یک روانشناس:

بلوغ فکری مستلزم پذیرش منفعلانه و بدون تحلیل یادگرفته ها می باشد

سرویس: اخبار کوتاهکد خبر: 303527|17:51 - 1396/12/03
نسخه چاپی
بلوغ فکری مستلزم پذیرش منفعلانه و بدون تحلیل یادگرفته ها می باشد
پایگاه خبری امروله : یک روانشناس گفت : بلوغ فکری مستلزم آن است که از پذیرش منفعلانه و بدون تحلیل آنچه یاد گرفته ایم پرهیز کنیم.

دکتر کریم افشار نیا در گفتگو باامروله، عنوان کرد : یکی از مهارتهایی که آن را جز فضیلت های بنیادین فکری به حساب می آورند، جسارت فکری است. جسارت فکری  یعنی توانایی فهم دو نکته اساسی:اولا، اینکه ما قادر به مواجهه با باورها و دیدگاههایی باشیم که نسبت به آنها عواطف منفی قوی داریم .

 

وی ادامه داد : باورهایی که ممکن است هیچ گاه بطور جدی با آنها خلوت نکرده باشیم. چه بسیارند اندیشه هایی که در پستوی ذهن ما بعنوان اندیشه های هراس انگیز یا پوچ، جا خوش کرده اند و به دلیل ماهیت هراس انگیزشان، ما را یارای مواجهه با نیست در حالیکه ممکن است این باورها به لحاظ عقلانی موجه  باشند. .

 

دکتر افشار نیا خاطر نشان کرد :  بسیاری از نتیجه گیری ها یا باورهایی که ملکه ذهن ما شده اند ، کاذب یا گمراه کننده اند و نیاز به چالشی جدی و اساسی دارند.

 


این روانشناس گفت : بلوغ فکری مستلزم آن است که از پذیرش منفعلانه و بدون تحلیل آنچه یاد گرفته ایم پرهیز کنیم. اینجاست که جسارت فکری اهمیت پیدا می کند. زیرا اگر این فضیلت فکری را دارا باشیم خواهیم دید که برخی از اندیشه هایی که همیشه آنها را خطرناک و پوچ می دانسته ایم، بهره ای از حقیقت دارند و برخی از اندیشه هایی که در جامعه یا گروه اجتماعی ما به شدت پذیرفته شده اند ، آلوده به تحریف بوده و کاذبند.

 

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه گفت : پروراندن چنین مهارت هایی سطح اندیشیدن ما را نه فقط در کارهای علمی بلکه در زندگی روزمره و حرفه ای افزایش می دهد. اندیشیدن طبیعت ماست. اما بسیاری از اندیشیدن های ما، اگر آنها را به حال خود رها کرده و بر آنها نظارت نداشته باشیم، رنگ تعصب، تحریف، نا آگاهی و پیش داوری را به خود خواهند گرفت.