چیست؟

من باتوجه به توانمندی که دارم الحمدالله موانعی رادرپیش رو نمی بینم وشکر خدا سی و دو - سه نفر درمجموعه ما ارتزاق می کنند؛ مشکلاتی که درهرسین و درحوزه تولید می بینم مشکلات اداری است.

علل ثبت نشدن گلیم هرسین و آینده این هنر صنعت در هرسین را چطور می بینید؟

دررابطه با ثبت گلیم هرسین اقداماتی توسط اینجانب مانند ثبت جغرافیایی که صیانت از تکنیک، نگاره ها، رنگ ها و شاکله گلیم هرسین هست انجام گرفت؛ همچنین با مشارکت معاونت صنایع دستی استان و واحد فنی موسسه استاندارد و خود اینجانب در رابطه با ثبت استاندارد ویژگی هاب گلیم هرسین و آیین کار گلیم هرسین اقدام شده است.

مقدمات ثبت جهانی جغرافیایی وشهر ملی انجام شده مستندات ومدارک موجود ارسال شده اما باتوجه به عدم مشارکت جدی مسئولین مربوطه کارها به کندی پیش می رود که جدیدا باحضور و نظارت جناب دکتر شاه آبادی فرماندارمحترم ومشارکت شورای محترم شهر هرسین پیگیری هایی انجام گرفته که امیدواریم بااستمرار این پیگیری ها به نتیجه نهایی برسیم.

وضعیت کسب و کار شما چطور است؟

وضعیت کسب وکار خوب بستگی به فاکتورهایی ازجمله نوع کیفی تولید، نقوش وطرح ها، نوع بسته بندی، ارتباطات، تبلیغ و ... دارد که باتوکل به خدا ما این همه راه را رفته و موفقیت های نسبی بدست آورده ایم؛ چون هدف ما تسخیر بازارهای جهانی است؛ لذا تلاشمان براین هست که زیرساخت های این هدف را آماده کنیم که مستلزم احیای منابع تولید مواد اولیه در روستاهاست که برای تحقق آن درحال برنامه ریزی هستیم و اگرمحقق شود اشتغال های مولد و پایدار روستایی درپیش روست؛ تزریق اقتصاد به خانوارها، جلوگیری از خام فروشی، مواداولیه مطمئن و تولید باکیفیت می تواند خروجی این برنامه ریزی باشد.

انتظار شما از مسئولین چیست؟

انتظاری که ازمسئولین هست تشکیل کمیته فنی گلیم هرسین جهت ساماندهی به وضعیت موجود و نظارت ویژه مسئولین درحوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

به گزارش دیوانگاه، شهرستان هرسین از جمله مناطقی است که به دلیل دارا بودن شرایط تولید هنر صنعت های مختلف و به ویژه در زمینه گلیم با کیفیت و مرغوب می تواند با تبیین سیاست های حمایتی از هنرمندان و تولید کنندگان صنایع دستی شهرستان به یک منبع خوب اشتغالزایی تبدیل شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد