پایگاه خبری تحلیلی امروله08:45 - 1396/09/04

توصیه های هواشناسی کشاورزی استان کرمانشاه

توصیه های هواشناسی کشاورزی استان کرمانشاه ازتاريخ96/09/01لغايت 96/09/05

به گزارشامروله، 

قابل توجه زراعین ، باغداران و دیگر تولید کنندگان بخش کشاورزی ونیزکارشناسان شاغل در محل ، لازم است  نسبت به اجرای توصیه ها و پیشنهادات زیر مبادرت ورزند 

1-در باغات لازم است تمهیدات لازم به منظور مقابله با سرمای زود هنگام پیش رو توصیه می گردد.
 

2- توصیه می شود در مزارع سبزی و صیفی که برگ ، غده ویا سایر اندام های آن به صورت تازه خوری مصرف می شوند نظیر شلغم ، کلم و اسفناج ، چنانچه نیاز به مقابله شیمیائی با آفات و امراض دارند، مطابق نظر کارشناسان محل ،از سمومی بهره گرفته شود که ماندگاری کمی در انساج گیاه ( بافت های آن ) داشته باشند ، هم چنین بهتر است تا آنجا که امکان دارد در این مزارع از کاربرد کود های ازته به منظور رعایت برخی نکات سلامتی ، اجتناب گردد.
 

3 - جمع آوری و انباشت پیاز، سیب زمینی ونیزغده های چغندر قند پس از عملیات سرزنی مطابق برنامه ابلاغی از سوی کارخانجات قند توصیه می شود ، همچنین پیشنهاد می گردد پیاز وسیب زمینی های برداشت شده سریعاً کیسه گیری شده و به اماکن مسقف بادرجه حرارت ، نور و تهویه مناسب منتقل گردد، یاد آور می شود در صورت امکان چغندر ها با پوشش های مرسوم نظیر کاه و کلش و دیگر بقایای گیاهی پوشانده شود .

4- در مزارع اسفناج ، انواع کلم ، شلغم وسایر سبزیجات غده ای نظیر ترب و هویج و نیز سبریجات برگی توصیه میگردد به منظور تحمل درجات پائین زود هنگام ، از ترکیبات پتاسه به شکل محلول بهره گرفته شود.

5- به منظور افزایش کارآیی برنامه تغذیه گیاهی در ابتدای فصل زراعت های پائیزه انجام آزمایش خاک توصیه می گردد. لازم است در ارتباط با چگونگی تهیه نمونه از دستورالعمل های موجود در مراکز جهاد کشاورزی بهره گرفته شود.

6 - تکمیل آماده سازی زمین به منظور اجرای عملیات کشت پائیزه نخود، پس از مهیا شدن شرائط مزرعه توصیه می شود.

7- پیشنهاد می گردد تهیه بذور غلات پائیزه مطابق نظر کارشناسان محل انجام شود و دراین امر خصوصیت نیاز پائین گیاه به آب و مقاومت در برابر خشکسالی مد نظر قرار گیرد.

8 -  در زراعت ها آبی پائیزه مناطق گرم اجرای عملیات آبیاری سبک موسوم به هیرم کاری به منظور استقرار بهتر گیاه و مقابله غیر شیمیایی با علف های هرز زمستانه توصیه می گردد.

9- پیشنهاد می شود با توجه به آغاز روند کاهش دما زنبور داران برای جابجایی کندو های خود به نقاط مناسب برنامه ریزی نمایند.

10 - سرویس و بازبینی خطی کار های غلات در مناطق معتدل و گرم استان و نیز اعمال تنظیمات لازم روی این دنباله بندها توصیه اکید می گردد. در این مناطق بهتر است در انتخاب بذر مناسب گندم وجو اعم از آبی ودیم با کارشناسان محل مشورت گردد.

11 - در خصوص شیلات توصیه میگردد: مدیریت جیره غذایی در استخرهای پرورش با دقت لازم اعمال شود ، همچنین لازم است دریچه های ورودی مزارع پرورش ماهی تنظیم و پاکسازی گردند. به منظور جلوگیری از شیوع بیماری اجرای مدیریت بهداشتی در این مزارع پیشنهاد می شود.

12 - کنترل دما ، رطوبت ، نور و تهویه گلخانه های تولید گل ومیوه و نیز سالن های تولید انواع قارچ پیشنهاد می گردد.

13 - توصیه می گردد باغداران در اسرع وقت نسبت به جمع آوری و خارج نمودن بقایای گیاهی آلوده در بستر باغات و شناسایی آن دسته از اندام های گیاهی که مشکوک به دارا بودن عامل بیماری ها و آفات ( آلوده گی بصورت تخم ، لارو یا شفیره ) هستند اقدام نمایند ،همچنین لازم است پس از جدا سازی بخش های واجد عوامل ذکر شده ( هرس سلامت ) ،آنها را به خارج باغ منتقل و به نحو مطمئنی معدوم سازند.

14 -جوندگان زیان آور کشاورزیکه تا کنون در اماکن تابستانه خود نظیر خاکریزها و پرچین باغات ، مزارع آبی ، حاشیه چاه های آب ، کانال های خاکی آبیاری و در مجاورت چشمه ها و قنوات همچنان مجتمع بوده اند در حال سرایت ، گسترش و استقرار در اراضی دیم هستند ، بهتر است قبل از فرآیند ذکر شده با استفاده از طعمه مسموم آبدار ( تر) مانند هویج ، سیب ، خیار و یا کدو این اماکن با رعایت نکات ایمنی طعمه گذاری گردند.

15 - جمع آوری آب فشان ها ، اتصالات و لوله های انتقال آب در مزارع آبی نقاط سرد استان ، لایروبی و پاکسازی کانال های آبیاری اعم از بوتنی وخاکی و در نهایت پوشاندن پمپ های آبیاری با محافظ های مناسب توصیه اکید می گردد.

16 - لازم است از سوزاندن بقایای گیاهی ( جارسوزی ) اجتناب شود ، این اقدام علاوه بر احتمال بروز آتش سوزی گسترده در باغات ، مراتع و مزارع هم جوار ، موجب بروز صدمات جبران ناپذیر به موجودات مفید زنده خاک می گردد.

17 - سرویس و بازبینی کمباین های برداشت ذرت در نقاط گرم استان از نقطه نظر بهداشت زراعی و صحت کارکرد آن و همچنین اعمال تنظیمات لازم بر روی این ماشین آلات زیر نظر کارشناسان محل توصیه می گردد.

18 - مبارزه مکانیکی با علف هرز سمج عروسک پشت پرده به عنوان آخرین فرصت های باقیمانده در مزارع برداشت شده چغندر قند ، ذرت ، سیب زمینی و گوجه فرنگی توصیه می گردد. لازم است علف هرز موصوف پس از جمع آوری در حاشیه مزرعه بطور مطمئن وبا حفظ نکات ایمنی معدوم گردند.

19 - به تراکتور داران نقاط سرد استان توصیه میگردد پس از انجام سرویس های لازم زمستانه نظیر افزودن ضد یخ ؛ ماشین آلات خود را به اماکن مسقف منتقل ویا از پوشش های نایلونی خصوصاً پیرامون موتور آن بهره گیرند.

20 - از کاربرد کود های ازته به دلیل تجمع قند های مضره در مزارع  چغندر قند نقاط گرم استان جداً خوداری شود.

تهیه و تنظیم : مهندس خسرو زره گر