عضو هیئت علمی گروه منابع طبیعی دانشگاه رازی خبر داد:

احداث ۴۰۰ هکتار زمین برای احداث باغ گیاه شناسی در دانشگاه رازی

سرویس: اخبار استانکد خبر: 303374|10:44 - 1396/11/24
نسخه چاپی
احداث ۴۰۰ هکتار زمین برای احداث باغ گیاه شناسی در دانشگاه رازی
مرصادنیوز: عضو هیئت علمی گروه منابع طبیعی دانشگاه رازی گردشگری را صنعت اول دنیا دانست و گفت: در دانشگاه رازی استان کرمانشاه ۴۰۰ هکتار زمین در بهترین موقعیت برای احداث باغ گیاه شناسی داریم.

به گزارشامروله، به نقل از چشم نیوز، دکتر حیدر میرزایی ، عضو هیئت علمی گروه منابع طبیعی دانشگاه رازی در نشستی پیرامون موضوع احداث باغ گیاه شناسی، اظهار داشت: باغ گیاه شناسی ایده کُهنی است و قدمت آن به صدها سال پیش باز می‌گردد، متاسفانه در کشور ما نگاه جدی به این مهم نشده و هم اکنون نیز با بحران تغییر اقلیم مواجه هستیم.

عضو هیئت علمی گروه منابع طبیعی دانشگاه رازی از نابودی ۲۰ تا ۳۰ درصد از گونه‌های گیاهی و جانوری خبر داد و افزود: با تغییر اقلیم، استفاده از سوخت‌های فسیلی و گرایش زمین و خشکسالی‌های اخیر بسیاری از گونه‌های گیاهی از بین رفته است و پیش‌بینی شده که تا سال ۲۰۴۰ این روند خشکسالی‌ها ادامه داشته باشد.

عضو هیئت علمی گروه منابع طبیعی دانشگاه رازی در ادامه بیان کرد: ایران مطابق پروتکل‌هایی که بدان پایبند است، موظف به حفظ و نگهداری از گونه‌های گیاهی و جانوری می‌باشد، از سویی با توجه به اینکه ما در کشوری اسلامی زندگی می‌کنیم، بر اساس احادیث و روایات دینی، باید در حفظ و حراست از گونه‌های گیاهی پیشتاز باشیم.

دکتر میرزایی در ادامه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کشور در برخورداری از منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: ما برای بسیاری از گونه‌های گیاهی، به گلخانه نیاز نداریم در حالیکه کشورهای اروپایی به دلیل محدودیت‌های اقلیمی برای حفظ ونگهداری از گونه‌های گیاهی، مجبور به تاسیس گلخانه های وسیع با هزینه‌های سرسام آور هستند.

وی با تاکید بر ضرورت حفظ اهمیت گونه های گیاهی و جانوری در دنیا یادآور شد: ما در ایران، تقریبا از همه اقلیمها برخورداریم اما از این فرصت‌ها استفاده نکردیم و نتوانستیم گونه‌های بسیاری را از گوشه و کنار دنیا جمع آوری کنیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه، از وجود ۱۸۰۰ باغ گیاه شناسی در سراسر دنیا خبر داد و بیان کرد: کشور روسیه به تنهایی ۱۵۰ باغ گیاه شناسی دارد و این مهم بیانگر اهمیت برخورداری از باغ گیاه شناسی در این بُرهه است.

 

وی حفظ و ذخیره اطلاعات ژنتیکی گیاهان، آموزش و تحقیق و ایجاد رشته‌های مرتبط و انجام صدها پایان نامه تحصیلی را از مزیت‌های برخورداری از باغ گیاه شناسی دانست و افزود: سالیانه ۱۷۰ میلیون نفر از ۱۸۰۰ باغ گیاه شناسی در دنیا بازدید می‌کنند و این مهم نشان از اهمیت باغ گیاه شناسی در رونق گردشگری دارد.

 

دکتر میرزایی گردشگری را صنعت اول دنیا دانست و بیان کرد: در دانشگاه رازی استان کرمانشاه ۴۰۰ هکتار زمین در بهترین موقعیت برای احداث باغ گیاه شناسی داریم، زمینی با خاک بسیار مناسب که موقعیت فوق العاده‌ای در بحث دسترسی به مناطق شهری دارد اما متاسفانه تاکنون کاری صورت نگرفته و اگر اقدام نکنیم این زمین به زودی قطعه قطعه خواهد شد.

 

وی گسترش و کاشت گیاهان دارویی و ایجاد قطب گیاه شناسی را از دیگر مزیت‌های برخورداری از باغ گیاه شناسی برشمرد و افزود: کرمانشاه در منطقه‌ای با ظرفیت بالا ی برخورداری از گیاهان قرار گرفته و حتی این امکان را داریم که شُعباتی از باغ گیاه شناسی را در مناطق گرمسیری ایجاد کنیم.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد