جاده های حادثه خیز تهدیدی برای توسعه اورامانات

سرویس: اخبار استانکد خبر: 303404|10:13 - 1396/11/25
نسخه چاپی
جاده های حادثه خیز تهدیدی برای توسعه اورامانات
در شهرستان روانسر سالانه ده ها تصادفِ جرحی و فوتی صورت می گیرد و افراد بسیاری در کمتر از صد کیلومتر جاده، به کام مرگ کشیده می شوند.

به گزارشامروله، سایتسراب روانسرنوشت: اورامانات با داشتن مناطق بکر، دشت های حاصلخیز، آب های روان، طبیعت کم نظیر، هم مرزی با کشور عراق، وجود بازارچه های مرزی و ... همواره در طول ایام سال، میزبان مسافران بسیاری از سراسر کشور است.

شهرستان های اورامانات با جمعیتی بالغ بر 220 هزار نفر و سیل مسافران نوروزی به واسطه طبیعت بی نظیر از جمله سراب روانسر، سد داریان، غار قوری قلعه، مرز شیخ صله نوسود، بازارچه مرزی جوانرود و پاوه شاهد بار ترافیکی سنگینی در محورهای مواصلاتی متصل به مرکز استان است. رفت و آمد مسافران می تواند به عنوان یک پتاسیل برای توسعه محسوب شود اما وضعیت نامناسب جاده ها، بی شک مانعی اساسی در مسیر توسعه اورامانات است.

منطقه اورامانات که شهر جوانرود به نوعی مرکزیت آن را عهده دار است، روزانه پذیرای صدها و طی ایام نوروز هزاران نفر مسافر و گردشگر است که عمدتا برای خرید از بازارچه ناگزیرند که از مسیر متعارف کرمانشاه – روانسر – جوانرود تردد کنند و یا اینکه از مسیر کرمانشاه – کوزران – نهرابی – جوانرود عبور کنند که به نوعی هر دو مسیر پرخطر و دارای نقاط حادثه خیز بسیاری است.

اگرچه در سال های اخیر تعریض محور کرمانشاه به سمت روانسر و پاوه در دستور کار قرار گرفته است و تا روستای برهان الدین بخش مرکزی دهستان بدر در محور روانسر به پاوه چهاربانده شده است اما در سفر به این منطقه همچنان می توان نقاط حادثه خیز، چاله های فراوان، پیچ های خطرناک، آسفالت و زیرسازی نامناسب و عدم یکدست بودن سطح جاده را به وضوح مشاهده کرد.

در راه های اصلی روانسر 10 نقطه حادثه خیز وجود دارد

فرزاد محمدی رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان روانسر و جوانرود در گفتگو با سراب روانسر در خصوص اهم برنامه های فصلی این اداره عنوان داشت: یکی از برنامه های کاری این اداره برای بهار و تابستان آینده، انجام عملیات شانه سازی برای محور قزانچی به روانسر به طول 24 کیلومتر است که اهمیت زیادی داشته و بسیار لازم و حیاتی است.

رئیس اداره راهداری و حمل  نقل جاده ای شهرستان روانسر و جوانرود گفت: حوزه استحفاظی  روانسر از سمت قزانچی دارای 33 دهنه پل آبرو است که بمنظور ایمن سازی کلیه پل ها بوسیله خاکریز آشکارسازی کلیه پل ها با نصب خطرنمای پل (تابلوی زرد و مشکی) و تعویض و اصلاح  تابلوهای موجود و عملیات لکه گیری مستمر انجام شده است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگارسراب روانسر، در خصوص وضعیت پهنای جاده های منتهی به شهرستان عنوان کرد: کل محور روانسر- قزانچی دارای دو باند رفت و برگشت و دو لاین شانه آسفالته است؛ از آنطرف محور روانسر - پاوه لاین رفت از روانسر تا سه راهی بیاشوش بطول ۱۱ کیلومتر علاوه بر باند رفت، شانه آسفالته احداث شده و لاین برگشت بطول ۵ کیلومتر از سمت روانسر به پاوه شانه آسفالته انجام شده و ۶ کیلومتر آن باقی مانده که اجرای آن جزو وظایف اداره راه و شهرسازی است.

محمدی نقاط حادثه خیر شهرستان روانسر را در راه های اصلی ده نقطه اعلام کرد و عنوان داشت: پیچ سراب جابری، گردنه هاروره، تقاطع حسن آباد، پیچ حسین آباد، پیچ قوری قلعه، پیچ های قلعه گاه، پیچ کاروانسرا، پیچ یاژمن و پیچ نرسیده به تازه آبادسریاس از حادثه خیز ترین نقاط است.

رئیس اداره راهداری روانسر و جوانرود با بیان اینکه برای هر یک از پیچ های ذکر شده اقداماتی از جمله تراشه بری، تعریض آسفالت، نصب تابلو چشمک زن، شیار لرزاننده، دوربین ثبت تخلف، نصب نیوجرسی و ... صورت گرفته، افزود: برای ایجاد رمپ ورود و خروج ایمن برای تقاطع های حسن آباد، برهان الدین، بدر آباد و ... در صورت تخصیص اعتبار رمپ های ورود و خروج ایمن ایجاد می شود.

به گزارشسراب روانسرطی یک سال ده ها تصادف در محورهای مواصلاتی شهرستان روانسر رخ می دهد که افرادی زیادی را به کام مرگ می کشاند و بعنوان نمونه می توان به تصادف هفته قبل اشاره کرد که در آنپنج تن از اعضای یک خانواده در دم جان سپردند.

شایسته است مسئولین منطقه چاره ای برای این موضوع بیاندیشند و با انجام برنامه هایی مدون در صدد کاهش تصادفات صورت گرفته در سطح محورهای مواصلاتی چهار شهرستان اورامانات برآیند.

تصاویر

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد