گزارش

کندوله ای ها به استقبال بهار رفتند / روستای هدف گردشگری صحنه

سرویس: شهرستانکد خبر: 303757|20:24 - 1396/12/19
نسخه چاپی
 کندوله ای ها به استقبال بهار رفتند / روستای هدف گردشگری صحنه
پایگاه خبری امروله : صدای پای بهار در حالی که کمتر از 2 هفته به پایان سال مانده، شنیده می شود اما مردم روستای تاریخی 'کندوله' از توابع شهرستان صحنه در استان کرمانشاه زودتر از سایر مردمان مناطق کُردنشین به استقبال بهار رفتند.

به گزارشامروله، کندوله با جمعیتی نزدیک به یک هزار و 500 نفر یکی از 14 روستای هدف گردشگری استان کرمانشاه است که در 62 کیلومتری شهر صحنه و 85 کیلومتری شرق کرمانشاه واقع شده است.


این روستای تاریخی که قدمت آن به سه هزار سال قبل بر می گردد، یکی از کهن ترین زیستگاه های انسان در منطقه دینور است.


آئین صدای پای بهار روز جمعه 18 اسفند به همت جمعی از جوانان و به سرپرستی 'آرش امیری' از هنرمندان و مستندسازان صدا و سیمای مرکز کرمانشاه که خود از اهالی روستای کندوله است، برگزار شد.


باوجود اینکه امسال برای اولین بار آئین پیشواز از نوروز و بهار در روستای کندوله برگزار شد اما مردم استقبال خوبی از آن کردند و یکی از شرکت های گردشگری نیز جمعی از گردشگران شهر کرمانشاه را به محل آورده بود.


این آئین با برگزاری برنامه دعای باران (بوکه باران) توسط کودکان روستا آغاز شد، آنان لباس های کُردی زیبایی به تن کرده بودند و عروسکی بزرگ بالای سر گرفته بودند و در دستان آنها نیز سبدهای از محصولات روستا دیده می شد.


کودکان برای آمدن باران دعا می خواندند، زبان مردم کندوله اورامی (هورامی) است. خواندن دعا به زبان اصیل و کهن اورامی یکی از جذابیت های این آئین سنتی بود که گردشگران را به وجد آورد.


روستاهای کندوله، شریف آباد و پرنیان تنها روستاهای شهرستان صحنه و شرق استان کرمانشاه هستند که مردمان آن به زبان اورامی سخن می گویند.


همچنین مردمان این روستا را نیز می توان تنها اورامی های پیرو مذهب اهل تشییع استان کرمانشاه دانست.


استقبال بی نظیر مردمان روستا از گردشگران نشان از فرهنگ غنی و مهمان نوازی این مردم دارد، آنان در ورودی روستا صندلی هایی را چیده بودند و مهمانان را برای نشستن دعوت می کردند و خود سرپایی شاهد برگزاری مراسم بودند.


چندین غرفه از صنایع دستی، محصولات لبنی و دامی، محصولات باغی و آش در محل برگزاری این آئین برپا شده بود که با استقبال گردشگران روبرو شد.


انگور کندوله در ارقام مختلف مشهور است و اینک که فصل انگور نیست کشمش و مویز آن توسط مردم روستا در غرفه های برپا شده عرضه شده بود.


در مراسم صدای پای بهار، موسیقی کُردی و اورامی توسط یکی از هنرمندان روستا 'پیمان امیری' اجرا شد و گروهی 'هله پرکی' نیز همراه با آهنگ شاد کُردی حاضران را به وجود آورد.


یکی از شاعران روستا نیز در ادامه این برنامه شعری به زبان اورامی در وصف روستای تاریخی کندوله قرائت کرد و یکی از هنرمندان روستا شاغل در صدا و سیمای مرکز کرمانشاه نیز آهنگ هایی به زبان کُردی اجرا کرد.


این آئین که از ساعت 10 صبح آغاز شد تا نزدیک به ساعت 17 ادامه یافت و مردم روستا پس از برنامه های نوبت صبح، با مهمان نوازی از گردشگران و مهمانان حاضر در مراسم پذیرایی کردند.


برنامه های نوبت عصر نیز از ساعت 14 آغاز شد که اجرای هله پرکی (رقص کردی) و موسیقی کُردی مهمترین بخش آن بود.


باوجود اینکه این برنامه برای اولین سال در این روستای تاریخی برگزار شد اما شروع خوبی برای ارتقای سطح کمی و کیفی آن در سال های بعد است که می توان با برنامه ریزی و مشارکت همگانی، به آیتم های برنامه افزود.


کندوله به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری نیازمند زیرساخت هایی است که می تواند به رونق گردشگری در این روستا کمک کند.


این روستای گردشگری فاقد شبکه اینترنت است و نگارنده برای ارسال خبر و عکس به بالای یکی از تپه های روبروی روستا رفتم که این ضعف باید برطرف شود.


راه اندازی یک اقامتگاه بوم گردی برای استراحت و پذیرایی گردشگران، توجه به بهداشت و حفظ محیط روستا، بسته بندی محصولات تولیدی روستا و برپایی یک نمایشگاه دائمی از این محصولات نیز می تواند به رونق گردشگری کمک کند.


آرش امیری بانی برگزاری آئین صدای پای بهار به خبرنگار ایرنا گفت که مکاتبات لازم برای رفع نقایص روستا از جمله شبکه اینترنت انجام شده و امیدواریم شرکت مخابرات هرچه سریعتر این ضعف را برطرف کند.


او اظهار کرد که برای رونق گردشگری در روستای کندوله چندین برنامه در نظر دارم که برگزاری جشنواره انگور یکی از این آنها است.
اطراف روستای کندوله مملو از باغ های مثمر فراوانی است که در آن درختان گردو، سیب، زردآلو و سایر درختان وجود دارد اما انگور کندوله در منطقه معروف است.


فرشید امیری یکی از جوانان روستا، نگارنده را به خانه بزرگ و قدیمی خود دعوت کرد و گفت: درخواست مجوز اقامتگاه بوم گردی را به میراث فرهنگی داده ام و با این درخواست نیز موافقت شده است.


او در حیاط منزل خود قلمه درختان انگور را برای فروش داشت و می گفت بیش از 30 نوع انگور در باغات کندوله وجود دارد و مردم مناطق مختلف داخل و خارج از استان برای خرید قلمه (نهال) به ما مراجعه می کنند.


او قیمت هر قلمه را 30 هزار ریال ذکر کرد.


مردم روستای کندوله در روز جمعه 18 اسفند ساعات لذت بخشی را برای گردشگران رقم زدند و آنها را برای حضور در جشنواره انگور که در فصل برداشت آن برگزار می کنند، دعوت کردند.

 

**روستای کندوله
روستای کندوله در کوه پایه استقرار یافته و بافت مسکونی متمرکز دارد. روستا معابر عریضی دارد و در برخی از آنها درختان بلند و نهرهای آب فضای دلپذیری را به وجود آورده است.


تاکستان های زیبا و متعددی که در فصل تابستان خوشه های انگور از تاک های آن آویزان می شود مناظری بسیار جذاب پدید آورده است و همچنین باغات پلکانی واقع شده در دامنه کوه بر غنای این مناظر افزوده است.


در 26 کیلومتری روستا، دشت پهناور و معروف دینور واقع شده است. این دشت به لحاظ مناظر طبیعی؛ بسیار زیبا و منحصر به فرد است


انواع درختان کیکم، بلوط، گویج، بلالوک، ارژن و همچنین گیاهان پونه، گل گاوزبان، گل کبود، گل ختمی، بو مادران و گون که مصارف دارویی نیز دارند، دشت دینور را به ویژه در بهار و تابستان به بهشتی زیبا مبدل می سازند.


همچنین این دشت زیستگاه انواع پرندگان و جانورانی مانند کبک، تیهو، گرگ، روباه و خرگوش است.


قلعه تاریخی مروان بر بالای کوه لمه قه لا(سیه قلعه) در شمال شرقی کندوله واقع شده و مردم کندوله معتقدند که این قلعه محل پنهان مروان خلیفه اموی بوده است.

 


مهمترین صنعت دستی و هنری مردم روستا، بافت انواع قالی با طرح های بومی (برگرفته از طرح های کُردی) و طرح های غیر بومی است و جنبه صادراتی دارند.

 


پوشاک زنان و مردان این روستا لباس کُردی محلی است. از انواع غذاهای متداول در این روستا می توان به دوغینه، آش شلغم، آش ترش و نوعی دلمه محلی اشاره کرد.


روستای کندوله از طریق شهرهای کرمانشاه ، صحنه و کامیاران قابل دسترسی است.


 فرزاد نویدی